Voorwaar enkele interessante vragen en opmerkingen, S.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
Disney is goed voor 1/3 van pretparkbezoekers wereldwijd (!)
Bedoelt men 1/3 van werkelijk alle bezochte pretparken of enkel t.o.v. de parken in de top-ranking? Het eerste zou impliceren dat ze in hun rapport ook de bezoekers van pakweg Mont Mosan en Mega Speelstad hebben meegeteld. Elk verwaarloosbaar qua aantal bezoekers, maar niet qua aantal soortgelijke parkjes wereldwijd.

BBJ zou rond de 1 miljoen bezoekers zitten (dacht ik).
Show me de bron! Het zou me verbazen dat ze in Lichtaart na het verwijderen van Kleef en van de Electrabel-molen blijven volharden in het produceren van dergelijke winderigheid.

Wie zal als eerste de top 20 betreden? WB of PDP?
Zelfs op de vraag wie van de twee momenteel de meeste bezoekers heeft, is het moeilijk antwoorden. En worden bad- en park-bezoekers opgeteld? Eigenlijk zou je de voorjaar-bezoekers van Majaland maar half mogen meetellen. Voorlopig gok ik op Plopsa, de ligging aan de kust en de kusttram zijn enorme troeven. Bovendien houdt Plopsa ook het park open tussen Halloween en Nieuwjaar. Maar de raid op de abo's en de uitbreidingen van Wal. zouden de balans naar Wavre kunnen doen kantelen. Zeker als ze daar ook langer gaan openhouden, wat ik al ergens meen gelezen te hebben op dit forum.

Zal Efteling EP binnenkort voorbijsteken als ze zo blijven groeien?
Zou best kunnen. Efteling is 365/jaar open en binnen een radius van 2 uur autorijden bereiken ze veel meer inwoners/potentiële bezoekers dan EP. Al situeert het groeipotentieel zich wellicht vooral buiten NL en VL, gelet op de recente campagnes in het Frans, Duits en Engels.

Hebben wij geen populaire musea?
Op cultureel gebied geldt in België: verdeel en heers niet. Het is moeilijk meten welke Belgische stad de meeste toeristen trekt. Ongetwijfeld boekt Brussel de meeste overnachtingen, maar dat heeft ook te maken met het aanbod en de nabijheid van Zaventem. Er zijn toeristen zat die vanuit BXL een over-en-weer-bezoekje brengen aan Brugge, Gent en Antw. In NL monopoliseert A'dam het cultureel toerisme, ondanks Mondriaan (Den Haag), Escher & Erasmus (R'dam), Bosch, ...

Waarom worden dierentuinen niet mee opgenomen?
De pertinentste der vragen! Maar hoe catalogeer je dan de gemixten à la Bellewaerde en Kolmården? Ik ben best benieuwd of de mooiste Europese dierengevangenis (ja, die in Henegouwen) en de natuurlijkste (ja, die in Noord-Brabant) in de Europese top-20 zouden staan. Zoo's in de stad hebben natuurlijk hun ligging en hun ruimere opening mee.