Als 45-jarige met 3 tienerdochters voel ik mij door heel die vax-paspoort eisen toch wel serieus benadeeld.
Niet alleen hebben we al ruim een jaar de meeste inspanningen gedaan, en doen ze nog steeds (thuiswerk, mondmaskers op school, kinderen die één hobby moeten kiezen, en ga zo maar door).
Anderzijds staan we nu achteraan in de rij voor een vaccin. Volkomen terecht dat er eerst gekozen is voor risicopatiënten, maar dat betekent dat wij als gezonde jongeren een hele hoop rompslomp krijgen om op vakantie te kunnen gaan.
Cru gesteld: had ik er voor gezorgd dat ik 30 kg meer zou wegen, had ik nu misschien wel een hartziekte of diabetes gehad, en daardoor mijn vaccin al gehad, en dus zorgeloos op vakantie gekund.

Om terug on topic te gaan:
Ben je van plan de zomer in eigen land te blijven (tot je test-loos) kan reizen?
Neen: we hebben meer dan een jaar geleden een huis gehuurd in Toscane. Ik denk dat de mensen daar blij zullen zijn als ze wat toeristen zien.

Plan je (als niet volledig gevaxte) dag-uitjes nabij onze landsgrens?
Neen, ik vind het te veel rompslomp om telkens getest te worden als ik een paar dagen de grens over wil. Wachten tot ik het heilige paspoort heb, dus. Al heb ik nog geen idee wat de impact gaat zijn op de kinderen: het is nog niet duidelijk of pakweg 14 tot 17-jarigen nu mogen reizen, al dan niet met testen of al dan niet met vaccin.

Heb je al reizen geannuleerd / gewijzigd voor deze zomer?
Neen, ik hoop dat alles door kan gaan, al hebben we wel een plan B in het achterhoofd.

Hoop je op een multi-landen-trip voor deze zomer?
Oorspronkelijke plan is om een 2-tal weken in Italië te verblijven, met o.a. bezoekjes aan Gardaland en Mirabilandia, en enkele waterparken.
Terugkeer is gepland via Conny-land en Rulantica. Hopelijk is binnen enkele weken de situatie volledig duidelijk.
Hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat we in Italië getest worden om zo terug Zwitserland en Duitsland in te kunnen?

Ik denk dat in alle landen de cijfers beter zijn dan vorig jaar. Mits een aantal regels (mondmaskers op bepaalde plaats, afstand houden) zouden we perfect op vakantie kunnen gaan en zo de economie de noodzakelijke impuls kunnen geven, maar men kiest ervoor om een hoop administratieve rompslomp op te bouwen, met als gevolg dat veel mensen ontmoedigd thuis in hun tuin zullen gaan zitten.