De show The Legend: Land of Fire and Flames is een meervoudig schot in de roos! Vooreerst groeten aan de jonge operator / plaats-aanduider die me van TR's op deze webstek herkende. Wij woonden de show bij op een druilerige zondag om 12:00. Ondanks relatief weinig volk in het park en het vroege uur van vertoning, zat de Arena ruim 3/4 vol. Arena. Ik vrees dat ze op top-dagen wel eens volk gaan moeten weigeren, zeker bij de latere voorstelling(en). Dat heeft volgens mij grotendeels met de opstelling te maken. De niet verhoogde buhne - met umlaut, maar de webstek is nog steeds naar de wup op dat gebied - is a.h.w. gehalveerd door een zeer functioneel filmscherm. Wellicht bevinden zich daarachter de coulissen. Er zijn drie tribunes van beperkte omvang: wij hadden gelukkig die met frontzicht.

Inhoud: weinig verhaal en vlot spektakel. Quasi altijd met meerdere artiesten die tegelijk iets synchroons doen. Met het grote scherm erachter kom je dan soms ogen te kort, maar beschouw dit positief. De show heeft zeker een herhalingswaarde.

Dit gedeelte bevat spoilers. Klik op onderstaande knop om het gedeelte open te klappen.

Open spoilers

************ Spoilergedeelte ************

Bij 1 van de laatste acts geen brandende vuurstokken maar onnozele lichtstokjes ... dacht ik. Nou moe, wat daar op technologisch/visueel gebied mee werd gepresteerd, blies me van m'n sokken. Ik vroeg me af of ze zo'n dingen niet zouden verkopen achteraf. M'n vrouw - ervaring in het circuswezen en enthousiast over deze show - beweerde dat die ontzettend duur zijn voor niet-professioneel gebruik.


Niet te missen wat mij betreft, en daar voeg ik graag nog deze hint aan toe: Ga voor de 12:00 voorstelling, die is wellicht minder druk dan die van 14:00. En om 14:00 was het aangenaam doorwandelen tot aan de trap van het Fury-station

Toch moet ik enkele druppels azijn over Fury sprenkelen, of beter gezegd: over het vermoedelijk klantonvriendelijk beleid m.b.t. tot de tripple-launcher. Voor alle duidelijkheid: niet het minste verwijt aan het adres van top-operator Bart en z'n crew. Voor de derde keer deze maand stonden we om 10:01 aan (middels mankracht) gesloten wachtrij van Fury. Op een zoninge zaterdag begin juli was het 3 kwartier wachten "wegens storing". Vorige snikhete woensdag werden we na ruim 20 minuten wandelen gestuurd "wegens een storing" (na een uur of zo wel opgelost, al volgde er die namiddag nog een storing). En op de natte laatste zondag van juli zagen we pas na 20 minuten de eerste testrit. Nog eens 15 minuten later bereden wij de eerste bemande rit.

Ja, dit zegt veel over mijn ongeduld. En ja, ook ik snap wel dat nieuwe attracties storingen kunnen hebben, zeker met het zotte weer van afgelopen weken. De operator-met-pet die als ondankbare hoofdtaak heeft het volk niet toe te laten tot de wachtrij, deelde me overigens mee dat de vuur-coaster meer last van hitte dan van neerslag. Maar er is nooit een algemene communicatie middels b.v. speaker, ook niet als de testritten rijden. Een positieve boodschap als "we zijn nu aan het testrijden, hopelijk openen we binnen enkele minuten." zou nondedju erg sympa overkomen. Naar gevolg: er vormde zich elke ochtend van onze bezoekdagen een rij van onwetenden / ongeduldigen / teleurgestelden die de doorgang naar andere attracties vanop het fraaie plein belemmert of zelfs ontsiert.

Waarom kan BJL niet proberen om vanaf 09:30 hun parade-raspaard leeg in gang schieten? Testritten kunnen als een soort teaser fungeren. Wellicht redeneert het park dat het voetvolk zich ook wel zonder die teaser en masse naar Fury zal reppen. Ik blijf daarom vermoeden dat het park - los van de echte storingen - een spreiding in het park wil bewerkstelligen. Maar met zo'n topper dicht bij de ingang en de reputatie van andere attracties ook vaak later te laten starten, lijkt me dit eerder forceren dan bewerkstelligen.

Positief: het dispatchen lijkt er steeds vlotter te verlopen, maar in het station ontbreekt nog steeds een verduidelijkend bord 'links = vooruit en rechts = stemmen voor- of achteruit'. De operator van dienst mag het 100en keren daags uitleggen. Die tijd kan hij of zij dan niet besteden aan b.v. het groeperen.

Voor de allereerste - en allerlaatste - keer deed ik er Nightmare Motel.
Dit gedeelte bevat spoilers. Klik op onderstaande knop om het gedeelte open te klappen.

Open spoilers

************ Spoilergedeelte ************

Hulde aan de acteurs, zeker het sprekende exemplaar van de twee. En daar wringt het meest knellende schoentje: het zijn er maar twee. Ik dacht dat dit een soort escape-room ging zijn of minstens een doorloop attractie met doe-opdrachten en zijsporen, zoals het Celebrity-geval in Thorpe Park. Maar nee: het is eigenlijk een 'gewoon' spookhuis waar de sprekende acteur bovendien ook nog als gids fungeert. De decoratie is ook niet van heel hoog niveau, zeker als je rekening houdt met de toppers - Welp voorop - die bezoekers daar zonder extra kosten kunnen beleven in het najaar. En aan de andere acteur: de nep-kettingzaag tegen mijn scheenbeen deed pijn, en ik ben lichamelijk niet zo lichtgevoelig!