31/05/2018: Tokyo Dome City
01/06/2018: Sea Paradise
01/06/2018: Yokohama Cosmoworld
01/06/2018: Tokyo Joypolis
02/06/2018: Tobu Zoo Park
02/06/2018: Hanayashiki
03/06/2018: Yomiuriland
04/06/2018: Nagashima Spa Land
05/06/2018: Parque Espana
05/06/2018: Sea Train Land
06/06/2018: Lagunasia
06/06/2018: Higashiyama Zoo
07/06/2018: Universal Studios Japan
08/06/2018: Misaki Park
08/06/2018: Universal Studios Japan
09/06/2018: Himeji Central Park
09/06/2018: Hirakata Park
10/06/2018: Ikoma Skyland
11/06/2018: Fuji-Q Highland
12/06/2018: Tokyo Disneyland
13/06/2018: Tokyo DisneySea
14/06/2018: Tokyo Disneyland
14/06/2018: Tokyo DisneySea
15/06/2018: Toshimaen
16/06/2018: Fuji-Q Highland
Als je dacht dat een credithunter in hart en nieren op zijn reis naar Japan het meest uitkijkt naar Nagahima Spa Land, Fuji-Q of de vele kiddies, dan heb je niet altijd goed gegokt. Al vanaf de eerste foto's die ik jaren geleden van het park zag, stond Tokyo Disneysea héél hoog op mijn verlanglijstje. Maar dat lijstje was zo lang. Dus ik wachtte. En na wat eeuwen leek, had ik eindelijk het geld, de tijd en het zelfvertrouwen dat ervoor nodig is om een grotere reis te organiseren. Dit park moest ik met mijn eigen ogen gezien hebben.
We hadden geleerd tijdens ons bezoek aan Tokyo Disneyland en stonden dit keer drie kwartier voor opening aan de poort. Dit was niet genoeg om vooraan te staan, maar op slechts een vijftiental meters van de rolluiken staan is voor ons dik oké. Achter ons groeit al snel een gigantische menigte. Het gekke is dat de poort waar wij aan staan slechts de helft van de entree is: aan de andere kant van het monorailstation bouwt zich een even grote menigte op.
Waarom zou je zoveel meesleuren tijdens een dagje pretpark?
Op het moment leek het een prima idee om vroeg voor de poort te gaan staan wachten, maar toen we eenmaal binnen waren hadden we niet bepaald een aanvalsplan. De populairste attractie van het park - Toy Story Mania - en de iconische, legendarische darkride 'Journey to the Centre of the Earth' waren goede opties geweest... Als ze tenminste open waren. Helaas waren beide in onderhoud op de dagen dat we het park bezochten en vooral voor Journey is dat echt wel zonde. Natuurlijk is het wel een park waar ik ooit nog terugkom, dus zo pijnlijk was het nu ook weer niet.
We spurten het gigantische inkomplein over - wat met zijn blauwe ondergrond nogal fel uitsteekt tegenover de schoonheid in de rest van het park - en duiken zo het themagebied Mediterranean Harbor binnen. Dit themagebied omvat geen grote attracties, maar wel het sterhotel van het resort. Ook zijn er talloze plekken om te tafelen. Voor niets van dat alles heb je oog als je Disneysea voor het eerst bezoekt. Als je onder hotel Miracosta door loopt, word je getrakteerd op het uitzicht waarvoor je duizenden kilometers vloog. Hier word elke pretparkfan toch even stil van.
Terwijl we door het volgende themagebied wandelen geraakt zelfs de immer cynische Sammy diep onder de indruk. Dit moet zowat het mooiste, meest perfect afgewerkte gebied zijn dat we ooit hebben gezien en we zijn het park nog niet eens rond. Mysterious Island is hetgeen je in de vulkaan vind: een krater waar boten door varen, voorzien van een steampunksausje en zover het oog kan zien: wederom geen attracties.
Het valt niet mee om je los te rukken van zoiets betoverend mooi, maar in Disneysea valt dat te compenseren omdat het volgende gebied zeer waarschijnlijk net zo goed afgewerkt is. Dat is ook het geval bij Mermaid Lagoon, de onderwaterwereld van Ariel en haar vriendjes. Dit bestaat uit een in- en outdoorzone met tal van kinderattracties. Denk Plopsa indoor maar dan een stuk knapper.
na je geïntroduceerd te hebben aan drie van de meest immersieve themagebieden op de aardbol: tijd voor attracties! Net als in het andere disneypark en in Universal beginnen we hier met een wachtrijloze kiddiecoaster. Omdat het kan. Flounder's Flying Fish Coaster is een Togo en jammer genoeg niet zo'n bijzonder leuke coaster als die andere kiddie in het resort. Mooi maar nogal standaard, ondanks de unieke layout.
Het schattige Mermaid Lagoon is prima, maar het Lost River Delta is Disney op zijn best. Het is de minder speelse versie van Adventureland in het andere park. Ook hier is er erg weinig dat verraad dat je in een pretpark zit. Dankzij de beplanting, opgravingsites en tempels wanen we ons echt ergens in Zuid- of Centraal Amerika.
Hier konden we de tweede en laatste coaster van de dag afvinken. Gek genoeg is de grootste achtbaan van het park slechts een opvuller in het aanbod. Raging Spirits is een kopie van Indiana Jones in Parijs, dus ik kon wel weten wat te verwachten. Gelukkig ben ik best wel grote fan van deze layout: hij blijft spannend opbouwen naar de inversie, die je hier wel al lang voor je instapt kan zien liggen. Echt een leuke coaster wat mij betreft.
In afwachting van het tijdslot van onze fastpass reisen we van Amerika naar Arabië. Met Arabian Coast heeft het park weer een indrukwekkende zone zonder één enkel zichtbaar foutje.
Helaas is ook hier het aanbod redelijk beperkt. Van de twee molens deden we enkel Jasmine's Flying Carpets, wat niet meer was dan een zoveelste molen met armen. De show met de geest van Aladdin sloegen we over omdat deze volgens een castmember niet heel erg Engelsvriendelijk was.
Dan blijft er gelukkig nog over waar het park het meest in uitblinkt: een flinke darkride. In plaats van een bekend Disneyfiguur, draait de grootste attractie aan de Arabische kust rond Sindbad de zeeman. Sindbad's Storybook Voyage volgt het sprookjesfiguur op zijn vele avonturen en doet dat érg goed. Na een paar ritjes, waarbij we steeds meer details zien, word het hele verhaal erg duidelijk. En dat zonder één woord van de fantastische (gezongen) soundtrack te begrijpen! De attractie is een mix van It's a Small World en Fata Morgana, een combinatie die hier verassend goed uitgepakt heeft.
Als er één grote handicap is in deze attractie, is het wel zijn geureffect. Halverwege de rit kom je voorbij een zaal vol apen en duizenden bananen. Hier word een geureffect verspreid, dat je echter in bijna heel de attractie kan ruiken. Het gevolg is dat we uit de bootjes stapten met een grote zin in het gele fruit. Na een zoektocht van twintig minuten vonden we nergens een banaan, banenmilkshake of bananijsje. Gemiste kans!
We reisden terug naar het verloren rivierdelta voor onze fastpass om te ruilen voor één keertje de lijn voorbijsteken. Dit mochten we doen bij Indiana Jones Adventure: Temple of the Crystal Skull. Ook al moesten we niet wachten, vaak stonden we onderweg naar het station stil. Tenslotte is de wachtrij van Indiana Jones één van de indrukwekkendste ter wereld. Ik had vandaag al een paar keer gedacht dat ik in het mooiste stuk pretpark van de wereld was, maar in de tempelhal was ik wel zeker. Wauw.
Wat er op de wachtrij volgt is simpelweg de beste darkride die ik al mocht aanschouwen. En dat maakt hem meteen ook de beste attractie dat ik al deed. Zonder teveel te willen spoilen: de rit is basically 'The Forbidden Caves' uit Bobbejaanland, maar dan zonder schermen. Van begin tot einde heb je niet het gevoel dat je in een attractie zit, maar op avontuur gaat. Het geavanceerde ritsysteem helpt daar heel veel bij: je rijd rond in jeeps die echter allesbehalve soepel over de weg rijden. De rit kent geen specifiek hoogtepunt in mijn ogen, maar is gewoon een opvolging van hele sterke scenes die op zich allemaal al hoogtepunten zijn. Wat een wonder van een attractie. Bravo Disney!
De sterattractie van Mysterious Islands (en misschien wel heel het park) ligt er dan wel uit, er is ook een minder bekende darkride in dit themagebied te vinden. De wachtrij is hier twee dagen lang bedenkelijk kort voor wat wederom een meesterwerk blijkt te zijn. De rit begint in een krap duikbootje, waar je door één van de drie raampjes in het voertuig naar buiten kunt turen. Dat je op deze manier telkens maar een deel van de attractie ziet, verhoogt de herhalingswaarde. We hadden het geluk elke rit ergens anders te mogen zitten en zo merken we steeds meer details die het verhaal van de attractie compleet maken. En dat is voor een 'opvulattractie' meer dan gewoon oké. We dalen 20.000 Leaugues under the Sea en ontdekken allerlei zeecreaturen. De pret houd op wanneer we worden aangevallen door een reuze-inktvis, waarna de inwoners van Atlantis ons te hulp schieten. De attractie bewijst dat je niet de meest gesofisticeerde technologie of grootste scenes nodig hebt om een goede darkride te maken.
Een behoorlijk groot deel van het park word gedomineerd door Mount Prometheus, en vanuit de voorkant van het park word de vulkaan nog indrukwekkender gemaakt door een prachtig fort en galjoen. Iconische stukjes Disneysea, maar wat is er eigenlijk te beleven? Fortress Explorations is de naam van de attractie hier en dat dekt de lading aardig. In het kasteel zijn verschillende kamers om te bezoeken met da Vinci-achtige toestellen zoals een pendel en planetarium, terwijl je op het schip eigenhandig het anker kan hijsen. We raken hier al snel net zo diep onder de indruk als van de verschillende topdarkrides die we al achter de kiezen hebben. Fantastisch stukje pretpark!
Etenstijd is aangebroken en we worden aangenaam verrast met kwalitatief eten aan een schappelijke prijs, net als in het andere Disneypark. Eén van de meest decadente situaties van mijn leven speelt zich af wanneer we ons eten op hebben. Wanneer Sammy even naar het toilet is, leg ik mijn hoofd enkele seconden op tafel... Waarna ik in recordtempo in slaap val. De uitputting van de laatste weken begint door te wegen op deze lange dagen in Disney. Het zijn slechts enkele minuten, maar de dag erop zou het weer gebeuren tijdens een show van het park. In slaap vallen in Cinecitta World of Sarkanniemi, tot daar aan toe, maar ik had nooit verwacht dat dit me zou overkomen in één van 's werelds meest bejubelde pretparken.
Over dat bejubelde gesproken: op dit punt waren we nog maar enkele uren in het park, maar al volledig onder de indruk. Ik begin aan te voelen dat Disneysea wel eens zou kunnen doen waar geen enkel ander park in slaagde: Europa-park van de troon stoten als mijn nummer één park. Wanneer we na het eten echter het parkplan erbij halen om af te gaan welke toppers we nog moeten doen, moeten we helaas de zure pil slikken: we hebben ze al bijna allemaal gehad. Het park voelt qua wandelafstanden veel groter aan dan het hoofdpark (serieus, mijn voeten!), maar is qua aanbod naar mijn gevoel ook maar half zo groot en dat is best jammer. Natuurlijk waren er twee grote attracties dicht en sloegen we vanwege een zeer lange rij met uitverkochte fastpass de Nemo-simulator over, maar zelfs daarmee heeft het park eigenlijk niet zo gek veel te bieden en zouden we op één dag zeer makkelijk kunnen rondkomen.
Het grootste gebied dat we nog moesten ontdekken - of toch in dit TR, want wij gingen er al eerder een fastpass ophalen - is American Waterfront. Op zich is het stedelijke thema niet heel kleurrijk, maar Disney weet ook hier goede punten te scoren met een levendig gebied. Vintage-autootjes rollen door de straten, trammetjes rijden boven onze hoofden en de veerboot die de verschillende delen van het park verbind stroomt ook hier langs de oevers. Jammer genoeg staat één van de boegbeelden van de zone, de gigantische boot S.S. Columbia, deels in de steigers. Gelukkig is dat niet het enige indrukwekkende bouwwerk van de zone...
Als professionele spuwer van kritiek heb ik weinig goede woorden voor de Walt Disney Studio's. Voor twee aspecten van het minder begaafde broertje van Disneysea ben ik echter altijd zeer lovend: RC Racer, welke ik als enige niet verfoeilijk lijk te vinden, en natuurlijk Tower of Terror. Die laatstgenoemde wist zich na één ritje in mijn persoonlijke all time top vijf-attracties te nestelen. De Japanse versie van de toren der terreur (misschien niet de beste naam voor een attractie uit 2001) is bovendien uniek, met zijn afwijkend thema en verhaal. Hoewel ik de versie van Parijs dus zeker apprecieer, ben ik wel blij dat ze in Japan voor een unieke versie zijn gegaan.
Ik vond het dan ook jammer dat ik met gemengde gevoelens uit de attractie kwam. De opbouw was nochtans quasi perfect: de wachtzaal in de lobby is geniaal, met verwijzingen naar andere delen van het park. De voorshow die volgt evenaart die van Symbolica qua verassing-effect. De volgende wachtruimte - geen Boiler Room maar een stock van museumartefacten- is net zo indrukwekkend als de lobby. Mijn probleem ligt dan ook bij de rit zelf. Deze leek me qua intensiteit een stuk minder. Ik vloog nog wel uit mijn stoeltje, maar lang niet meer zo hard als ik me herinner uit Parijs. Bovendien is het verhaal in de attractie zelf lang niet meer zo onheilspellend en mysterieus als in de voorshow het geval was. Sommige delen van de projecties herkende ik zelfs uit Parijs, terwijl we hier zogezegd met een totaal ander verhaal zitten. Het leek wel een gerecycleerde versie waar ze het budget niet wilden uitgeven om alles nieuw te maken, en dat zou voor een attractie van dit kaliber niet mogen. Om nu te zeggen dat ik het geen goede attractie vind is heel wat bruggen te ver. Het is een topper, ook in Disneysea, maar niet de beste attractie van het park.
Ik vertelde al over die gigantische boot die in het park ligt - S.S. Columbia - en nu vraag je je misschien af wat dat ding daar in hemelsnaam ligt te doen. Ten eerste: het is natuurlijk geen echte boot, en ten tweede: niet zo veel. Je kan er (erg duur) eten, we vermoeden het bestaan van een walkthrough-attractie maar konden hem niet terugvinden en tenslotte heb je Turtle Talk. Wat is Turtle Talk? Een attractie waarvan de operators aan de ingang ons aanraden hem niet te doen aangezien het volledig in Japans is en er geen vertaling aangeboden word. Basically praat een schildpad op een grote tv met het publiek. Wij hebben het toch maar gedaan en wat waren dat een tiental pijnlijk ongemakkelijke minuten uit ons leven: we waren gewaarschuwd. Blijkbaar kan je deze ervaring ook in het Frans krijgen in het Europese resort.
American Waterfront loopt uit in Cape Cod, een gezellig Amerikaanse dorpje aan de kust dat meer charme dan attracties te bieden heeft. Het enige dat we hier kunnen doen is rondkijken, shoppen en een bootje nemen dat ons rond heel het park vaart. Sommige van de boten/stations in het park dienen als overzet/ferry, terwijl andere boten gewoon de cirkel maken. Wij waren er na anderhalve dag eigenlijk nog niet uit om eerlijk te zijn.
Er is trouwens een veel betere manier om je te verplaatsen als je voeten het nagenoeg begeven. Vanuit American Waterfront kan je de Disneysea Electric Railway nemen, een trammetje dat je tot het volgende themagebied brengt. [I]Port Discovery[/B] is een futuristisch gebied en dat de rode trammetjes in beide tegenstrijdige themazone's thuis lijken te horen is gewoon een zoveelste ontwerpwonder van de mensen die dit park ontwikkelden. Over ontwerpwonders gesproken: Port Discovery's meest bewonderenswaardige aspect is één van de beste illusies in pretparken wereldwijd. één van de vele wateroppervlakken in het park eindigt hier in een niet eens heel hoge muur, en zover je vanuit het park kunt zien begint vlak achter die muur de Stille Oceaan. Apart voor een Disneypark heb je hier een kilometers ver uitzicht over schepen die naar de andere kant van de wereld vertrekken. Het knappe is dat er tussen die lage muur en de ocean nog ergens een (naar ik vermoed) onzichtbare berm met autoweg en monorail liggen. Mindfuck!
Qua attractie is Port Discovery geen echte hoogvlieger. De simulator Nemo & Friends Searider sloegen we over omdat we geen zin hadden in een Splash Mountain-scenario en dan blijft enkel Aquatopia over. Het goede nieuws is dat Aquatopia geweldig is. Het zijn gewoon Trackless wagentjes in een plas water gedropt, welke schijnbaar willekeurig door de vijver rijden met talloze niet erg indrukwekkende effectjes onderweg. Dit alles heeft niet eens een wachtrij: vreemd maar ik profiteer er maar al te graag van. Leuk ding hoor!
De laatste attractie die we deden was er ééntje waar je niet gemakkelijk op geraakt. Niet dat de Venetian Gondolas zo populair zijn, maar vanwege de slotshow word deze (net als de andere boten op de wateren van het park) nogal vaak gesloten. Jammer, want ze delen slechts een klein stukje van het water dat gebruikt word voor de show. Veel meer dan gewoon ronddobberen is het niet, maar op een bepaald moment mag je je ogen dichtdoen en een wens doen. Als dàt niet magisch is!
De slotshow Fantasmic bekijken we natuurlijk ook en ik vond het best wel mooi, zei het ietsje langdradig.
Eindconclusie? Tokyo Disneysea is niet het beste pretpark waar ik ooit al ben geweest, al komt het héél dicht in de buurt. Het is echter wel met ruime voorsprong het mooiste park dat ik al bezocht en ik ben er nogal gerust in dat daar nooit meer verandering in komt. Elk gebied heeft zijn eigen sfeer en toch vult het geheel elkaar alleen maar aan. Je ziet nergens een hoekje dat het decoratieteam is vergeten. Tot ik Disneysea bezocht had ik niet durven vermoeden dat zulke perfectie effectief bestond.
Of je nu van darkrides houd of niet, Disneysea is hoe dan ook een plek die elke pretparkfan eens gezien moet hebben. Zelf ben ik zeker en vast van plan om terug te komen, en al vind ik het niet nodig, ik zou waarschijnlijk weer gewoon twee dagen inplannen. Want het is gewoon een heerlijke plek. Bedankt voor het lezen!