Heeft met verschillende elementen te maken, veel die al opgesomd zijn door anderen zoals onze hoge BTW-kosten, de nood aan een 'snelle hap' etc.
Nog een groot verschil is dat veel parken in Europa er niet naar streven om een meerdaagse bestemming te zijn, met uitzondering van Port Aventura, Europa-Park en Disney. Hoe langer een bezoeker blijft, hoe 'gevarieerder' hij of zij ook wilt eten. Voor één enkele dag pretpark gaan mensen echt niet perse eten in het park zelf. Veel mensen nemen hun eigen kost dan maar het park in onder het mom 'vanavond eten wij frieten van de frituur, goedkoper', of welke andere keten zoals fastfood maar ook Lunch Gardens etc die evenwaardig voedsel verkopen voor een pak goedkopere prijs. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar dat is dan ook vooral de reden dat in 'grotere' parken mensen sneller geneigd zijn om uitgebreider te tafelen.

Desondanks blijft het ook een groot cultureel verschil. Ik merk dat voor de meeste Europeanen het niet uitmaakt wat voor kost ze binnenspelen in een pretpark. Vooral het fastfood gaat rap binnen, zelfs verspreid over meerdere dagen, puur omdat dat snelle kost is waar je niet veel tijd aan verliest. In Amerika is dit, vooral in Disney World, veel anders. Het volk is daar veel gemoedelijker en heeft het er voor over om een groot stuk van hun dag te investeren in een uitgebreidere maaltijd. Niet zo gek, aangezien vele bezoekers van dat resort daar met gemak een week of twee verblijven en je dus effectief die tijd hebt. Het is ook een cultuur waar tijd eigenlijk over het algemeen geen rol speelt. Zie je ook aan wachttijden: ik heb nog nooit in Europa op één dag tijd meerdere attracties gezien die de 3 uur wachttijd overschrijden en mensen die alsnog blijven aanschuiven. Vele hier zouden zoiets al makkelijker links laten liggen, of dat idee heb ik toch...