X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 20 van de 1214

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    Re: [Phantasialand] 2020 - Rookburgh

    Een gelanceerde flying coaster gaat door het grote publiek toch nooit aanzien worden als familie-achtbaan? Dat is gewoon 100% een thrill coaster. Maakt niet uit of er inversies inzitten en/of welke inversies dat zouden zijn.

    RCDB hanteert de schalen kiddy / family / thrill / extreme. Van alle coasters die ze als 'Flying' aanschouwen, staan er slechts 3 niet in de categorie extreme. En die 3 zijn niet echt flying coasters zoals we ze kennen... De 'echte' flying coasters staan dus allemaal bij Extreme en niet eens een categorie lager bij thrill. Hoe wij dan van FLY een familiebaan willen maken, is me echt een raadsel.

  2. #2

    Re: [Phantasialand] 2020 - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Dat is klinkklare onzin. Het is wel héél kort door de bocht om enkel disneydarkrides en universal-rondritten succes toe te dichten. Blå Tåget in Gröna lund is eveneens een publieksfavoriet. Europapark heeft een klein leger van dat soort attracties en bij Efteling zijn het de topattracties van het park. Het interactief element is daar eerder storend dan een meerwaarde. Je kan niet zeggen dat die parken het slecht doen.

    Het zijn niet de meest gemakkelijke attracties om een promo-campagne voor op te zetten, maar eens ze er zijn worden ze wel degelijk vaak gebruikt. De lange wachtrijen bij zaken als de Tractors en konijnen in plopsaland zijn er ook niet alleen omdat die dingen een bedroevende capaciteit hebben. Daar is ook echt een publiek voor.
    De Efteling zijn laatste darkride is nogthans ook gebaseerd op IP (heel dat park is intussen IP).

    De rest wat je noemt zijn allemaal behoorlijk oude attracties, waar je in de praktijk amper wachtrijen tegen komt. EP is misschien één van de weinige uitzonderingen. Maar ook bij hun laatste darkrides zie je toch dat voor varianten gekozen wordt die meer aan moderne standaarden voldoen (Interactief/thrill-elementen). Denk aan Voletarium, Arthur, Atlantis. Ze zijn nu wel Piraten aan het herbouwen, maar of dat zich ooit terug verdient valt af te wachten. Daarnaast is voor hun een attractie zetten vele malen goedkoper (ze kunnen ze zelf bouwen) én verdienen ze er niet alleen aan via publiek, maar ook omdat het vaak showmodellen voor de verkoop van toekomstige versies. Dus het business-model daar is wellicht ook niet geheel representatief voor de rest van de pretparkwereld.

    Natuurlijk gaat het publiek er wel in en kan een attractie zelfs populair zijn, maar of een attractie een success is, wordt voor een park doorgaans toch bepaald door de kosten aan de ene kant (die torenhoog zijn voor dergelijke attracties) vs. wat het oplevert (gemeten via bezoekers die de attractie betreden) aan de andere kant. En dan blijkt toch wel degelijk dat achtbanen vele male beter scoren dan darkrides. Dat is ons jaren geleden al bevestigd voor de US (waar zelfs een top-darkride als Curse of Darkastle het niet haalt), maar je ziet dat ook in Europa steeds meer.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door siroccofreakske Bekijk Berichten
    Een gelanceerde flying coaster gaat door het grote publiek toch nooit aanzien worden als familie-achtbaan? Dat is gewoon 100% een thrill coaster. Maakt niet uit of er inversies inzitten en/of welke inversies dat zouden zijn.

    RCDB hanteert de schalen kiddy / family / thrill / extreme. Van alle coasters die ze als 'Flying' aanschouwen, staan er slechts 3 niet in de categorie extreme. En die 3 zijn niet echt flying coasters zoals we ze kennen... De 'echte' flying coasters staan dus allemaal bij Extreme en niet eens een categorie lager bij thrill. Hoe wij dan van FLY een familiebaan willen maken, is me echt een raadsel.
    Ik volk je opmerking wel ergens. Tot nu toe zijn alle flying coasters die gezet zijn inderdaad best pittig. Ik denk dat Air nog steeds de flying coaster is met het minste thrill van de flyings die ik gedaan heb (en dan hou ik het inderdaad wel even enkel bij de 'echte' flying coasters). Dat wil niet zeggen dat toekomstige banen niet alsnog familie-gericht(er) kunnen zijn. Lanceringen beginnen immers stilaan vaker voor te komen bij familiebanen, maar je hebt ook wel gelijk dat dit nog niet echt bij het grote publiek ingeburgerd is en dat dit toch al wat sneller als een Thrill ervaren wordt. Hetzelfde geldt inderdaad voor die rol, ondanks dat dit in beide gevallen lang niet altijd terecht is.



    Wat ik wel nog kwijt wil: die categorisering van RCDB trekt echt volstrekt nergens op: bijvoorbeeld big apple coasters staan soms by kiddie en soms by family. De Intamin Family Launch Coasters staan tot dusver onder "Thrill". Sesamstraat achtbanen staan dan weer bij "Family".

    Ik denk dat je voor de lijst van RCDB de volgende vertaalslag mag hanteren:

    Kiddy = Korte Kiddy Coasters (bijvoorbeeld: single helix etc.)
    Family = Langere Kiddy coasters (zoals een tivoli medium en groter)
    Thrill = Family
    Extreme = Thrill

    Je gaat me ook écht niet wijsmaken dat het "gewone publiek" in west-europa een standaard lieveheersbeestjesbaan als een Familie-Achtbaan aan ziet.

    Om het dan nog even wat complexer te maken: Vanuit de fabrikanten zijn dan weer bijna alle kleine achtbanen familiebanen (inclusief big apples). Waarom? Omdat dat beter verkoopt (breder publiek).

    En ach: Thrill blijft natuurlijk heel subjectief. Waar we hier een Big Apple, of een Tivoli als een échte kiddycoaster zien, ben ik ook al op plaatsen geweest waar zo'n big apple eerder een trhill blijkt te zijn (meestal in Regio's waar verder ook amper tot geen andere banen te vinden zijn). Beetje een kwestie van wat men gewend is natuurlijk. Wat dat betreft zie je daar ook wel een verschuiving in. Mensen zijn immers steeds meer gewend.

    Ik HOOP in elk geval niet dat FLY heel intens is, maar juist goed dat gevoel van te kunnen vliegen nabootst.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •