Ik denk / hoop dat ook de stilstand van PR voorbij is, in navolging van de mega-investeringen van de onafhankelijke top-parken en later ook CdA.

- Slagharen heeft er de laatste jaren behalve de triple launch ook een aardig zwembad bij (voor mij: beter dan Plopsaqua). Ook de verblijfsaccommodatie werd vernieuwd en nu zijn ze er bezig met de parking en de toegang. Het zou me niet verbazen indien daar binnen 2 à 3 jaar een nieuwe fluim of andere waterattractie zou komen met meer capaciteit. Als BJL de concurrerende parking 'aan de overzijde' zou kunnen overnemen, is er heel veel mogelijk op de huidige parkeerterreinen.

- MPG: de meningen over Star Trek zijn verdeeld, maar als je kijkt naar thematische en capaciteit, zou deze niet misstaan in enkele top-parken. En momenteel wordt de rapid er opgewaardeerd. Ik verwacht voor 2019 iets gelijkaardigs met wijlen de Ice Age darkride.

- Tusenfryd: kort na twee bescheiden maar aardige indoor-attracties (een zeldzaamheid in Scandinavië) kwam een al even aardige rapid. Ondertussen werd er ook de houten coaster (deels) ge-her-spoord.

- Warner Madrid: uitgebreid waterpark, nu ook te bezoeken los van het pretpark en dus (verondersteld) dagvullend.

- PdA Madrid: actuele uitbreiding kinderzone

De VR-rage: ik hoop dat dit tijdelijk is, om elk jaar met iets nieuws af te komen. Dat komt idd lachwekkend over tegenover de vernieuwingen van de concurrerende parken.

@ Bobby: Eft, Phl en binnenkort ook Wal. Bel. zijn buiten bereik. Maar BJL zou toch moeten mee kunnen met Toverland. BJL heeft z'n ligging en z'n naambekendheid mee. Al kan je cynisch opmerken dat die naambekendheid misschien negatieve connotaties opwekt door het afgelopen anderhalf decennium.