Dit is eigenlijk niet een echt tripreport, maar eerder een vertaald artikel over Steel Vengeance. Verplaats het maar moest ik dit verkeerd gepost hebben...
Wanneer Cedar Point Steel Vengeance aankondigde, de RMC conversie van Mean Streak, was élke coaster fanaat ter wereld meteen super enthousiast. De hype was van bij de start enorm groot. Natuurlijk draait het bij Cedar Point allemaal rondom recordbrekers en natuurlijk breekt Steel Vengeance een heel lijstje records, maar de bewering dat deze achtbaan de achtbaan met de meeste airtime ter wereld zou zijn maakte de hype alleen nog groter... Voor mij en mijn vrienden was dat statement genoeg om van Steel Vengeance dé achtbaan te maken waar we het meest naar uitkeken op onze USA trip! Maar verwachtingen en hypes kunnen gevaarlijk zijn, kan Steel Vengeance die hype waarmaken?!
Cedar Point zou Cedar Point niet zijn als ze geen records braken met een nieuwe achtbaan. Niet alleen is Steel Vengeance aangekondigd als de achtbaan met de meeste airtime ter wereld, de baan kan ook volgende records op zijn naam schrijven: snelste hybride coaster ter wereld, hoogste hybride coaster ter wereld, steilste drop op een hybride coaster ter wereld, langste drop op een hybride coaster ter wereld, langste hybride coaster ter wereld, meeste inversies op een hybride coaster ter wereld & wereld's eerste hyper hybride coaster. Dat is een héél lange lijst maar vaak moet je dit soort records wel met een korreltje zout nemen. Size doesn't matter, juist he dames?!
De hype is groot, erg groot. Reacties van degenen die hem al bereden hebben zijn eensgezinds enorm positief en sommigen van hun hebben hem al tot hun favoriete achtbaan genoemd. Desondanks de vele fantastische coasters die op onze trip gingen tegenkomen zoals Skyrush, Intimidator 305, El Toro etc... was Steel Vengeance toch dé coaster waar we allemaal het meest naar uitkeken. Het zou de kers op de taart worden, het hoogtepunt van de trip. Maar hoge verwachtingen zijn nooit goed, als de verwachtingen zodanig hoog liggen kan de baan enkel maar teleur stellen. We probeerden ons enthousiasme wel te bedaren maar dat bleek bijna onmogelijk te zijn. Gewoon al over die baan nadenken was genoeg om te beginnen kwijlen. Tenslotte was Cedar Point vlak aan het einde van onze trip gepland zodat we heel de trip lang over Steel Vengeance konden mijmeren.
Geen nood om een tekening te maken hoe we ons voelden toen we bij aankomst in Cedar Point, zo rond 9U 's morgens, zagen dat Steel Vengeance eruit lag met technische storing... En terwijl Cedar Point wordt gezien als een echt coaster Walhalla en nog maar liefst 17 achtbanen aan te bieden heeft naast Steel Vengeance kon ik mijn ogen toch niet van Steel Vengeance afhouden terwijl we coasters zoals Top Thrill Dragster en Maverick bereden, toch ook geen kleine of slechte baantjes! Persoonlijk had ik nog een extra reden om uit te kijken naar Steel Vengeance, het zou namelijk mijn #600 worden! Vijf jaar geleden bezocht ik al Cedar Point dus ik had enkel Steel Vengeance en ValravN (en de mini kiddie coaster Wilderness Run...) te halen als nieuwe coaster credits. Een mooiere 600 dan Steel Vengeance kan ik me echt niet inbeelden.
Maar ergens tussen 12:00 en 12:30 gebeurde het dan toch, terwijl we op Gemini zaten zag ik een lege trein op Steel Vengeance rijden! Geen twijfel, we gingen meteen naar daar. We hadden geluk dat we dichtbij zaten want zelfs die paar uurtjes dat hij dicht was bleven er mensen voor de gesloten ingang staan wachten. Het was de juiste beslissing meteen naar Steel Vengeance te gaan want na vijf minuten wachten werd hij onder luid applaus en gejuich geopend. Echt iedereen die daar stond was super enthousiast om dit beest te gaan berijden. Een deel van onze groep was ValravN gaan berijden, ik stuurde hen een berichtje dat Steel Vengeance open ging. Ze kwamen meteen af maar moesten tegen dan al een uur wachten. Wij hadden slechts 20 minuten wachttijd voor de kiezen.
Voor ons eerste ritje koos ik de backseat, op meeste banen is dat het uitverkoren zitje als je het meeste airtime wilt ervaren. Dat eerste ritje was fantastisch en ik stapte er met mijn mond open uit (weinig coasters die dat nog voor elkaar krijgen ). Maar... ja, er is een maar... na dat ritje wist ik niet goed waar en hoe de baan te ranken. Mijn favoriete achtbaan tot dan toe was Outlaw Run (Silver Dollar City), en de vergelijking met Kolmardens Wildfire is ook niet veraf, maar rank ik Steel Vengeance echt zoveel boven hun?! De baan deed duidelijk wat het beloofde, op geen andere baan ooit heb ik zoveel airtime momenten beleefd als op Steel Vengeance, al had ik wel het gevoel dat dat enkel kwam omdat de baan zo lang is. Ik mistte toch wat de ejector airtime die ik van andere RMC's gewoon ben. De airtime die ik hier ervaarde op de backseat zat meer tussen floating en ejector airtime in en dat kwam niet overeen met mijn verwachtingen. Dit klinkt allemaal heel hard en heel teleurstellend, maar begrijp me niet verkeerd. Na wat piekeren besloot ik dat mijn verwachtingen gewoon echt té hoog waren. Steel Vengeance is na dat eerste ritje toch mijn nieuwe #1 favoriet geworden.
De 90° first drop is gewoon geweldig net zoals de outbanked turns en de inversies benaderen gewoon perfectie. En ondanks dat de baan zo lang is lijkt het toch op géén enkel moment vaart te verliezen, hij blijft maar door razen tot hij in zijn eindremmen komt. Het gedeelte waar je door de houten constructie heen raast is trouwens enorm desoriënterend, ik had echt geen idee meer of ik ondersteboven hing of welke kant we opgingen. Zalig gewoon! En misschien voldeed de kracht van de airtime niet aan mijn verwachtingen, maar Cedar Point en RMC hadden gelijk als ze zeiden dat dit de achtbaan met de meeste airtime ter wereld is, op geen enkele ander coaster die ik gedaan heb, heb ik meer airtime momenten beleefd dan op Steel Vengeance.
Maar lees dit nu heel goed, een heel belangrijke tip voor iedereen die naar Cedar Point gaat en Steel Vengeance wil berijden: doe hem front! Frontseat is waar je de magie zult ervaren. Omdat de eerste dag in Cedar Point vrij druk was kwamen we pas 's avonds terug voor een tweede ritje. Door de hele dag stond Steel Vengeance met een wachttijd van ongeveer 2 uur, en de wachttijd voor de Fastlane Plus (de meest dure fastpass dan nog, de enige waarmee je SV mee kan doen) bedroeg 45 minuten. s' Avonds hadden we een wachtrij van 1,5U te trotseren. Cedar Point verdient echt wel een pluim voor het openhouden van de wachtrij tot sluitingstijd! Ondanks de zo lange wachtrij kon je nog perfect een minuut voor sluitingstijd de wachtrij binnenwandelen. Hier kunnen héél wat parken een puntje aan zuigen.
Voor dat nachtelijk ritje Steel Vengeance gingen we dus nu voor de frontseat... en jongens, de ervaring daar is dag én nacht verschil tegenover de backseat! Waar ik back niet de airtime ervaarde die ik verwachtte, overtroef de frontseat die verwachtingen. Ik spreek hier niet over ejector airtime, nee, dit was ultra ejector airtime! Nooit heb ik zoiets ervaren... meer dan de helft van de rit zaten we niet in ons stoeltje maar eerder tegen onze beugel geplakt. Het treintje probeert je in elke mogelijke richting eruit te duwen met een ongeziene kracht. Dit ritje was puur genieten, fantastisch, geweldig... er zijn niet genoeg woorden om de geweldigheid van Steel Vengeance front te omschrijven. Steel Vengeance is dus duidelijk mijn nieuwe favoriete achtbaan geworden en ik twijfel of dat ooit nog gaat veranderen. Men gaat héél wat mogen doen om dit beest te verslaan.
Het is quasi onmogelijk perfectie te benaderen, maar RMC en Cedar Point komen toch godverdomme érg dichtbij! Voor de conversie kwamen de mensen enkel naar Frontier Town om Maverick te doen. De wachtrij van Maverick kon vol staan terwijl die van Mean Streak leeg was. Nu is het omgekeerd, op onze tweede dag zat je meteen op Maverick en moest je een wachtrij van minstens een uur overwinnen om op Steel Vengeance te geraken. En dan is Maverick ook gewoon een wereldbaan! Cedar Point wordt door velen aanzien als het beste pretpark ter wereld en met Steel Vengeance hebben ze nu ook de beste achtbaan ter wereld in huis gehaald. Meer dan wow, gewoon wow valt er niet te zeggen... Elke coaster fanaat zou Steel Vengeance moeten berijden! Begin je trip naar Sandusky, Ohio maar te plannen
Origineel artikel: http://themepark-world.com/articles/...imate-revenge/