Ik heb het gevoel dat er al minstens vier gelijkaardige topics op dit forum staan, maar ik kan me vergissen. Anyway.

Naam:     bobbejaanland.png
Bekeken:  6288
Groote:   494,0 KB

Bobbejaanland heeft wat mij betreft vier concurrenten die er toe doen: Efteling, Walibi, Toverland & Plopsaland.

Vroeger (pakweg 2000) haalde het park het op lage prijzen en het grote aantal 'plezante' attracties zonder meer. Het park heeft dan de switch gemaakt naar themapark, een hoop 'plezante' attracties buitengezwierd en een aantal miskleunen van attracties bijgezet. De herhalingswaarde van het volledige attractieaanbod samengenomen gaat er dus op achteruit. Het prijsverschil tussen de parken bedraagt nog maximaal €4 dus ook daar is het voordeel voor bobbejaanland beperkt. Hun pogingen tot IP komen nog niet tot aan de hielen van wat Plopsa in huis heeft en in thematische afwerking zijn Toverland en Efteling pakken beter. Het attractieaanbod is in alle vier de parken fundamenteel beter en Bobbejaanland heeft sinds 2004 geen investering meer gedaan waar iedereen onverdeeld laaiend enthouisiast over was. Bij alle vier de andere parken is dat wel en soms meermaals het geval.

Ik geloof niet dat Bobbejaanland op enkele jaren anderhalf decennium aan sloppy investeringen goedmaakt. Als ze door dat slecht parcours bezoekers hebben verloren, zie ik het enkel goedkomen als ze in een lagere klasse gaan spelen tegen lagere tarieven.