X

Privacy Statement (GDPR)

Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team

Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 2 van de 2

[TR] Movie Park Germany juli 2025

Laat ik mij nog eens aan een tripreport wagen.

Met ons gezin (mijn ouders, mijn broer en ik) doen we ondertussen traditiegetrouw een reis in de zomer waarbij we proberen een streek te verkennen en hierbij de pretparken uit de buurt mee te pikken. Onze andere hobby is rally en sinds 4 jaar combineren we dit met het Eifel Rallye Festival in Duitsland. De eerste keer zaten we hiervoor exclusief in de Eifel en bezochten we in die week het Eifel Park en Klotten, de daaropvolgende jaren boeken we 1 of 2 extra huisjes vanwaar of waarnaartoe we doorreizen van of naar de Eifel, in functie van de pretparken. Echter raken de pretparken die we hiermee kunnen combineren nu toch wel stilaan op, dus gingen we voor het eerst een park herbezoeken. Nadat we vorig jaar al wat verder gingen richting Legoland en Skyline Park, en ook eindelijk Europa-Park aandeden, was het schema nu wat rustiger met 2 parken: we bezochten Fort Fun, wat tot nu toe tussen de mazen geglipt was, en deden een herbezoek aan Movie Park, waar een nieuwe achtbaan te vinden was sinds ons laatste bezoek en ondertussen ook een aantal herthematisaties hebben plaatsgevonden.

Omdat we het park al bezochten, stond er geen druk op om mijn coaster count aan te vullen (mijn broer en ik deden er uiteraard wel nog steeds zoveel mogelijk) maar we wilden vooral zoveel mogelijk shows meepikken.

Zoals gebruikelijk liepen we het park binnen en gingen we meteen naar een uithoek, om wat van de drukte weg te blijven. We pikten Star Trek Operation Enterprise mee als eerste achtbaan van de dag, zonder wachtrij.

Toen we de vorige keer dit park bezochten, hadden mijn broer en ik nog niet veel Star Trek gezien. Inmiddels bekeken we op tv de nieuwe reeksen Star Trek Discovery, Star Trek Picard en ook het nieuwe Star Trek: Strange New Worlds. In de wachtrij wordt Picard afgebeeld, die we nu dus wel herkenden. Ook het 'sluis' tussen de wachtruimte en het nagebouwde interieur van het ruimteschip de Enterprise konden we nu herkennen als de plaats waar je wordt opgestraald. Helaas was dit wellicht iets te personeel-intensief, waardoor de deuren hiervan gewoon openstonden en zo de magie wat verdwijnt: je wordt niet meer zogezegd opgestraald, maar loopt gewoon door. Ofwel was dit omdat er nog niet veel volk was. Bij een reride later op de dag was dit echter nog steeds zo, maar om een ons onbekende reden was er ook nooit meer dan 5 minuten wachtrij (sommige andere attracties tikten wel de 30 minuten aan). Het is nochtans een van de grotere en naar ons inzien een zeer toegankelijke goeie achtbaan!
    Het interieur van het schip vinden we overigens echt goed nagebouwd. En het verhaal van de attractie is voor iemand die de reeksen kent, ook leuk bedacht.
    Ook bijzonder is dat de trein is uitgerust met 360° camera's voor elke rij. Voordat je instapt, kan je aan je voorsorteerpoortje een QR code scannen, die je naar een webpagina brengt waar je je e-mailadres ingeeft, en meer hoef je niet te doen: de verdere instructies luiden: leg je gsm weg en geniet van de rit. Achteraf ontving ik (ik zag het wel pas een week later in mijn spamfolder) een e-mail waarop je deze video, mét geluid, kon bekijken (wel met een watermerk van het parklogo doorheen het beeld). Misschien had ik het gemist, maar in de wachtrij had ik ook niet opgemerkt dat het om een 360 graden-video ging. Door de kalmte waren we voor front-row gegaan, wat wel een extra meerwaarde aan deze video geeft :-)

Ik ben niet chronologisch aan het schrijven, na onze eerste attractie liepen we verder naar de hoek met Iron Claw - bij ons vorige bezoek nog de MP Express. We deden dit jaar toevallig ook Walibi Holland opnieuw, waar de treinen bij hun SLC vernieuwd zijn. Hier heb je nog de originele treinen, maar met uitvergrote stootkussens voor je hoofd. Misschien komt het doordat de laatste SLC die we deden Condor was, maar ik vond de rit op zich best ok - in de wetenschap op voorhand dat het een ruwe rit kon zijn, welteverstaan.

Daarna gingen we langs Van Helsing, die we meepikten met 25 minuten wachtrij, naar de nieuwe Movie Park Studios - ook 25 minuten - om zo op tijd bij de eerste show aan te komen, de stuntshow met auto's.

Het is er niet van gekomen om de Movie Park Studios een tweede keer te berijden, maar ik had van deze achtbaan eigenlijk meer verwacht. In mijn hoofd ging deze een stuk langer zijn, en meer speciale elementen bevatten. Op een paar draaischijven na en dat het korte treintjes zijn die misschien wat wendbaarder zijn dan gebruikelijk, vraag ik mij af wat hier nog meer bijzonder aan is? Ik was - niet in de positieve zin - verrast als we al terug in het station aankwamen. Het thema is uiteraard wel mooi uitgewerkt, maar ik zie de meerwaarde van deze baan niet echt als er ook al de indoor coaster Van Helsing in het park staat. Toch wel jammer als je weet dat er voorheen een rondvaartattractie in dit gebouw zat (die bij ons vorig bezoek ook al gesloten was ivm de vervallen rechten op Ice Age).

De stuntshow met auto's vervolgens, om 12u, die was wel prachtig. Wij hebben al wel een en ander gezien in rally's, maar dat neemt niet weg dat deze zeer de moeite is. Mijn moeder die niet veel met auto's heeft, noemde hem ook spectaculair. De show is veranderd tegenover ons vorige bezoek, er wordt een soort reportage gemaakt (met live camera die op een scherm midden in de arena getoond wordt), die verstoord wordt door boeven met snelle auto's en snelle politiewagens die 'ineens' de arena binnenrijden.
    Eigenlijk zou men na de show de geschoten film moeten aanbieden op dvd. Ik zou hem kopen om de show waar ik bij was, nog eens opnieuw te bekijken in een ander perspectief, want veel tijd heb je niet om naar dat scherm te kijken als je zo dicht op de actie zit. Er gebeurt zoveel dat je toch niet alles kan bekijken. Maar ik neem aan dat het enkel live beelden naar een scherm zijn die niet worden opgenomen. :-) Maar wel zeer passend gemaakt in een filmpretpark!

Hierna liepen we dus zoals ik zei via Star Trek, terug naar de Pier. Ik las recent een artikel dat het park graag van het Santa Monica Pier themagebied weer af wou. Eén van de minder geslaagde projecten van Wouter Dekkers, ze bestaan... Ik moet zeggen dat ik bij mijn vorig bezoek de sfeer ook wel wat miste die je van het gebied eigenlijk zou verwachten. In mijn ogen is er te weinig beweging, ook al staat er wel wat. En misschien dat de rode beton ook niet de uitstraling geeft die ervan verwacht was.
    Het mist wat kleine attracties die dynamiek geven, bijvoorbeeld een vliegende stoeltjes-attractie is het eerste dat in mij opkomt, zoals een (kleine?) High Flyer. Maar een dergelijke attractie hebben ze al in hun Nickelodeon themagebied gezet. Ik denk dat het gebied wel wat zou kunnen zijn met wat meer infill attracties, of ook een klassieke achtbaan zoals op de echte pier, maar het mist inderdaad wat.

We gingen terug naar de Pier omdat hier om 13u15 de volgende show plaatsvond: de Jet Ski show. Hier bleven we eigenlijk wat op onze honger zitten: er waren 2 grote en een kleinere jet ski, die eigenlijk niks anders deden dan wat rondjes varen. Bij ons vorige bezoek herinnerden we ons onder andere een jet ski die over een schans schoof, en maakte de kleine jetski een duik waarbij de "piloot" kopje onder ging. Veel inhoud heeft deze show precies niet meer, behalve het nat maken van het publiek. Een eend die zich in het water bevond was eigenlijk na de eerste minuten nog het interessantst om naar te kijken.

Als volgende gingen we naar de show in de Western saloon, hier ging een vrouw en haar team dat de saloon runt, in gevecht met een andere bende die wou bewijzen wie de beste was. Wel leuk hieraan is dat je echt in een Saloon aan tafeltjes zit, waar op een podium een optreden is, en je kan eten en drinken tijdens de voorstelling. We kochten aan een kraampje aan de overkant een biertje van het vat, want het was een warme dag, en een typische curryworst met frietjes.

Er wordt echter wel redelijk wat Duits gesproken in deze show, dus hoewel ik toch wel wat van de taal begin op te pikken na er 4 jaar op vakantie te gaan, verstond ik er niet veel van. Maar dat is op zich geen noodzaak om te begrijpen wat er gebeurt.

Nog even over onze versnaperingen, de frieten werden geadverteerd als aardappelpartjes, maar waren gewone klassieke dunne frieten. Niet geheel de bedoeling van de bestelling - we hadden al een pizza slice gegeten bij een ander kraampje tussen de Pier en het wilde westen-gebied, dus dit was gewoon uit goesting - en dit werd ook maar duidelijk eenmaal je je bestelling kreeg, maargoed. (Wel vriendelijk personeel op zich, ook in het pizza kraampje, waar men de slices zonder probleem nog eens doormidden sneed voor ons!)

Bij het buitenkomen uit deze show gingen we naar de main street, waar de parade zou passeren. Wel grappig om te zien dat een aantal acteurs uit deze laatste show, hier in een andere rol in de parade meededen. De parade is niet zo groot en bestaat vooral uit een aantal nickelodeon wagens, veel entertainment figuren die gegroepeerd worden die anders in het park te vinden zijn, en een aantal auto's uit de stuntshow.

Het was intussen erg warm en er was nog wat tijd voordat de parade langskwam, dus mijn broer en ik gingen wat verfrissing opzoeken in de Area 51 waterbaan. Bij ons vorige bezoek was deze nog gethematiseerd naar de Bermuda driehoek. Je wordt er niet te nat in - had gerust meer gemogen op die dag - en zeer mooi en uitvoerig gethematiseerd. Dit wisten we nog van de vorige keer, maar vooral opmerkelijk hier is toch hoe "niet steil" de afdalingen hier zijn in vergelijking met de meeste waterattracties. Het geeft wel een leuke ervaring om met de boot een helling af te rijden.

Na de parade was het dan alweer tijd voor de laatste show, met Christian Farla, terug in het western gedeelte van het park om 15u30.

Er was nog 10 minuutjes tijd voor de show en er stond geen wachtrij bij de valtoren, dus besloten we die nog snel te doen. Deze toren zou initieel vooruit kantelende zetels gehad hebben, maar bij ons bezoek in 2018 werkte dit al niet meer, en dat was nu ook niet het geval. Deze toren heeft trouwens niet echt zetels, maar een "ding" dat tussen je benen zit waar je op hangt, wat toch behoorlijk oncomfortabel is bij het afremmen. Wel leuk dat je bovenaan een rondje maakt en de hele omgeving kan zien. Maar dat kantelen zal wellicht niet meer terugkeren, ik neem aan dat het in de laatste 7 jaar dus nooit meer zal gewerkt hebben. Ik moet wel zeggen, ik deed nog nooit een toren die dit deed, en weet ook niet of ik er zou instappen als hij het nog wel deed :-)

De laatste show; ik zag Farla al een paar keer in Walibi Belgium en hoewel het wel een groots opgezette show is, is het langs een kant wel redelijke eenheidsworst. De typische trucs die je ook in de Halloweenshow in Bellewaerde of eender welke illusionistenshow kan zien - niet slecht maar niet zo vernieuwend. Over het algemeen ben ik nog nooit van mijn sokken geblazen door een show van Farla. Ik weet niet of ik het nu té negatief verwoord, ook al zijn er wel degelijk dingen waarbij je denkt: hoe zelfs?!, ik had er ook zonder gekund. En dat vond ik ook al toen ik hem in Walibi Belgium zag.

Nu goed, na deze laatste show, nog een paar uur om wat attracties te doen.
    We pikten de Bandit mee terwijl we nog in deze hoek waren, deze had ook nooit veel wachtrij, maar was 's morgens nog dicht. We deden hem wel al snel eens voor de jet ski-show en we zorgden dat we zeker in de middelste rij van een karretje zaten (dus niet boven de wielen vooraan of achteraan). Er zitten toch wel een paar serieus slechte plekken in die baan.. Maar als je er met die wetenschap instapt, is het wel een leuke rit. De zetels zijn ook wel niet slecht.

We pikten hem dus nog snel een tweede keer mee, mijn broer wou toch graag nog eens een front row, en ik zat achter hem in de tweede rij.
    Opvallend is naast de grote schokken ook hoeveel wrijving die wielen met de baan hebben. Het voelt in sommige bochten toch alsof je echt heel snelheid verliest en de trein origineel hier sneller had moeten gaan. Al sleurt hij er zichzelf wel doorheen. Desalniettemin kan ik van die bruutheid ook wel genieten, zolang ik geen klappen op mijn rug krijg :-)

De meest onaangename verrassing van de dag, was wel toen we hier uitstapten iemand onze statiegeldbekers had meegegraaid. Men rekent 2 euro statiegeld voor een herbruikbare beker. We hadden die van tijdens de western show nog steeds bij ons omdat je die niet eender waar terug kan indienen. Ik wou er één als souvenir meenemen en de andere wilden we uiteraard nog terug inleveren.
    Ik was vroeger altijd weigerachtig om iets in de bagagebakken of rekken achter te laten, maar heb die gedachte de laatste jaren losgelaten, echter dit geeft toch wel weer "trust issues"... En iets wat ons al opviel maar dat ik genegeerd heb tot dat moment, is dat de medewerkers de bagagebakken niet afsluiten. Bandit heeft een bak met een deksel dat elke trein naar de andere kant geschoven moet worden, zodat enkel rijders uit je eigen trein toegang hebben tot de bagage, maar het deksel bleef hier gewoon steeds in het midden staan. In andere attracties was dit ook zo. In andere parken heb ik dit toch nog niet vaak gezien, en blijkbaar is het dus wel degelijk nodig, best triest...

Hierna gingen we nog snel terug naar de overkant van het park, waar we de wilde muis-achtbaan nog deden - die is ook best ruw, met een enorme speling op de up-stop wielen, zoals in Bobbejaanland. Ik weet niet of dit standaard is bij deze attractie maar echt comfortabel is dat toch ook niet, dat wist ik alvast niet meer hiervan.

In het passeren pikten we ook nog Time Riders mee. Deze nam behoorlijk wat tijd op, maar ben wel blij dat we hem deden. Je moet in deze simulator - zoals in vele - gordels dragen, maar waar dit meestal slechts is om te zorgen dat je blijft zitten, schrokken wij van de ruwheid van deze attractie. Zonder gordels lig je 100% zeker uit je stoel! Vorige keer deden we deze ook, maar dat was ik volledig vergeten. Blij dat we deze niet hebben overgeslaan. Wel spijtig dat de (2) voorshows hier ook enkel in het Duits te volgen zijn. (Bij de Movie Park Studios Tour heb je bijvoorbeeld Engelse "ondertiteling" bij wat gesproken wordt in de wachtrij, en in Van Helsing zelfs in het Nederlands)

Hoog tijd voor nog wat verfrissing, dus we wilden zeker Excalibur nog doen. Verfrissing gaf deze in ieder geval genoeg, met tot tweemaal toe een volledige golf die de boot binnenging. Ironisch genoeg werden we samengezet met 2 andere gezelschappen, waarvan 1 volledig in poncho's ingepakt, maar werden zij niet door die golven getroffen. :-) Het is wel opnieuw een mooi aangeklede attractie. Deze was volgens mij net omgebouwd bij ons vorige bezoek.

Tot slot gingen we nog de 4D film bekijken. De laatste voorstelling was om 17u45. Al denk ik dat we deze de vorige keer ook al gezien hadden. Achteraf gezien waren we beter ineens naar de auto geweest, want als we buiten kwamen was er een wolkbreuk. We hebben opnieuw geluk gehad met het weer! De dag voordien in Fort Fun was het overigens ook net om 17u55 beginnen regenen, na een stralende warme dag.
    We stonden op de parking gelegen achter de Iron Claw, dus in lichte looppas op een moment dat het iets minder regende, gingen we naar de auto. Opnieuw geluk, want als we er net waren, gingen de hemelsluizen opnieuw helemaal open.
    We stonden redelijk vooraan op de parking, maar toch na ruim een halfuur ritsen moeten we er afgeraakt zijn, denk ik.

Re: [TR] Movie Park Germany juli 2025

Movieprak Germany: ik denk dat we het park in gezinsverband sinds 2010 jaarlijks minstens één keer hebben bezocht. Men zou hieruit kunnen afleiden dat we hevige fans zijn en dat het eerste woord in mijn commentaar een typfout betreft. Helaas, ... de nabijheid van Toverland en Phantasialand, haast jaarlijkse BJL- of Slagharen-abo's en haast jaarlijks een autoreis naar Noorwegen zijn de boosdoeners die ons dus zo vaak naar - copyright Ignace - "het op één na beste pretpark van Bottrop" dwingen.

Deze zomer waren we er al twee keer. Woensdag 8 juli was een rotdag qua opkomst ... voor ons althans. Dat wordt correct weergegeven in onderstaande tabel.

Bron: https://queue-times.com/parks/310/calendar/2025/07

Helsing, de valtoren, de cinema-achtbaan, Area 51 en de dino-doorwandel was onze magere oogst. We waren dan ook snel weg, tijd genoeg voor een namiddag-zwemminkje in Aquapark Oberhausen en een avondwandeling in Keulen. Ik kan me voorstellen dat je waardering hoger ligt op een kalmere bezoekdag en met veel nieuwigheden sinds je vorige bezoek.

Dat hitte soms een bondgenoot is op pretpark-tocht, ondervond ik vorige zomer in de meeste Cedar-Fair parken. Ook op woensdag 13 augustus was het - zeker bij aanvang - kalmer. Tussen 10:00 en 14:00 was de buit Helsing, 3 x Star Strek, Bandit, Claw, de cinema-achtbaan, Excalibur rapid, Jimmy Neutron-achtbaan, Area 51 en de dino's.

Toch was er ook die dag ergernis: tot 10:30 stond Star Trek op de digitale display als 'Geschlossen' zonder verdere toelichting. Er was toen geen personeel bij de attractie-ingang.

Idem bij Bandit tussen (aanvangsuur 11:00, dat wisten we) tot 11:10.

Geen personeel, geen info en eigenlijk ook geen afgebakende wachtrij-ruimte, dan kan er hinder ontstaan op de paden. Who cares?. Het parkmanagement in elk geval niet.

Geen valtoren, want die was pal in het hoogseizoen in onderhoud.

Net als de topspin, maar dat was geweten en die laat ik toch steeds links liggen.

Wandelen tussen de dino's, het kan al twee jaar - maar niet in de zomer - in de arena van BJL. In Movie Park is de ruimte wel passender, wat natuurlijk met het identieke thema van de opgedoekte attractie te maken heeft.

Benieuwd of het me in 2026 zal lukken om heel het park links te laten liggen.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 16-08-25 om 14:23.

Forum Rechten