Disney heeft inderdaad in elk park Mickey mouse rondlopen. Maar ik zie hier niemand klagen dat Maya de bij ook in het Poolse Mayaland gaat rondlopen. Waar de klachten wel om gaan is dat de attracties gewoon allemaal overal voor 99% hetzelfde zijn. Iets wat je van Disney toch niet kunt zeggen lijkt me? Elk park heeft inderdaad een space Mountain, en kasteel, en Dumbo's. Maar buiten die Dumbo's zijn de attracties die je daar hebt staat allemaal anders. Ook al is de naam hetzelfde. En dat dan voor parken die allemaal in een ander werelddeel liggen...

Het lijkt me misschien ook gewoon dat de klachten er zijn uit teleurstelling. Het is tof om nieuwe bouwprojecten te volgen. Maar als je alle attracties al hebt gebouwd zien worden in Plopsa Coo, Indoor, en De Panne dan is het natuurlijk al een heel deel saaier om dit te zien gebeuren.

Ik vraag me eigenlijk ook af of Plopsa hiermee ergens niet in haar eigen voeten schiet. En dan heb ik het vooral over de copy paste vlak bij huis. Want welke toegevoegde waarde heeft een bezoek aan Plopsa Indoor Hasselt bijvoorbeeld als je al in De Panne geweest bent? Geen enkele attractie heb je daar dan nog niet gezien, buiten die Wicky achtbaan? Voor de gezinnen die ieder jaar meerdere parken bezoeken lijkt het mij dan dat ze dat park niet bezoeken, en dan eerder naar Bobbejaanland of de Efteling ofzo gaan uitwijken. Terwijl ze die mensen mits een gevarieerder aanbod misschien opnieuw hadden kunnen laten langskomen. Maar da's natuurlijk niet van toepassing op het Mayaland in Polen.