Plopsa DP ligt aan de kust (bijna), heeft een eigen treinstation en een kusttram-halte en twee snelweg-afritten vlakbij. Dat is dan toch veel minder 'bachten de kupe' dan het 'arme' Ieper/Heuvelland. Plopsa is ondertussen ook een internationaal merk, dus zo veel parallellen tussen beide parken zie ik niet. En gelukkig maar, want leve de variatie. Bellewaerde-Aqua vind ik regionaal-strategisch dan ook niet zo'n slimme zet, al kan je dan wel mikken op een 365 dagen-publiek.

Het Bengal-trein-ding is idd een dood concept: soms onmenselijk heet en de weinige beesten gedragen zich er doorgaans erg statisch. Leuk idee om dit te integreren in één grote safari-attractie. Maar een transport-attractie waarbij je meerdere beesten kan zien, lijkt vooral geschikt op locaties waar die beesten heel veel ruimte hebben. Denk aan Kolmården (kabelbaan) en (de boot van) Beekse Bergen.

Of dat ook in Bellewaerde zou werken? De verdwenen monorail was nuttig om je te verplaatsen, maar was geen 'echte' safari-attractie. Met het verdwijnen van de olifanten, vrees ik dat we weinig in die zin mogen verwachten. Terwijl een grote variatie aan beesten net datgene is waarin Bellewaerde zich van alle andere pretparken in BeNe en No-Fra onderscheidt.