Ik heb het al eerder geschreven op dit forum, maar ik ben in heel mijn leven welgeteld één keer naar Bobbejaanland geweest. Omdat ik toen een kleuter van vier jaar oud was, is dat bezoek nu totaal uit mijn geheugen gewist Dat maakt van mij waarschijnlijk de enige persoon op dit forum die geen enkele persoonlijke ervaring heeft met Bobbejaanland.

Zelf geloof ik eigenlijk helemaal niet dat Bobbejaanland in de nabije toekomst failliet zal gaan of dat het park echt geen toekomst meer zou hebben. In België heeft Bobbejaanland een heel grote naamsbekendheid en het bestaat ook al erg lang. En zoals hierboven reeds aangegeven, beoordelen de meeste ‘gewone mensen’ een park minder streng dan wij. Ook vandaag zijn er op Facebook nog positieve commentaren te vinden. Maar inderdaad, je ziet de laatste tijd wel erg veel negatieve recensies verschijnen. En als ik alles op een rijtje zet, vrees ik toch ook dat Bobbejaanland in een problematische situatie zit.

Zelf ben ik pas echt geïnteresseerd in pretparken sinds 2015. Ruim genoeg tijd dus om het park intussen bezocht te hebben. Waarom ik het dan nog steeds niet gedaan heb? Omdat het huidige Bobbejaanland me inderdaad niet zo aanspreekt. Als ik filmpjes bekijk op Youtube, dan lijkt het wel alsof hun achtbanen vooral familiegericht zijn. De enige uitzondering is Typhoon, maar die krijgt dan weer veel negatieve kritiek. Zelf doe ik liever de grotere achtbanen waar niet iedereen in durft en juist dat mis ik momenteel in het aanbod van Bobbejaanland. Vandaar dat andere parken tot nu toe voorrang kregen.

Bovenstaande betekent uiteraard niet dat Bobbejaanland een slecht park is: ik kan me perfect voorstellen dat mensen die niet van extreme achtbanen houden of gezinnen met kinderen hier een zeer leuke dag kunnen beleven. Het zal wel niet het beste park van België zijn, maar het krijgt wat mij betreft echt te veel bagger over zich heen.

Toch maak ik me zorgen over alles wat ik nu lees over Bobbejaanland. Voor zover ik begrepen heb, was dit in de jaren negentig een gezellig en goed draaiend park, totdat het ongeveer 15 jaar geleden doorverkocht werd aan een commercieel bedrijf dat er blijkbaar niet al te veel moeite in wil steken. En ik kan me zeer goed voorstellen dat zoiets veel kapot maakt Dus geloof ik jullie als jullie zeggen dat het park er stevig op achteruit gegaan is, ook al kan ik dat niet beoordelen omdat ik er in mijn eigen herinneringen nog nooit geweest ben. Bobbejaan Schoepen en zijn familie hebben jarenlang zoveel moeite in hun park gestoken. Het park verdient dus absoluut een beter lot dan dit! Daarom hoop ik heel erg dat de pijnpunten aangepakt worden en het park er weer bovenop komt. Zelf denk ik ook dat daar zeker een kans voor is.

In 2017 hebben ze veel problemen gehad. Eerst negatieve kritiek op Facebook vanwege de openingsuren van de attracties (net als dit jaar dus), vervolgens kondigde hun rechtstreekse concurrent Walibi een groot masterplan aan, dan in de zomer nog een incident met Typhoon en als dieptepunt uiteraard het dodelijke ongeval op het einde van het seizoen Mijn verbaast het niet dat er uitgerekend dit jaar een grote nieuwe achtbaan aangekondigd werd. 2017 was een rampjaar, dus volgens mij heeft zelfs Parques Reunidos begrepen dat er nu echt iets positiefs moet gebeuren.

Als die grote nieuwe achtbaan het verhoopte succes wordt, dan geloof ik erin dat Bobbejaanland echt nog wel een toekomst heeft en betekent het misschien wel het begin van de wederopstanding (zoals de heropening van Psyké in 2013 samenviel met het einde van de slechte periode in Walibi - dat heb ik althans afgeleid van alles wat ik op het oude forum terugvond). Juist omdat ze nu die nieuwe baan aangekondigd hebben en het geen familiebaan wordt, is de kans zeer groot dat ik in 2019 wel degelijk naar het park ga

Ik weet niet of mijn mening veel waard is Maar dit is in ieder geval mijn persoonlijke indruk over deze kwestie.