2024 was toch weer een iets magerder jaar op pretparkvlak met "slechts" 14 pretparkdagen. Nog altijd beter dan het donkere 2022 maar toch ver van de hoogdagen pre-corona. Ik had voorgenomen na 2022 de hobby terug weer ten volle op te nemen maar dat is dus niet echt gelukt. Een grote trip zat er dit jaar sowieso niet, rekening houdende met enkele onverwachte financiële kosten die de voorbije 2 jaren mijn pad kruisten én de plannen voor 2025.
In 2024 had ik twee kleinere buitenlandse pretparktripjes. In mei trok ik richting Duitsland, met als doel eindelijk Rulantica te bezoeken en Europa Park een nieuwe kans te geven nadat vorig bezoek (dat was al van 2014 geleden...) een beetje tegen viel. We stopten eerst in Metz om op hun kermis nog wat extra achtbanen op de counter te zetten en ook deden we een pitstop in Funny World voor hun butterflies aan te kunnen vinken. Daarna volgden 3 dagen Rust. Twee ervan spendeerden we in Europa Park, één volledige dag in Rulantica. Daar was het plan een halve dag in het waterpark te blijven en erna naar Europa Park te gaan maar het beviel ons zo goed dat we gewoon van opening tot sluit blijven plonsen zijn. In het terugkeren stopten we nog om de achtbanen te scoren in Steinwasen Park en Tatzmania Löffingen, een heuse omweg en een lange rit maar het zijn allebei wel unieke parkjes met een eigen sfeer. Blij er toch eens geweest te zijn.
Begin juli volgde er dan een verlengd weekendje in Frankrijk. Een beetje een herhaling van een eerdere trip een paar jaar geleden: Le Pal & Walibi Rhône-Alpes. Het eerste park is een erg charmant park dat met Yukon Quad al een bescheiden toppertje in huis had gehaald, dus herbezoeken was zeker geen straf te noemen. Ik kon er nu ook hun nieuwe waterachtbaan Fjord Explorer scoren. In Walibi RA kon ik zelfs 2 nieuwe achtbanen doen: Mystic en Mahuka, eigenlijk de twee beste achtbanen van het park. Bij vorig bezoek vond ik het park niet echt dagvullend, maar deze twee achtbanen voegen heel wat toe, al bij al was mijn ervaring in Walibi RA dit bezoek pakken beter.
Daarnaast waren er de gewoonlijke daguitstapjes richting Plopsaland, eens Walibi en natuurlijk ook de nieuwe Danse Macabre gaan ontdekken in de Efteling. Ook nog eens Bellewaerde aangedaan en geluk gehad hun nieuwe spinning rapid river te kunnen doen voor hij met sluitingen begon te kampen.
Afrekening 2024: 20 nieuwe achtbanen gescoord, 14 pretparkdagen (waarvan 3 nog niet eerder bezochte parken).
Nu blijf ik wel de intentie hebben mijn hobby weer op te pikken en de plannen voor 2025 zullen daar zeker bij helpen. Nu had ik het voornemen om dit jaar elke maand minstens 2 dagen naar een pretpark te gaan maar januari strooit al roet in het eten. Een beetje vergeten dat Plopsaland De Panne pas het 2e weekend van februari weer open gaat en het idee om eens 2 dagen naar Disneyland Parijs te gaan moest ik schrappen omdat er iets tussen kwam op de enige data die ik daarvoor voorzien had. Misschien moet ik het maar ophalen door in februari en maart telkens 3 keer naar een pretpark te gaan
Mijn grote pretparktrip dit jaar wordt een reis naar de USA. We vliegen op New York en gaan vanaf daar in een lus op pretpark-roadtrip. Heel wat van deze parken heb ik reeds bezocht in 2018 en/of 2013, maar ik vond deze parken fantastisch en bovendien hebben ze allemaal nieuwe achtbanen geopend sinds mijn laatste bezoek. Sowieso is voor een derde keer Cedar Point bezoeken een droom als grote CP-fan zijnde. De parken die we gaan bezoeken in volgorde: Coney Island, Six Flags Great Adventure, Kings Dominion, Busch Gardens Williamsburg, Hershey Park, Kings Island, Cedar Point (2 dagen), Waldameer, Canada's Wonderland, Knoebels, Dorney Park, Six Flags America & Nickelodeon Universe.
Er zijn natuurlijk nog heel wat parken in de buurt die nieuwe achtbanen openen, en omdat ik mijn 800ste achtbaan niet in Coney Island wil scoren plan ik in het voorjaar nog bezoeken aan Walibi Holland, Walibi Belgium & Parc Asterix. En natuurlijk zullen er waarschijnlijk nog wat parken opduiken in mijn voornemen om maandelijks 2 pretparken bezocht te hebben.