Net terug van een dagje Walibi. Enkele bedenkingen per attractie die ik gedaan heb.

Radja River: Nog altijd de familietopper van het park. Vandaag was die ook echt wel nat. Sproeiers die de boot inkwamen, vele golven en alle effecten stonden aan. Nog wel de naweeën van het ongeluk mogen ondervinden. Die extra stelling en de verminderde capaciteit zijn wel een nadeel, maar het Walibi personeel deed er alles aan om de attractie zo vlot mogelijk te laten draaien.
Verder hoop ik dat de attractie mee gaat opgenomen worden in de grote renovatiewerken van het Bollywood thema. Sommige rotsen zien er uit als een rots uit de Ardennen, vol mos en zwarte modder. Ook de paden waar je moet aanschuiven zijn niet bepaald aangenaam te noemen.

Paleis van de Geest: Niet veel op aan te merken. De spotjes vervangen ze stelselmatig door LED als ik mij niet vergis. Enkel kan de voorshow wel een revisering gebruiken. De animatronic van de aap kraakt en piept door heel die ruimte. Erg geloofwaardig is het dus niet meer. Verder ziet deze attractie er ook nog wel goed uit. Verder is me ook opgevallen dat ze een speciaal deuntje hebben voor in de wachtrij met gesprekken vanop de bazaar. Dat was me nog nooit opgevallen. Wat ik echt wel lachwekkend vind is dat ik het verhaal na Walibi al tien jaar elk jaar te bezoeken, ik het verhaal nog steeds niet goed doorheb.

Flashback: Blijft een goede boomstambaan. Hier zie je wel duidelijke aftakeling. De gekleurde buizen zijn gehuld in zwarte modder en het groen groeit zomaar in de machines. Hier waren stukken van special effects ook kapot. Onder andere de vernevelaars, de verlichting in het indoor stukje (stukken strobo en licht op de draaischijf) en dynamische effecten deden het niet meer. Wel hele goede operations. De boten zaten standaard met 5 a 6 personen vol. De aangeduide wachttijd lag de hele dag ook onder de reëele wachttijd bij de Flash Back.

Psyké Underground: Veel te lang gewacht naar mijn mening. Niet de operatoren, maar de bezoekers maken er hier echt een boeltje van. Verwisselen van plaats, niet achter het hek aan de "grouper" gaan staan, kinderen dat er plots niet meer in willen, ... Eenzelfde beeld zag ik bij Pulsar. Verder werkten de tv-schermen in de wachtrij wel niet. De beplanting is opvallend hier goed gekomen, tegenover d eopening is alles nu mooi volgroeid, ookal is er niet veel zonlicht. Verder heb ik me wel nooit zo kunnen vinden in het thema. Hopelijk krijgt het in afwachting van ?2022? wel een strak onderhoudingsschema, sommige houten panelen beginnen al wat krom te staan enzo.

Pulsar: blijft een toppertje. Wel is me opgevallen hoe vuil de boten al wel niet zijn. Ok. hij schept elke dag wel veel water, maar er stond al roest op de metalen randen aan de zijkant van de boot, mos op de bodem van de boot en zwart spul op de achterkant en onderkant van de zitjes. Nu weet ik niet goed wat er aan te doen, maar een boot als die van DVH of Supersplash is niet zo vuil en die zijn al vele malen ouder. De operations waren hier ook in orde. Pulsar draaide zonder noemenswaardige problemen. De eerste rij van één van de twee bootjes kon wel om de één of andere manier wel niet gevuld worden.

Vampire: Jeetje, ik heb hem nog nooit zo weten schokken. Wel de laagste wachttijd van heel de dag. Slechts 10 minuten wachten op een toch wel zeer drukke dag. Maar goed voor één maal, maar geen meerdere malen. Alles lag er hier ook cv uit. De vernevelaars in de put werkten ook goed.

Weerwolf: Lang aanschuiven maar deze baan schokt ook wel hard. We zaten op de frontrow en het was wel schudden geblazen. Vooral in verschillende bochten wordt je stevig doorheen geschut. Ik was altijd al fan van Weerwolf, maar nu ik Heidi heb gedaan, steekt die er wel met kop en schouders bovenuit. Het station komt wel mooi tot zijn recht, nu het reuzenrad daar weg is. Verder is de eerste trap naar boven voor de eerste, tweede en derde rij, voor de anderen moet je de tweede trap nemen. Vroeger was de scheiding toch meer naar achter geplaatst of vergis ik mij?? Alleszins, nu bleef het laatste poortje vaak leeg omdat iedereen voor de eerste rij wou gaan. Misschien toch één trap voor de First Riders Line vrijhouden?

Cobra: Qua onderhoud een ramp. Losse, houten panelen, afgebladerde verf, scheuren in de muren van de theming, ... Echt een verlouderde sfeer in dit wachtrijgebied. Ook de blauwe verf komt op het track soms tevoorschijn door het gele. Toen ik uitstapte uit de Cobra kwam ik precies in niemandsland. Oude, Ali Babi gebouwen tegen Aqualibi aangebouwd waar bovenop het dak een boom groeide. Hier hangt zelfs nog een plakaat met het oude six flags lettertype op. Nee Walibi, doe hier iets aan. De renovatie komt er aan, maar toch. Daarnaast kampte Cobra ook met technische mankementen. De trein moest vaak met twee operatoren nog een eindje naar voor geduwd worden voor de trein in zijn goede positie kwam te staan om de sleepcontacten de beugels te doen ontgrendelen. Ook kwam het "zwart optilbakje" vaak niet automatisch naar beneden. De rit is standaard, en is soepeler dan ik me had voorgenomen. Al blijft het natuurlijk een standaard boomerang.

Calamity Mine: Deze mijntreinachtbaan blijft nog steeds goed. Trekt ook heel wat volk aan. Heel veel groen op het water en het was wel in orde. Een fijne rit, want mijntreinachtbanen die werken op zwaartekracht zijn nog altijd stukken beter dan al zijn powered varianten in western stijl.

Dalton Terror: Dit blijft zo'n attractie waar ik altijd bang in zal blijven zijn. En toch doe ik ze graag. Gewoon omdat ik hier nog steeds een kick ervaar.

Als afsluiter van de dag: Buzzsaw: de rit is nog steeds zwak. Maar eerlijk gezegd ben ik niet zo te vinden voor deze attractie. Ik heb hem eerlijk gezegd gewoon gedaan omdat er geen wachtrij stond.

Al bij al een super dagje gehad. Dankzij een goede planning en door de wachttijdenborden goed in het oog te houden hebben we toch nog alle highlights kunnen doen. In de achterste zone zijn we helemaal niet geweest. CoT was de hele dag 60-70 minuten wachten en dat had ik er niet voor over. De meeste highlights hadden een wachttijd tussen de 30 en 45 minuten.
De enigste zaken die wel belangrijk zouden zijn tijdens de realisaties van vernieuwingen zijn deze kleine aandachtspuntjes:
- Zet meer wachttijdenborden in wachtrijen van andere attracties (zoals in Flashback en Calamity Mine). Dat kan denk ik heel eenvoudig in wachtrijen van volgende attracties: Psyke Underground, Radja River, Pulsar, Weerwolf, Vampire, ...
- Een groot informatiescherm mag ook elders dan in de inkomzone en aan de Weerwolf. Beide staan bovendien erg dicht op elkaar naar mijn mening. Eén aan de PU of in het Westerngebied zou geen overbodige luxe zijn.
- De horeca is eigenlijk wel ok. Dat restaurant Pizza Solo is echt wel zielig, maar gelukkig komt daar snel verandering in.

Hoe dan ook een heel fijn dagje gehad in Walibi!