X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 14 van de 14
  1. #1

    [TR] Phantasialand 28/04/2018

    een mini-TR over ons bezoek aan Phantasialand..

    Het was zeker twaalf jaar geleden dat we nog in PHL waren, dus hoog tijd om de achterstand in te halen. Met een abo van BBJ-land kan je binnen met 50% korting, en na de tip van een forumlid dat ook zo'n kaartje recht geeft op een twee bezoek maakt dat we eigenlijk voor een spotprijsje tweemaal kunnen gaan...

    Na een fikse autorit belanden we in de file aan de uitrit van de autostrade nabij PHL, een voorbode voor de drukte die we mochten verwachten. Een half uurtje later staan we in de rij aan de kassa. Korting voor de abo's werd probleemloos afgehandeld en we wandelen Chinatown binnen.

    Na een verplichte sanitaire stop geen we richting Klugheim. Wachttijd aan de River Quest is dan al 80 min. We horen en zien Taron, de ontgoocheling aan de ingang met een wachttijd van 110 min en een wachttijd van 80 min voor Raik dwingen ons om even door te stappen richting naar het centrale deel van het park. Maus au chocolat is 25 min, dus aanschuiven maar. De reputatie van PHL dat de rijen goed schuiven en er doorgewerkt wordt, is terecht. Na het slagroomgevecht gaan we nog verder van Klugheim weg.

    Na de Hollywood tour (10min) en Temple of the Night Hawk (35 min), eens even checken voor Taron...175 min... Fear en Force 110 min....mmm, achtbanengeweld zal niet voor vandaag zijn. By the way, Black Mamba bleef gesloten zonder uitleg. Tijd voor de kleine attracties in en nabij de hal van Fear en Force.

    Na een typisch hapje wurst und pommes blijft de wachttijd voor quasi alle populaire attracties ver boven het uur. Op de infoborden geeft men aan dat het park open zal blijven tot 19.30h. Op naar de Colorado adventure (40min), de Geister Riksha (10min) en daarna Raik (45 min). Taron blijft op 160 min staan, dus misschien later te doen? Deze kant van het park puilt uit van het volk, dus terug richting centrale deel. Maar eerst even langs de uitgang in China passeren om het tweede kaartje op te halen. Hier stond een man of twaalf voor ons, terwijl de rij aan de kiosk op het plein een wachttijd had van minstens een half uur !

    Nog een keertje Maus au Chocolat, de zwiermolen op het plein en een wandeling rond de vijver. Toch een ritje met de monorail meegepakt, om de nieuwe bouwzone te begluren, maar behalve een stuk track op de foto die iedereen al kent is er niets te zien.

    Snel nog eens in de Temple of the Night Hawk en dan wordt het kiezen...

    Het is ondertussen 18h, en de wachtrij voor Taron is al afgesloten. Ineens floept de naam Black Mamba aan als geopend, snel daarheen en na 45min kunnen we deze toch nog meenemen. Het is bijna 19h, en bijna alle wachtrijen zijn gesloten, dus terug naar huis.

    Het was een erg drukke dag, en tegen de verwachting in bij aankomst hebben we toch heel wat kunnen doen. Ons tweede dagje voorzien we in september, hopelijk is het dan iets minder druk en kunnen we de andere toppers nog doen. Of heeft iemand een tip voor een rustigere periode voor of na juli-aug ?

  2. #2

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Leuk verslag! Ik ben er zelf altijd van verbaast hoe veel je toch nog kan doen op dergelijke drukke dagen. Een wandeling rond de vijver is een mooie ontsnappingspoging en dat is eigenlijk best een mooi stukje park in verhouding tot hoeveel volk er daar naartoe komt. Slim om die gigantische wachtrij in Berlijn over te slaan voor je terugkomticketjes! Hoe is het park tov 12 jaar terug? Dat lijkt mij een serieuze periode? Wat vond je van de attracties die nieuw waren ten opzichte van toen?

    Ik ben zelf een dagje later geweest: om vijf na tien was het toen ook al ontmoedigend druk:
    -winjas 35m
    -Hollywood tour 5m
    -Tikal 20m
    -temple of the nighthawk 15m
    -Taron 150m
    -Chiapas 40m
    -Black Mamba 45m
    -Maus au chocolat 50m

    We hebben ons eerst naar de Winja's gerept omdat die rij wrs niet meer zou zakken. Uiteindelijk hebben we één rij aan 75 minuten gedaan en al de rest onder de 40 minuten kunnen houden. Ook aan de Berlijn-ingang was er amper terugkomticket-wachtrij.

    Volgens mij draait River Quest op halve capaciteit: er was maar één lift in gebruik.

  3. #3

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Qua drukte heb ik - tot mijn grote verbazing - steeds relatief goede ervaringen in de zomervakantie:
    vrijdag 22/07/2016 : redelijk rustig
    zaterdag 12/08/2017: vrij druk op de parkings, maar de wachtrijen waren redelijk beperkt, maximum wachtrij voor Taron lag toen rond de 50 min, Winja's ook zoiets. de rest beduidend lager, mits een goede planning.
    mijn conclusie: je moet wat geluk hebben, maar ik denk eigenlijk dat de april periode met de terugkomactie één van de drukste van het jaar is?

  4. #4

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Hoe is het park tov 12 jaar terug? Dat lijkt mij een serieuze periode? Wat vond je van de attracties die nieuw waren ten opzichte van toen?

    Op sommige plaatsen kon ik me nog oriënteren, op sommige plaatsen ook helemaal niet. Het lijkt wel RCT in het echt, met al die gangetjes, bruggen en trappen onder en over elkaar. Het park is misschien wel een deel van zijn (soms knullige) imago van toen kwijt, maar gelijk waar je ook loopt, je bent steeds geprikkeld over wat er achter het volgende hoekje zal verschijnen. De thematisatie en aankleding is eindeloos. Ik mis bvb wel een attractie zoals een reuzenrad, of een pagode waarbij het park in zijn geheel kan overschouwen. Ik denk ook dat je zonder enige voorbereiding verschillende attracties voorbijloopt. De plattegrond is niet erg duidelijk, de bewegwijzering in het park ook niet en de app brengt ook niet veel duidelijke info. Maar goed, we hadden al bij al een reuze-dag en we hebben er nog eentje tegoed :-).

  5. #5

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Holy shit, wat een drukte! Als zelfs Temple of the Night Hawk een rij van 35 minuten heeft...

    Zelf ben ik voor het eerst naar Phantasialand geweest in 2013, en voor het laatst enkele weken geleden. In de tijd ertussen ben ik er ongeveer 10x geweest gok ik zo. De drukste dag die ik ooit meemaakte in het park was de zomernocturne in augustus 2017. De wachtrijen voor de meeste attracties waren goed gevuld, maar de operations waren die dag ook wel abnormaal. Een voorbeeld: wachtrij van Black Mamba helemaal vol (inclusief het stuk dat niet vaak open staat), wachttijd een dik half uurtje. Zo was het bij de meeste attracties, doorgaans tussen het half uur en het uur. Taron was een uitzondering met zijn 90-120 minuten.

    Het lijkt erop dat je wel erg veel pech hebt gehad met de hoeveelheid mensen, want zowel in het voorjaar als in de zomer als in het najaar als in de winter ben ik daar al geweest dat de drukte heel goed te doen is. Om je een idee te geven:
    - Taron zal er altijd bovenuit springen, toch zeker tot FLY open is, deze ga je zelden onder de 45 minuten zien (al kan het op een winterse weekdag ook leiden tot privéritjes )
    - Raik is meestal enorm druk in het begin van de dag, maar wordt daarna altijd rustiger.
    - Chiapas en River Quest zijn druk als het warm is. Een grote tip bij die eerste is de SRL. Zelfs als de normale wachtrij meer dan een uur was, zat ik zo op 5 minuten in de attractie.
    - Talocan is meestal in het begin van de dag drukker dan op het einde
    - Bij Colorado Adventure, Temple of the Night Hawk, Geister Rikscha en Hollywood Tour staat zelden een rij die langer is dan 15 minuten.

    Hopelijk heeft de drukte niet teveel afbreuk gedaan aan je dag, want Phantasialand is echt een geweldig park
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  6. #6

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nathan G Bekijk Berichten
    Chiapas en River Quest zijn druk als het warm is. Een grote tip bij die eerste is de SRL. Zelfs als de normale wachtrij meer dan een uur was, zat ik zo op 5 minuten in de attractie.
    Is die dan terug geopend?

  7. #7

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobby turbo Bekijk Berichten
    Is die dan terug geopend?
    gisteren alvast niet.

  8. #8

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobby turbo Bekijk Berichten
    Is die dan terug geopend?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    gisteren alvast niet.
    Wel, voor zover ik weet zit het zo:

    2016: de SRL was dicht.
    2017: de SRL was terug open.
    2018: Aan de ingang vind je enkel de gewone wachtrij en de quick pass wachtrij, dus de aanduiding van SRL is weg. Echter, als je de quick pass wachtrij volgt, komt er later wel een splitsing, waarbij de ene kant voor de quick pass is en de andere kant de SRL.

    Zowel in 2017 als in 2018 (meer bepaald op 13/04) heb ik Chiapas nog gedaan via de SRL
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  9. #9

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Ze hebben weer problemen met de beugels, dus dan zijn Single Riders wat lasting in te plannen. Denk dus dat die nog wel even dicht blijft


    @Topicstarter: Jammer dat je zo weinig hebt kunnen doen. Ook al zijn de rijen lang, het beste wat je kunt doen is gewoon aan gaan sluiten, anders blijf je van hot naar her rennen in het park en doe je uiteindelijk nog niets.

    Okee, nu is PHL klein en maakt van hot naar her rennen daar nog weinig uit, maar toch is het verstandig om systematischer te werk te gaan.

    Wat betreft Taron is het wel slim om er niet direct in de ochtend heen te gaan. Later op de dag is de baan beduidend beter.

    Gezien het 12 jaar geleden is dat je er nog eens was vind ik het jammer om niets te lezen over hoe je de verschillen tussen toen en nu ervaren hebt. Zeker de helft van het park is nieuw, dat moet toch wel bepaalde indrukken na laten.

  10. #10

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Ze hebben weer problemen met de beugels, dus dan zijn Single Riders wat lasting in te plannen. Denk dus dat die nog wel even dicht blijft
    Dat heb ik ook opgemerkt! Toen ik er was, werd het voorste zitje van elke boot niet gevuld. Maar alsnog konden er 5 mensen per boot zitten, dus werd ik als single rider bij een groep van 4 op het achterste zitje gezet.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  11. #11

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    @Topicstarter: Jammer dat je zo weinig hebt kunnen doen. Ook al zijn de rijen lang, het beste wat je kunt doen is gewoon aan gaan sluiten, anders blijf je van hot naar her rennen in het park en doe je uiteindelijk nog niets.

    Van hot naar her rennen hebben we niet gedaan hoor. En gewoon aansluiten in een wachtrij....Bij 160 min + 2-3 minuten voor de rit zelf + 2-5 min voor in en uitstappen ben je bijna drie uur kwijt voor één attractie. Alle begrip, maar dat heb ik er niet voor over. Je zou bij een parkopening van 10h tot 19.30h ook maar maximum vier attracties doen aan zo'n tempo. Daarom kozen we om de minder populaire rides te doen, teneinde een mooi gevulde dag te hebben. En die hebben we best gehad.

    Vergeet ook de tijd niet om aan te schuiven voor de toiletten (dames), aanschuiven om eten te kopen, aanschuiven voor een ijsje, aanschuiven voor een snoeperij etc. We hebben niet veel gelanterfant op onze dag :-).

  12. #12

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Het was zeker drie weken geleden dat we nog in PHL waren ... en elders op dit forum leest u mijn naïeve voorspelling dat het qua drukte op brugdag 30 april wel zou meevallen. Nou moe, ons 15e bezoek aan Brühl was meteen ook ons allerdukste ooit. Het had nochtans ook in NRW lekker geonweerd the night before. Vanuit een naburig hotel arriveerden we al rond 09:20 onder zware bewolking op de Chinese parking, maar daar waren we hoegenaamd niet alleen.

    Graag geef ik ons lijstje van gedane attracties met af en toe het waarom of een impressie. Of het een ideaal aanvalsplan is, maakt u zelf uit. Feit: we deden wel de meeste toppers zonder al te lang in het park te blijven.

    09:40: De Taron-rij voor gesloten poort was belachelijk lang (tot aan het overdekt wachttijden-bord bovenaan Kaisersplatz) en ik zag nog geen testritten. Bordje Maus gaf 25 min. -> eerste attractie voltooid om 10:10

    Bij ons vorige bezoek deden we twee keer Winja's Fear, waarvan toen één keer met Quickpass onder lichte force van een operator Daarom wilden we nu absoluut de andere Winja, maar de keuze staat eigenlijk veel te laat - onderaan de trap - aangegeven. Soit: goed gegokt en om 10:50 Winja's Force voltooid (30 min. aangegeven wachttijd bleek accuraat). BTW voor Force niet omheen de trap gaan en ... Fear heeft wel leukere elementen. Aansluitend: kids zonder wachten in Tittle Tattle Tree en het voltallige gezin ook zonder wachtrij in Würmling Express.

    De jongste zoon bereed onder moederlijk toezicht 4 x Bumper Klumpen terwijl de oudste & ik iets minder dan de aangegeven 5 minuten aanschoven voor de 9 minuten durende Hollywood Tour. Kort nadien en nog steeds in de voormiddag, gaf het bord er 15 min. aan en stond de wachtrij tot buiten. Du jamais vu!. Onze volgende, ToNH was opniew correct aangegeven: 30 min. Wakobato was volgens de infoborden gesloten, terwijl deze attractie enkele weken terug op een zonovergoten weekdag, wel open was (met standbeeld-sproeiers uitgeschakeld). Ligt die status aan het weer of aan de buren? Het grijze weer noopte ons deze keer niet tot het opzoeken van deze immer rustige, groene, park-uithoek.

    12:00 - 12:30 extra ticket scoren op de Kaisersplatz. Ik dacht dat de actie voor het eerst in jaren niet zou worden VERLENGD, maar hier lees ik 'TOT 31 MEI': http://www.phantasialand.de/de/park/...hlen-2x-spass/ Of de enorme drukte op een niet officieel schulfreie Brückentag te verklaren was door last-minute-ticketjagers, durf ik nu iets minder concluderen.

    We vermeden het gekke hotel, niet enkel omwille van het lange wachten voor, maar vooral ook tijdens de attractie-beleving. Onze bijna 8-jarige deed na 1/2 ronde wachten Bolle's Flugschule en ging daarna voor de allereerste keer in Mystery Castle, hoewel ik de attractie-info interpreteerde als 'minstens 10 jaar oud'. De aangegeven 20 min. wachten betrof 20 min. op de brug + 5 min. binnen. Onder lichte regenval had ik het liever omgekeerd gezien.

    Die van ons wou na x bezoeken sinds juli 2016 eindelijk in Taron, ze had de dag dus niet echt strategisch uitgekozen. Rond 13:15 gaf het bord 90 min. maar de eerste 50 meter onder de toegangspoort konden we doorwandelen. Op het vierkant plein waren nu wel alle 'slangen' in gebruik. Ik schat onze totale tijd op iets meer dan 1 uur in een zogezegd rookvrije wachtrij Bij het verlaten stond '70 min.' aangegeven. Wel jammer dat er werd geremd op de voorlaatste heuvel, dat herinner ik me niet van al onze vorige ritten. Een voorzorgsmaatregel omwille van de lichte regen?

    Ijsjes scoren (2 bollen = 2 €) voor in de reguliere wachtrij van Chiapas. De aangegeven 25 min. bleek opnieuw een correcte inschatting. De single-rij was ook open, wij hadden in ons vaartuig met één kapotte beugel een single aan boord. Wegens regen, strategisch gelegen en meteen aan de beurt, volgde aansluitend Pirates in 4D.

    Strategisch gelegen slaat op het nabije Musarteum. Om 15:30 waren we ruim op tijd voor de voorstelling van 16:00, waardoor we optimale zitplaatsen kregen. Mijn vrouw zag die show enkele weken terug, maar haar kennersoog en -oor gaf aan dat de show nu vlotter was met één extra act en een betere zanger. Het feit dat ondergetekende liefhebber van het betere lied enthousiast zat mee te klappen - en zelfs te brullen - op de tonen van godbetert de Backstreet Boys (geen youtube-link, folks!)- verraadt dat dit een verdomd goede muzikale acrobatieshow is met gelukkig niet veel blablabla. In de Efteling moet je dit jaar €15 opleggen voor een show die hopelijk hetzelfde niveau benadert.

    Quickpass (4 x voordringen) gekocht in een Afrikaanse shop en hiermee met oudste zoon op Black Mamba: 50 min. winst voor 2 x € 4. Leuk voor ons maar niet voor het plebs: de donkere operator liet alle quickpassers in één keer door, en dat waren er bij momenten heel wat! De Quickpass geldt helaas niet voor Raik (40 min.) en mijn hopelijk tijdelijke rugklachten waren een alibi om Talocan niet te moeten doen. Beide kids gingen daarom geprivilegieerd voordringen op Colorado Adventure. Ze mochten van de operator zelfs kiezen: front of back. Regulier gaf 20 min. aan maar dat leek me een serieus understatement voor dit capaciteitsmonster (in positieve zin). De rij meanderde tussen de extra touwtjes tot bijna aan de ingang van de Jump!-show, inclusief een slangen-ommetje in China.

    Onze slotattractie was zoals vaker Geister Riksha: de aangegeven 5 min. waren er 4 teveel . Iemand schrijft hierboven iets over droge dagen en waterattracties. Nou moe (bis). Ondanks de koude, de wind en af en toe een bui, gaf het bord boven River Quest 50 min. aan. Nee bedankt, wij verlieten toen - rond 17:30 - wèl droog het park, dat extra openhield tot 19:30.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 01-05-18 om 07:25.

  13. #13

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Wat ik wel altijd merk is dat de wachttijd van Taron zelden daalt. De kortste wachtrij heb je in de ochtend en doorheen de dag blijft de wachttijd hetzelfde en veranderd die precies niet...

  14. #14

    Re: [TR] Phantasialand 28/04/2018

    Ik heb dit toch anders ervaren, zeker sinds je vanaf parkopeningstijd direct van de Mystery- of China-ingang naar Klugheim kan. Toen Taron nieuw was, moest dat via een serieuze omweg en bestond de kans dat je fysieke/tactische inspanning 's ochtends beloond werd met iets minder lang wachten.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •