Het valt me wat tegen om karikaturale of stereotype uitbeeldingen van bevolkingsgroepen telkens af te serveren vanwege mogelijke gevoeligheden voor deze of gene minderheidsgroep. Van een wereld waarin angstvallig spot wordt gemeden, wordt niemand beter. Tegelijkertijd besef ik dat die spot zich vaker en systematischer richt naar personen met een uitheems uiterlijk. In die mate dat zelfs kinderen uit die groep vaker negatieve zaken koppelen aan een donkerdere huidskleur.

Als het aanpassen van een simpele draaimolen ook maar de kleinste kans biedt om die trend tegen te gaan is dat een goede zaak. Ik vind Monsieur Cannibale even inwisselbaar als Polka Marina, dus tranen ga ik er niet om laten. Wat ik nog het meest zou missen na de omvorming is het geinige muziekje dat anderen hier schijnt dood te ergeren.

Tegelijkertijd moet er over gewaakt worden dat we niet met twee maten en gewichten gaan meten voor de 'ernst' van een karikaturale afbeelding van een 'blanke' of 'gekleurde' persoon. Of het spel te ver gaan doordrijven. Ik kan me voorstellen dat wanneer de kannibaal van dienst was ingeruild voor een 'wit' exemplaar, men snel op de barricaden zou staan om van 'culturele diefstal' te spreken.

Ik denk niet dat Efteling per se themazones moet maken. Dat park heeft een geschiedenis van bijna 70 jaar waarin ze zich onderscheidden door individueel sterk uitgewerkte attracties zonder onderlinge samenhang. Naar mijn aanvoelen worden ze telkens wanneer ze wel zo'n themazone proberen aan te leggen iets meer 'generisch pretpark' en iets minder 'uniek Efteling'.