Goh, nog even terug naar de zwembaden. Een bezoek aan Aqua Mundo is toch bijna dé basis van een verblijf in Center Parcs? Ik zag dat de eerste parken er heropenden, mét ook de Aqua Mundo's. Voor de Belgische parken staat aangeduid op de site dat deze wellicht niet mee openen bij de heropening. Als internationaal bedrijf is dat toch ook lastig? Ik denk dat als de zwembaden openen, dat we ook eerst enkel baantjes kunnen trekken na reservatie (in juni), maar dat we daarna ook wel waterplezier kunnen beleven (vanaf juli). Wel vermoed ik dat er meer redders zullen aanwezig zijn om de boel extra in de gaten te houden, zodat er geen opstoppingen ontstaan aan bvb. de wildwaterbaan.

Op vlak van cinema's vind ik het eerder wat triestig... Ik zie op social media wel plannen passeren van drive in cinema's, maar voorlopig nog niet veel concreets vertaald. Bijna elke Kinepolis had toch al lang een drive in kunnen organiseren op hun parking? In Brugge hebben ze dit jaren geleden nog eens gedaan, en lijkt me nu toch ook weer het moment om zoiets op te starten. En zelf ben ik wel een bioscoopganger, maar tbh is het aantal cinemabezoekjes ferm gezakt pro-corona wegens minder interessant aanbod. Als dit zo doorgaat dit jaar, zullen ze me er ook niet veel meer zien.
En ergens wel jaloers op coasterfrenzy met een cinema-abo voor 21 euro! Daarmee betaal je hier nog geen 2 films aan het normale tarief!

Even terug meer on topic: in Frankrijk heeft Puy du Fou als één van de eerste een heropeningsdatum gecommuniceerd, maar hier kwam al snel veel kritiek op. In welke mate verschilt dit park van een theater, concert, optreden of festival? Je brengt er ook veel mensen samen op een beperkte oppervlakte. Wellicht zullen zij wel een tegenevolutie in Frankrijk kunnen opwekken, die zich dan misschien ook naar hier zal lijden met aangepaste maatregelen...

Wat de kermissen betreft, ben ik heel blij te zien dat ze in Duitsland niet bij de pakken blijven zitten en mooie steuninitiatieven opzetten, maar waarom blijven wij weer achter? Op sommige vlakken vind ik het in België toch wel wat triestig van sommige initiatieven, want vrije tijd en toerisme zijn wel degelijk best belangrijk voor ons land, met zowel de kust, de kunsthistorische steden, de Ardennen en de Kempen als regio's. Stel dat een stad of gemeente het niet ziet zitten om een 'tijdelijk pretpark' te openen zoals in Duitsland, waarom dan geen festivalterrein hiervoor gebruiken? Mits goede afspraken met de buren zal de overlast beperkt blijven, de infrastructuur en vooral ruimte is er al aanwezig, en de omgeving kan er zo nog een graantje van meepikken.