Subliem nieuws dit. Eindelijk krijgt Disneyland Paris de injectie die destijds ook Disney's California Adventure heeft omgetoverd tot een absolute topper. De lelijkste hoek van het park wordt aangepakt en de schaalvergroting aan het meer ziet er subliem uit.

Tevens ben ik blij dat we geen ratjetoe aan kopieën krijgen. Op het Star Wars land na is alles uniek voor Parijs. Slim ook van ze dat ze inzetten op Frozen. Zo blijft de jongens/meisjes balans wat op zijn plaats.

Maar ik denk dat het belang van deze uitbreiding nog veel groter is voor ons pretparkfans dan dat we in eerste instantie denken.
Of je nu Disney fan bent of niet, Disneyland Paris heeft in 1992 de pretparksector in Europa stevig veranderd in positieve zin.
Gaande van het belang van thema en verhaal tot het positioneren van pretparken als vakantiebestemmingen. Veel parken die toen nog redelijk onschuldig waren (Efteling, Phantasialand, Europa Park,...) hebben duidelijk Disney bestreden met hun eigen wapens. En in sommige gevallen zijn de leerlingen ook meester geworden. Ik geloof dan ook dat deze nieuwe golf van investeringen de lat wederom hoger zal leggen voor andere parken. En dat is alleen maar goed nieuws! Ik zie dit niet enkel als een stap vooruit voor Disneyland, maar als de start van een tweede Renaissance voor de pretparksector in Europa!