Een nieuw jaar, dus een nieuwe zaag-post mijnentwege, gericht tegen - hoe kan het anders - de kl*tem*ffen.

Sinds 15 januari 2022 geldt één enkel vaccin-shot J&J daar niet langer als ’volledig gevaxt’. Ik denk dat Oostenrijk al eerder die regel doorvoerde. Maar sinds vorige week geldt in Dui 1 x J&J gevolgd door een 1 x een booster ... niet langer als geboosterd! Al wie in dat geval verkeert, voldoet wel aan 2G maar niet aan 2G+. Dan kan je zonder bijkomende negatieve test niet meer op café, resto, in dancings of in etablissementen waarvan ik vermoed dat een aantal Duitse beleidmakers daar werden verwekt. Wie drie erkende vaccins toegediend kreeg, voldoet wel aan 2G+.

Hotels - toch in het door ons al geboekte Paas-target Berlijn - vallen voorlopig onder 2G. Ik las enerzijds dat NRW zich distantieert van de degradatie van J&J-geboosterden maar anderzijds las ik ook al klagende NL’ers die geen skipas kregen in Winterberg of niet iets mochten gaan eten of drinken in Aken.

Wat inreizen in Dui voor langer dan 24 uur betreft, kan quarantaine momenteel voor 6-plussers vermeden worden middels 2G. Een negatieve test volstaat nog steeds niet om als niet-gevaxt kind aan de quarantaineplicht te ontsnappen. En voor inreizende 0 tot 5-jarigen is een quarantaine van 5 dagen niet eens te vermijden, zolang je uit een hoogrisicogebied komt. Dat zijn haast alle Europese landen momenteel, België en Nederland al sinds november 2021. Tussen de lijnen las ik dat meerdere activiteiten - dus mogelijk ook het inreizen - kunnen overschakelen op 2G+. U bent gewaarschuwd!

Misschien is dit alles maar van korte duur. Ultra-positivo Van Gucht - die rond Nieuwjaar zei dat we al midden januari 2022 zouden pieken - mag het voorjaar dan wel rooskleurig inzien. Ik heb het gevoel dat Dui zelden versoepelt en vooral verstrengt of de strengheid aanhoudt. Toegegeven, de besmettingsgetallen ogen er gunstiger dan in het overgrote deel van Europa, maar een gezinsbestemming is het land echt niet meer i.m.o. Ook niet zodra de besmettingen dalende zullen zijn, vrees ik.