De eerste ontwerp-foto toont rechts een pijler-constructie die idd aan Fury en zelfs Kärnan doet denken. En links op diezelfde foto zie ik iets dat lijkt op een meer dan 90° steile Eurofighter-drop. M.a.w. ook ik zie hier het (betere) knip- en plakwerk van Gerstlauer. Leuk gegeven bovendien dat de coaster deels over het water zal gaan. Dat geeft toch altijd een meerwaarde, zowel on- ride als off-ride.

Waar ik minder vrolijk van word: de (schijn-)communicatie. Als het de bedoeling is om in 2022 te beginnen bouwen, moet de (overheids)instantie toch al enige tijd groen licht hebben gegeven voor dit project. En dat kan volgens mij enkel indien die instantie over alle technische details zoals hoogte, oppervlak en decibels beschikt. Om nog maar te zwijgen van wachttijd op te leveren materiaal, iets waar je in haast elke maak-industrie momenteel over hoort klagen. Tel daar dan nog eens de import-belemmerende Brexit bij, en mij maak je niet wijs dat de constructeur nog niet (intern) bepaald is.

Natuurlijk gaat een park bij verschillende constructeurs te rade, maar is het niet de logica zelve dat een project maar publiek wordt gemaakt nadat de meeste zaken al beslist zijn? Ik herinner me dat Energylandia ooit een poll plaatste over een te bouwen Vekoma of Intamin. Nu zijn die Polen wel op meerdere gebieden buitenbeentjes en qua bouwtempo en gewillige vergunningen wellicht niet te kloppen in Europa. BJL deed het ooit wat krommer via een poll over een te bouwen attractie met als opties 1. een tripple launch coaster van plus 40 m hoog met meerdere inversies 2. een valtoren en 3 ... (ben ik al vergeten, zeg maar een spreekwoordelijke draaimolen of schommel). Het zal wel een marketing-trucje zijn om potentiële bezoekers het gevoel te geven dat ze mee kunnen beslissen of er op zijn minst over kunnen speculeren. Wat dat laatste betreft is PHL dan weer het buitenbeentje. Voor mij hoeft die geheimdoenerij niet om het extra interessant te maken.