Dat 'loodswezen' is idd een meervoudige smet in Toverland. Doordachte en goed uitgevoerde opsmuk zou dit kunnen verhelpen.

Ik hoop dat men als upgrade ook iets gaan doen aan de wachtrij van Fenix. Dat vind ik by far de meest indrukwekkende, belevenisvolle wachtrij van BeNe ... ware het niet dat er je bij beperkte drukte te snel doorheen loopt. Dan sta je 5 minuten later nog een half uur te wachten in het station, zeker als men maar met één trein rijdt. Je kan natuurlijk onderweg letterlijk blijven stilstaan bij de audiovisuele en andere ornamenten. Maar dan word je voorbij gelopen door anderen en is het nòg langer wachten in het station. MPG heeft hetzelfde probleem met de rapid river. Wellicht hadden beide parken op een overschatte volkstoeloop gerekend zoals dat minstens elk weekend het geval is bij de Vliegende Hollander. Daar is het vaker wel dan niet voetje voor voetje door de gehele binnenwachtrij.

Men kan dit misschien personeels-arm oplossen m.b.v. tourniquets. Maar dan wel liever niet zoals de marteltuigen in enkele wachtrijen van Hellendoorn. In het vliegend theater van Cinecittà World herinner ik me een tourniquet met aftellende display. Dan vermijd men situaties waarbij b.v. een kind wordt doorgelaten en de ouder 'onverwacht' wordt opgehouden. Ik heb er destijds als single dubbel m'n voordeel mee gedaan met de teller die strandde op het getal '1'.

Nog een werkpuntje bij Fenix: de trappen na de rit zijn donker en echt wel heel steil.