Gezien de concurrentie, die hierboven netjes op de kaart staat aangeduid, moet BJL kiezen: ofwel proberen om tegen de 'groten' te concurreren (wat Toverland duidelijk doet), ofwel zich profileren als een kleiner park, dat mensen al eens tussendoor kunnen doen. laat ons niet vergeten dat de meeste families één groot pretpark per jaar bezoeken, als je er dan voor kan zorgen dat ze ook nog een dagje BJL meepakken, is dat slim gezien. Vandaar ook de grote kortingen, acties, etc.
Enige manier waarop je dat kan bereiken, is om de kosten zo veel mogelijk te beperken. Dreamcatcher minder laten draaien, minder personeel inzetten, ... uiteraard heeft dat een impact op de beleving, maar het is duidelijk een bewuste keuze.
Gaan er hierdoor mensen afhaken? volgens mij wel, maar door de prijs gaan er toch nog steeds voldoende mensen blijven komen;

Verder denk ik dat we ook moeten beseffen dat de lat steeds hoger wordt gelegd. Veel mensen zijn toch al eens naar PHL of EP geweest, gaan nu ook Toverland bezoeken, PDP is heel mooi ingericht, dat was tien jaar geleden ook nog veel minder.
Als je dan stilstaat, is dat eigenlijk achteruitgaan.

Persoonlijk sluit ik me aan bij de commentaren, dat de meeste negatieve kritiek niet terecht is, en dat er weinig aan gedaan kan worden.
Met één grote uitzondering: er zou inderdaad véél meer horeca moeten open zijn. Dit zijn allemaal potentiële inkomsten die gemist worden, waardoor BJL nu, buiten de beperkte inkomprijs, geen extra omzet kan genereren.