Hoewel ik de kans groot acht op een nieuwe sponsor, ben ik blij dat er eentje weg gaat en hoop ik dat er geen nieuwe sponsoring bij komt. Je wordt nog niet zo dood gegooid met sponsoring en reclame als in een gemiddeld Six Flags park, maar zeker binnen Europa hoort dit soort sponsoring gewoon niet thuis in de betere parken. Dat je ziet of je Coca Cola of Pepsi drinkt, of welk soort ijs (Ola, Mövenpick,..) vind ik nog ergens wel logisch, maar EP gaat toch echt te ver.

Overigens slim bekeken van die russen. De naam van de baan kunnen ze moeilijk nog veranderen (daarvoor is hij te bekend), maar verwijst wel héél duidelijk naar gas. Dus tenzij er een andere gasleverancier sponsor wordt, zal Blue Fire toch bij enorm veel mensen blijven voortleven als de "Gazprom-Coaster". Niet dat een consument er keuze in heeft waar zijn gasleverancier het gas in koopt. wat dat betreft vond ik deze sponsoring sowieso altijd al een beetje vreemd.

En nee: Dat van die Gazprom-coaster moet je niet héél letterlijk nemen. Mensen vergeten zo'n naam snel genoeg juist omdat je er als particulier niets kunt kopen. Maar de algemene associatie met "dat gas bedrijf" die blijft wél lang hangen.