Op het gevaar af nog meer als betweter over te komen, beaam ik de stelling "beter buiten het resort" maar ten dele. Het hangt idd af van de timing, het regionale (over)aanbod aan verblijfsaccommodatie en de extra's die je als resorter kan genieten zoals ERT.

Een voordeel van buiten het resort (mits eigen wagen of alles op wandel-/bus-afstand) is voor mijn krenterige levensstijl dat je dan ook goedkoper aan voedsel komt. Al zijn ook daar tegenvoorbeelden: Verblijvend in het Santa Fé hotel gingen we onze middag-picknick te voet scoren bij een nabijgelegen tankstation (niet goedkoop maar zeker geen Disney-prijzen).

Persoonlijk ben ik eigenlijk geen fan van al dat resort-gedoe. Met enige vorm van ironie zie ik een pretpark een beetje als een 'vrijwillige gevangenis', zoals b.v. ook een luchthaven of cinema. Je gaat er vrijwillig in, betaalt er nog eens voor en quasi alle levensnoodzakelijke dingen kosten er gauw een veelvoud van de courante winkel- of horeca-prijs. Dan ben ik blij 's avonds terug in de 'normale' wereld te vertoeven, ook al staat 's anderdaags een tweede park-bezoekdag gepland.

Natuurlijk ben ik niet blind voor het verdien-effect in de leisure-business. Er zijn wellicht parken zat waar ze met catering, overnachting e.d. meer geld en jobs creëren dan met hun louter entertainende diensten. Dat hele resort-gedoe - Heide Park noemt zich ook al zo - wil die 'vrijwillige gevangenschap' rekken in de tijd voorafgaand aan en volgend op het eigenlijke park-bezoek.