X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Pretparkboeken

  1. #1

    Pretparkboeken

    Een nieuw onderwerp. Misschien wat atypisch - ik kwam nog nooit iets hierover tegen op dit forum. Nochtans bestaan er heel wat boeken over pretparken. Enerzijds geven sommige parken zelf boeken uit. Anderzijds schrijven Pretparkfans en -kenners ook vaak "unofficial" boeken over hun favoriete bestemming. Zelf ben ik er erg fan van en durf ik er wel geld aan uitgeven.

    Onderwerpen variëren van eenvoudige prentenboeken over historische naslagwerken naar praktische beoordelingsfiches enzovoort. Bedoeling van dit onderwerp is om een kort review te geven over een boek dat je las. Wat vond je ervan? Zou je het aanraden? Wat zijn de plus- en minpunten? Vertel even waarover het gaat zodat anderen weten of ze toch misschien moeten overwegen het boek te kopen. Tijd dus om nieuwe boeken te ontdekken - en de collectie uit te breiden!

    Ik bijt alvast de spits af. De bedoeling is om regelmatig een nieuw boek te bespreken. Heb je zelf ook een collectie? Schrijf dan zeker mee! Heb je een ander mening of bijkomende vragen? Daarvoor bestaat dit topic vanaf nu

    Laten we beginnen met deze klepper:


    Factsheet
    Titel: Disneyland Paris 25 de A à Z
    Pagina's: 232
    Taal: Frans & Engels
    Auteur: Disneyland Paris, Jérémie Noyer & Mathias Dugoujon
    Publicatiedatum: februari 2017
    Uitgeverij: Euro Disney S.C.A.
    Prijs: €49.99
    Bijzonderheden: inclusief collector box en replica van origineel toegangsticket 1992

    Het boek werd, zoals de titel doet vermoeden, uitgegeven aan het begin van het 25e seizoen ter gelegenheid van deze verjaardag. Je kon het voor lange tijd enkel in de parken kopen - dat is ook waar ik mijn exemplaar gehaald heb. Het geeft een soort van encyclopedisch overzicht van het resort. A.d.h.v. termen zoals "Attractions, Boutiques, Environment, Hotels, Lumières, Restaurants, ..." worden de verschillende facetten van het resort uitgelicht.

    De verschillende hoofstukken bestaan uit prachtige foto's, leuke anekdotes, beeldmateriaal uit de oude doos, (nooit uitgevoerde) concept arts en natuurlijk tekst. Het eeuwige talenprobleem van dlp wordt hier opgelost met een tweetalig boek. De volledige tekst is zowel in Frans als Engels naast elkaar weergegeven. Hier heb ik me eigenlijk weinig aan gestoord, hoewel ik aanvankelijk dacht dat dit een groot minpunt zou zijn. Het boek is zeer groot (tussen A4 en A3 formaat) en vrij dik, wat maakt dat er zeker genoeg inhoud wordt geboden.

    Tussen de hoofdstukken staat telkens een korte sectie in de stijl "de 20h à 21h". In deze secties doorloopt men een volledige dag, beschrijvend wat er op die momenten gebeurt. Het is een soort behind-the-scenes stuk waar ingezoomd wordt op de veelzijdige beroepen die in het resort werkzaam zijn, de zaken die 's nachts gebeuren, al wat zicht zowel voor en achter de schermen afspeelt... Fijne korte stukjes die een inzage geven in het 'leven zoals het is' in dlp.

    Het boek is visueel zeer aantrekkelijk. Het is groot, stevig en voelt kwalitatief aan. De pagina's zijn met een hoog afwerkingsniveau geprint en bieden levendige HD afbeeldingen waar je heel lang zoet mee bent. Qua inhoud heb ik mij vooral gestoord aan een hoop typ- en zetfouten in de Engelse tekst. Ik heb de Franse tekst maar sporadisch gelezen en daarin vond ik geen fouten, dus ik vermoed dat de vertaling niet met de meeste nauwkeurigheid is gebeurd. Voor een boek van €50 had ik wel verwacht dat dit in orde zou zijn. Desondanks ben ik zeer tevreden met deze aankoop en is het een aanrader voor wie meer wil te weten komen over het resort, zijn werking en zijn veelheid aan aspecten. Ook minder voor de hand liggende en minder bekende thema's zoals sociale verantwoordelijkheid, urban planning en Val d'Europe krijgen hun eigen hoofdstuk. Inhoudelijk een zeer interessant werk dus. Enig punt van kritiek kan zijn dat er met geen woord gerept wordt over de moeilijke start voor het resort en de financiële tegenslagen. Voor een door het park zelf uitgegeven boek is dat natuurlijk volledig te verwachten. Toch zorgt dit ervoor dat het boek geen eerlijk totaalbeeld schept.

    Voor de 20e verjaardag van dlp werd een gelijkaardig boek uitgegeven dat naar het schijnt quasi dezelfde informatie bevat (ik bezit het zelf niet). Het 25-jaar boek maakt het verschil met 40 extra pagina's. Ook de thematische indeling verschilt sterk van de eerder historische indeling van het 20-jaar boek.

    Een leuk interview met de auteur vind je hier: http://dedicatedtodlp.com/2017/03/11...iversary-book/

    Heb je het boek ook thuis liggen? Of sta je te springen om een ander boek voor te stellen? Ga je gang!
    Laatst gewijzigd door Simon42; 17-01-18 om 00:03.

  2. #2

    Re: Pretparkboeken

    Hé leuk topic! Niet alleen om zelf reviews achter te laten, maar ook om nieuwe werken te leren kennen. Zelf heb ik een redelijke pretparkboekencollectie, dus als ik er nog eens eentje uit heb zal ik ook eens een review delen .

    Het boek dat je beschrijft lijkt me in ieder geval een interessant exemplaar. Disney is voor mij (tegenover andere parken) nogal een blinde vlek en ik zou me zeer graag verdiepen in het onderwerp. Maar vijftig euro is wel een smak geld :s.

  3. #3

    Re: Pretparkboeken

    Het boek over Roland mack heeft mijn schoonmoeder gelezen (al een paar keer zelf). https://shop.europapark.de/en/Book+R...+Fun-quot-.htm

    We hebben de duitse versie en aangezien dat mijn duits niet goed is...

    Wat ze me verteld heeft is dat ze veel problemen hadden om het verkocht te krijgen bij de banken. Ze hadden een lening nodig om EP te bouwen maar geen één bank wou mee gaan( de grote banken in Duitsland) en een lokale bankje heeft hun die lening gegeven en tot deze dat gaat ze nogaltijd met die bank in zee.
    Laatst gewijzigd door Zeuske83; 17-01-18 om 09:06.

  4. #4

    Re: Pretparkboeken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Het boek over Roland mack heeft mijn schoonmoeder gelezen (al een paar keer zelf). https://shop.europapark.de/en/Book+R...+Fun-quot-.htm

    We hebben de duitse versie en aangezien dat mijn duits niet goed is...

    Wat ze me verteld heeft is dat ze veel problemen hadden om het verkocht te krijgen bij de banken. Ze hadden een lening nodig om EP te bouwen maar geen één bank wou mee gaan( de grote banken in Duitsland) en een lokale bankje heeft hun die lening gegeven en tot deze dat gaat ze nogaltijd met die bank in zee.
    dit boek is ook in het Engels te koop en is een geweldige blik op de geschiedenis van Europa Park. Er staan massa's details in en het helpt heel veel om de geschiedenis van het park beter te begrijpen. Van alles wat ik tot nu toe gelezen heb over pretparken in boeken, blijft dit wat mij betreft de grootste aanrader. Erg duur is het volgens mij ook niet.

  5. #5

    Re: Pretparkboeken

    Inderdaad, de engelse versie hebk ook al verschillende keren gelezen. Naast het boek van disney die hierboven staat heb ik ook nog een ander boek van disney liggen;
    Naam:     514vUlHJinL.jpg
Bekeken:  4764
Groote:   59,7 KB

    Een zeer mooi bladerboek met heel wat concept arts van alle disneyparken die er ondertussen zijn.

  6. #6

    Re: Pretparkboeken

    Ik denk dat ik maar één boek heb over een pretpark. En eigenlijk een boek in m'n boekenverzameling waar ik nog vrij trots op ben. "Cedar Point: The queen of American watering places" heb ik gekocht tijdens mijn bezoek aan het park in 2013. Het vertelt uitvoerig de geschiedenis van het Amerikaanse park nog voor het een pretpark werd. Een heel interessant verhaal, ik zal er binnenkort eens iets over moeten schrijven op m'n blog.



  7. #7

    Re: Pretparkboeken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    dit boek is ook in het Engels te koop en is een geweldige blik op de geschiedenis van Europa Park. Er staan massa's details in en het helpt heel veel om de geschiedenis van het park beter te begrijpen. Van alles wat ik tot nu toe gelezen heb over pretparken in boeken, blijft dit wat mij betreft de grootste aanrader. Erg duur is het volgens mij ook niet.
    Ik heb het gezien dat hij int Engels ook bestaat (op de site). bedankt voor de info.

  8. #8

    Re: Pretparkboeken

    Buiten het boek van het starttopic hab ik nogal redelijk wat Disney boeken liggen. Wat kan je anders verwachten als fan

    Walt Disney Imagineering

    Naam:     Imagineering-Cover.jpg
Bekeken:  5020
Groote:   44,2 KB

    Een boek dat al een aantal jaar hier ligt vol met tekeningen, brieven en uitleg hoe ze attracties en thema's uitgevonden hebben. (Engels)

    Disneyland Paris 20

    Naam:     5421_1.jpg
Bekeken:  4678
Groote:   70,4 KB

    Tja, het boek voor de 20ste verjaardag van DLRP natuurlijk (Frans/Engels)

    Disneyland Paris: From sketch to reality

    Naam:     6197815._UY855_SS855_.jpg
Bekeken:  4834
Groote:   88,0 KB

    Dezelfde opzet als het imagineering boek maar dan enkel en alleen van DLRP. (Engels)

    Imagineering: A behind the dreams look at making the magic real

    Naam:     6197815._UY855_SS855_.jpg
Bekeken:  4834
Groote:   88,0 KB

    Opnieuw een imagineering boek maar hier wordt er ook aandacht besteed aan DLRP wat in het ander boek niet het geval was.

    The art of Walt Disney World

    Naam:     400144152083.jpg
Bekeken:  4714
Groote:   49,2 KB

    Een boek met prachtige schetsen, tekeningen en schilderijen van bestaande attracties en gebieden van WDW.

    Disneyland: Then, now and forever

    Naam:     s-l300.jpg
Bekeken:  4669
Groote:   22,5 KB

    Het origninele Disneyland, gedocumenteerd met foto's van vroeger en nu.

    The Disney Treasures

    Naam:     DLT-Cover-AVP.jpg
Bekeken:  4658
Groote:   25,8 KB

    Een leuk boek over de geschiedenis van Disney inclusief hoe het park gestart is. Dit boek zit vol met replicas van brieven, tickets, menus en zelfs cellules.

    (Indirect) pretpark gerelateerd.

    The Pixar treasures

    Naam:     Pixar-Treasures.jpg
Bekeken:  5011
Groote:   17,2 KB

    Ze konden niet achterblijven dus ook Pixar heeft een boek vol verrassingen.

    Theme park design

    Naam:     BookCoverFront.jpg
Bekeken:  4647
Groote:   99,9 KB

    Als het ware een encyclopedie over alles wat met pretparken te maken heeft zoals design van attracties en gebieden, backstories en dergelijke. Een turf van meer dan 500 bladzijden zonder plaatjes

    Roller Coaster Giants

    Naam:     9080964123.jpg
Bekeken:  4519
Groote:   18,0 KB

    Zoals elk zichzelf respecterend coasterliefhebber moet hebben
    Coastercount: 958 coasters.
    Proud staffmember of RollercoasterFriends & Brakesection Magazine

  9. #9

    Re: Pretparkboeken

    WAUW fkl8 wat een prachtige collectie heb jij. Het "from sketch to reality" boek ben ik al vaak tegengekomen - ik volg de bijhorende facebookpagina maar nooit gekocht o.v. de exuberante prijs. Vond je het dan uiteindelijk zijn geld waard?
    Laatst gewijzigd door Simon42; 19-01-18 om 22:01. Reden: Foute naam

  10. #10

    Re: Pretparkboeken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simon42 Bekijk Berichten
    WAUW Zeuske wat een prachtige collectie heb jij. Het "from sketch to reality" boek ben ik al vaak tegengekomen - ik volg de bijhorende facebookpagina maar nooit gekocht o.v. de exuberante prijs. Vond je het dan uiteindelijk zijn geld waard?
    Ik denk dat jij fkl8 bedoeld?

  11. #11

    Re: Pretparkboeken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Ik denk dat jij fkl8 bedoeld?
    Woeps, sorry, miskeken!

  12. #12

    Re: Pretparkboeken

    Eerlijk gezegd is het voor mij een geweldig boek. De prijs is wat aan de hoge kant maar als fan moet je iets over hebben he
    Coastercount: 958 coasters.
    Proud staffmember of RollercoasterFriends & Brakesection Magazine

  13. #13

    Re: Pretparkboeken

    Net een nieuw pretparkboek uitgelezen. Nu ja, dierenparkboek dekt misschien beter de lading



    Factsheet
    Titel: Pairi Daiza: De officiële gids van de Jardin des Mondes
    Pagina's: 226
    Taal: Nederlands (ook in Frans verkrijgbaar)
    Auteur: Jacques van Gelder, Stève Polus, Pierre Efratas
    Publicatiedatum: 2017
    Uitgeverij: Pairi Daiza
    Prijs: €9.00

    Dit fijne boekje is te koop voor een prikje in de souvenirwinkels van Pairi Daiza. Het is opgevat als een (zeer uitgebreide!) gids doorheen het hele park. Hoewel niet volledig vrij van taalfouten, leest het zeer aangenaam. Stap voorstap wordt het gehele park minutieus beschreven. Je komt een hele reeks weetjes over de verschillende dieren, planten en omgevingen te weten. Extra interessant zijn de achtergrondverhalen bij de verschillende rijkelijk gethematiseerde verblijven in het park. Achter elk decoratie-element schuilt een symbolische betekenis of een authentieke verwijzing naar de leefwereld van de ondergebrachte dieren.

    Zeker een aanrader om bij je volgende bezoek aan Pairi Daiza op de kop te tikken en er dan achteraf in weg te dromen terwijl je de rijke historie en achtergrond van elke hoek van het park leert kennen!

  14. #14

    Re: Pretparkboeken

    Bedankt voor de tip! Ik heb het boek laatst in mijn handen gehad, en heb er lang over getwijfeld, maar heb die toch teruggelegd. Misschien volgende keer toch meenemen

  15. #15

    Re: Pretparkboeken

    Deze maand verschenen 2 nieuwe, speciale pretparkboeken!

    Parkplan

    Bekend van Ochtend in Pretparkland! Wout Waanders is een dichter met een levenslange fascinatie voor plattegronden van attractieparken. Wanneer hij niet in een attractiepark is, schrijft hij gedichten en die twee hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Dat poëzie ook een attractiepark kan zijn, bewijst hij hier: Parkplan is een bijzondere en vrolijk makende uitgave, die zich laat openvouwen als een plattegrond en waarop je je eigen route kunt uitstippelen langs maar liefst zestien poëzie-attracties.
    Kopen kan voor 19,99 euro bij www.bol.com

    Made by Mack

    In dit boek wordt gekeken naar het verleden, het heden en de toekomst van Mack Rides (en dus ook een beetje Europa-Park). In 10 hoofdstukken (elk beginnend met een letter uit de titel van het boek) wordt een eerbetoon gegeven aan het bedrijf, alsook de zusterondernemingen MackMedia, MackAnimation en MackNeXT. De hoofdstukken zijn Motivation, Ancestors, Digital, Enthusiasm, Bold, You, Makers, Action, Creative, Knowledgable. Het boek is verkrijgbaar in het Duits, Engels of Frans.
    Kopen kan voor 39,90 euro bij https://shop.europapark.de

  16. #16

    Re: Pretparkboeken

    Het boek van Mack heb ik net vorige maandag besteld. Ik ben benieuwd.
    Coastercount: 958 coasters.
    Proud staffmember of RollercoasterFriends & Brakesection Magazine

  17. #17

    Re: Pretparkboeken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fkl8 Bekijk Berichten
    Het boek van Mack heb ik net vorige maandag besteld. Ik ben benieuwd.
    Ik twijfel nog om hem te bestellen, maar raak er ook steeds nieuwsgieriger naar!

  18. #18

    Re: Pretparkboeken

    Op 7 maart zou Franz Mack 100 jaar geworden zijn. Om hem te eren brengt men onder meer een boek uit (in het Duits) van ongeveer 223 pagina's. De digitale versie van het boek is (tijdelijk?) gratis te downloaden.

  19. #19

    Re: Pretparkboeken

    Dat is geen slechte zaak dat downloaden.

  20. #20

    Re: Pretparkboeken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    Deze maand verschenen 2 nieuwe, speciale pretparkboeken!

    Parkplan

    Bekend van Ochtend in Pretparkland! Wout Waanders is een dichter met een levenslange fascinatie voor plattegronden van attractieparken. Wanneer hij niet in een attractiepark is, schrijft hij gedichten en die twee hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Dat poëzie ook een attractiepark kan zijn, bewijst hij hier: Parkplan is een bijzondere en vrolijk makende uitgave, die zich laat openvouwen als een plattegrond en waarop je je eigen route kunt uitstippelen langs maar liefst zestien poëzie-attracties.
    Kopen kan voor 19,99 euro bij www.bol.com shell shockers

    Made by Mack

    In dit boek wordt gekeken naar het verleden, het heden en de toekomst van Mack Rides (en dus ook een beetje Europa-Park). In 10 hoofdstukken (elk beginnend met een letter uit de titel van het boek) wordt een eerbetoon gegeven aan het bedrijf, alsook de zusterondernemingen MackMedia, MackAnimation en MackNeXT. De hoofdstukken zijn Motivation, Ancestors, Digital, Enthusiasm, Bold, You, Makers, Action, Creative, Knowledgable. Het boek is verkrijgbaar in het Duits, Engels of Frans.
    Kopen kan voor 39,90 euro bij https://shop.europapark.de
    Ik heb het boek besteld en hoop dat het snel bij mij aankomt.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •