Tsja.. Ooit eens een keer de definitie van een lancering opgezocht en ik kwam uit bij "met kracht in beweging brengen" (waarbij met Kracht niet een natuurkundige kracht bedoeld wordt, maar meer in de vorm van 'krachtig').

En dan zit je natuurlijk al direct bij het hele eieren eten, want "Kracht" of "krachtig" is natuurlijk ontzettend subjectief.

Enfin: Belangrijk is dat er wel verschil zit tussen Lancering en Acceleratie.

In elk geval kan ik me al volstrekt niet vinden in de mening van RCDB die bepaalde magnetische lifthills (zoals die van Maverick) als een lancering bestempeld. Voor mijn gevoel trekt de bobbaan in de Efteling soms harder uit het station, idemdito voor elke achtbaan met cable-lift van intamin. Ik heb ook écht niet het idee dat het ooit de intentie van Intamin/CP was om dit voor een Lancering door te laten gaan.

Zoals Ignace al aanhaalt zien er diverse factoren van belang.

De meest voor de hand liggende is natuurlijk G-Kracht, maar de realiteit is een stuk complexer dan dat. Zo speelt de duur van de lancering een rol, maar ook de verdeling van de kracht.

Zo zijn er banen die een heel krachtig begin hebben, waarbij dit slechts een fractie van een seconde duurt en de rest van de lancering is slapjes. Iemand die meer gefocust is op dat begin zal de lancering tof vinden, iemand die de lancering meer in zijn geheel ziet.

Andersom kan een lancering die een minder sterke start heeft, maar wel gedurende de gehele lancering redelijk goed de kracht er op houdt juist weer tegenvallen voor iemand die de kracht in het begin mist en heel goed zijn voor iemand die de lancering over de gehele lengte beoordeeld.

Dan spelen er nog een aantal andere zaken een rol. Denk aan theming. Lichtjes die tegen de lancering in gaan, of zelfs al simpelweg een tunnel geven direct het gevoel alsof de lancering harder is dan wanneer die in de open lucht plaats vindt. Maar ook persoonlijke voorkeur. Een Die-Hard Mack-Fan die helemaal niets met Intamin heeft zal toch al eerder geneigd zijn de lancering van Mack beter te vinden, maar ook de rest van de baan speelt een rol. Helix staat bekend om zijn zwakke lanceringen, maar de rest van de baan is fantastisch, dat kan er al toe bij dragen dat iemand de lanceringen ook als tof ervaart. (andersom zijn er ook mensen die de baan in zijn geheel bagger vinden omdat de lancering zo zwak is - ik noem geen namen ).

Over het algemeen lijken de Hydraulische en Pneumatische lanceringen bakken beter te bevallen dan de magnetische lanceringen. Op zich is dat logisch omdat met Hydrauliek veel grotere krachten te behalen zijn en die ook voor langere tijd vastgehouden kunnen worden (waardoor zowel de piek als de gemiddelde acceleratie hoog liggen).

================================================== ====

Mijn beste lancering is zonder enige twijfel die van Formula Rossa. Ondanks dat ik de baan na de lancering vrij saai vindt, blijft die lancering fantastisch. Krachtig en blijft duren. Waarbij de krachten gedurende de hele lancering ook lekker voelbaar blijven. In het algemeen blijven de Hydraulische lanceringen van Intamin verreweg mijn voorkeur hebben.

Op de 2e plek (qua fabrikant/techniek lijstje) komt dan toch Premier Rides. Ondanks dat ze magneten gebruiken, weten ze vrij krachtige lanceringen te behalen, meestal gecombineerd met zeer originele en leuke banen.

Plaats 3 is voor de intamin inverted launchers.

Plaats 4 gaat naar de intamin Sit Downs (zoals Taron) omdat die meestal toch beduidend zwakker zijn (bij Taron komen ze een redelijk end, maar het geeft nog niet de wow-factor die ik bij 1, 2 en 3 wel heb). Deze plek mogen ze overigens delen met Gerstlauer en Maurer. Die laatste twee geven weliswaar vaak een net wat krachtigere lancering, op voorwaarde dat het kleine bakjes zijn. (tsja, hoe minder gewicht, hoe makkelijker te lanceren natuurlijk). Echter gaat dat bij hun vaak ten koste van andere kwaliteiten van de rit. Alhoewel Gerstlauer hard op weg is om voorop te gaan liggen op Intamin en Maurer voor dit.

Plaats 5 is voor Mack en vekoma. De gemiddelde acceleratie van Blue Fire en XPress is ongeveer gelijk en zo ervaar ik ze ook. Daarbuiten heb ik van beide fabrikanten nog niet veel soeps qua lanceringen gedaan. Met name Mak scoort er erg zwak in, terwijl ik van vekoma eigenlijk nog te weinig lanceerbanen gedaan heb. Ik vermoed wel dat de nieuwe generatie van Vekoma hier een stuk beter in is, maar ik wil mijn verwachtingen daar nog niet te hoog in leggen.

Plaats 6 is gereserveerd voor de lanceringen die eigenlijk geen lanceringen zijn, zoals de eerder genoemde lifthill van Maverick