X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 11 van de 11

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    Re: Oordeel: De balans van 2017

    Leuk topic om te lezen. Minstens evenveel respect voor jou @Ignace om deze post te maken, om te lezen viel het al bij al nog mee - qua tekst is het niet zo veel meer dan van GriffonOfNemesis maar wat moet dat een werk geweest zijn met al die foto's

    En ook respect om alles desalniettemin toch zo beknopt te kunnen weergeven, ik zou er niet moeten aan beginnen met zoveel parken op de teller.

    Ik zal bij deze ook een poging wagen. Niet zo'n bijzonder pretparkjaar, maar mijn seizoen werd wegens een unieke kans uitzonderlijk ver weg afgetrapt: in Zuid-Afrika!

    08/04/2017 - Gold Reef City, Zuid-Afrika

    In onze opleiding konden we vorig semester deelnemen aan een internationaal project. De lijst met landen waaruit te kiezen viel ging van Verenigd Koninkrijk, Nederland, naar Tsjechië, Denemarken of Spanje ... of Zuid-Afrika. Daar heb je blijkbaar de Belgium Campus, een informatica-universiteit opgericht door enkele Belgen. Meerderen waren wel geïnteresseerd, maar het feit dat je in Johannesburg 's nachts best niet buitenkomt als je je leven niet beu bent en dat de vliegtickets behoorlijk prijzig waren was voor de meesten wel voldoende om voor iets anders te kiezen. Maar mij niet gelaten: deze kans zou ik niet snel meer krijgen. En zo belandde ik, met twee andere studenten, voor de eerste keer in mijn leven op een vliegtuig... Naar Johannesburg dan nog wel.

    Wanneer onze keuze was vastgelegd, dacht ik: zouden er toevallig geen pretparken daar in de buurt zijn? Om dan vast te stellen dat er zowaar een Shuttle Loop in de hoofdstad staat. Die zou ik koste wat kost gaan berijden, dus ik polste even bij mijn reisgenoten. Die wilden wel meegaan, zeiden ze. Nu, jullie hebben wellicht mijn TR gelezen (als het niet te veel tekst was ) dus ik moet niet herhalen dat we daar niet zo heel veel hebben gedaan alvorens ze weer naar huis wilden. Maar ik ben toch blij dat ik de niet-B&M-divecoaster heb gedaan (enorm verschil met Baron!) en natuurlijk de Shuttle Loop. (Vertrekken zonder die gedaan te hebben had ik mij sowieso de rest van mijn leven beklaagd. )


    Niet de mooist belichte foto, en ook zonder trein in de looping, maar dat is 'm.

    Back to reality: na deze uitzonderlijke reis was ondertussen het pretparkseizoen in onze contereien ook gestart. Het was echter zoals gewoonlijk wachten tot de zomervakantie om er ook echt aan te beginnen, maar ik had mijn "voorproefje" al gehad. :-) Als eerste op de agenda: een rustig weekje vakantie in het vakantiepark van Slagharen, en op de woensdag een dagje genieten met een zomernocturne in Walibi Holland.

    17, 18, 20, 21/07/2017 - Attractiepark Slagharen, Nederland
    Hoewel het niet de eerste keer was heb ik ook hier een uitgebreid TR over geschreven gezien ik vorig jaar nog niet op dit forum zat. Veel meer moet ik dus niet meer zeggen denk ik. Hoewel ik behoorlijk ge-hyped was voor Gold Rush loste deze mijn verwachtingen volledig in: schitterende baan! En niet alleen de rit: hij is ook nog eens ongelooflijk fotogeniek en past pérfect in het park, is ook fantastisch weggewerkt in de paden en alles... Gewoon niks op aan te merken wat mij betreft. :-)



    Slagharen is natuurlijk geen park om 4 dagen van 's morgens tot 's avonds van attractie naar attractie te lopen, dus dit was vooral een rustig midweekje vakantie. Met dag 1 aankomst en installeren in het huisje + enkele attracties, dag 2 hele dag park + 's avonds twee uur Aqua Mexicana, dag 4 uitslapen, wat zwemmen overdag, de circusshow meepikken en dan toch nog een paar ritjes Gold Rush omdat we het niet konden laten. Het leuke aan dit park is dat je eigenlijk een vakantiehuisje huurt en de achtbaan ligt gewoon in de tuin. 's Middags ga je naar je huisje boterhammen gaan eten, als je dorst hebt ga je wat drinken uit je eigen frigo, of als je het gehad hebt en misselijk wordt van te veel Gold Rush ga je gewoon op je gemak in de zetel liggen. En 's avonds na goed gegeten te hebben kun je gewoon tussen de attracties gaan rondwandelen, en in plaats van medewerkers tegen te komen die je naar je huisje sturen zeggen ze vriendelijk goede avond. Ik hou van dat park. :-)

    Op vrijdag moesten we ons huisje 's morgens verlaten en zijn we rond 16u huiswaarts vertrokken na nog een paar kortingsbonnen uit ons huisje verzilverd hebben in het park, de paardenshow hebben bekeken, nog een paar keer ge-Gold Rush't te hebben en verder wat andere attracties om weer afscheid te nemen van het park.

    O ja, de woensdag.

    19/07/2017 - Walibi Holland, Nederland
    #Lekkergaan. Zo heetten de nocturnes in 2017. Dit jaar waren we in tegenstelling tot vorig jaar wél op een nocturne voorbereid: in 2016 deden we hetzelfde tripje en we dachten dat het wel leuk zou zijn om naar Walibi te gaan. Na wat denken hadden we beslist dat de beste dag hiervoor de woensdag zou zijn, en aan de poort stond ons vervolgens een verrassing te wachten: was het park nu geopend tot 18u of 19u? Wat? Staat daar nu 23u??



    Veel woorden ga ik er niet aan vuilmaken: ik heb mij enorm vermaakt die dag. Verschillende factoren maakten hier een perfect pretparkdagje van: het 'festival' met foodtrucks en gezellig aangeklede pleinen, podia her en der, vrolijk feestende jongeren (geen overlast, alleen maar positieve vibes om het in Walibi Holland-termen te zeggen), schitterend weer, en dan rond 16u een bui die meteen 80% van de aanwezigen huiswaarts deed keren en ons dus het park voor ons alleen gaf tegen de avond: wat wil een mens nog meer. De nieuwe boten op de rapid river hebben mij ook zeer aangenaam verrast, ik had een saaie vaart verwacht nu de boten geen beweegbare compartimenten meer hebben maar in tegendeel, hij was net heel wild! 't Zijn wel maar krappe zitplaatsen, maar tot daar.



    Ik denk dat mijn record van meeste attracties op een dag vrij zeker die dag gevestigd is.

    Hopelijk wordt het geen teleurstelling na zo'n topdag (voor mij toch), maar volgend jaar zijn we - planning onder voorbehoud - wellicht weer van de partij.



    24/07/2017 - Bobbejaanland, België

    Vorig jaar las ik overal op internet dat BJL geen volk meer trekt, en kwamen we aan in een park met wachtrijen die we nét iets te lang vonden. We wilden ook per se Mount Mara doen (die mij persoonlijk echt wel verrast heeft, ik vond hem zeer geslaagd de eerste keer dat ik hem deed) en gecombineerd met de vrij korte openingsuren van de attracties (neem 10u30-17u30) was die dag snel gepasseerd. Dit jaar las ik dat het park het weer beter aan het doen was en kwamen we toe in een leeg park. Tegen 12u hadden we ongeveer alle achtbanen al gedaan. Aangename verrassing dit jaar was dat de Revolution-muziek terug speelt op de Illusion, en ook Naga Bay vond ik wel een verbetering. Voor de rest valt er over BJL niet zo heel veel te zeggen denk ik. Het park lag er netjes bij, wel opvallend hoeveel gesponsorde plaatsen er zijn. De autoshow was op zich wel ok, maar het verhaal trok werkelijk op niks (mijn mening) en haalde alle schwung uit de show. Meh.

    Maar we hebben wel veel kunnen doen, dus het was een geslaagde dag.

    13/08/2017 - Avonturenpark Hellendoorn, Nederland

    Ik ben de tel kwijt, ik denk dat het de vijfde of zesde keer was. We zijn elk jaar een weekje in Nederland voor en schaaktoernooi van mijn broer en we sluiten af met een dagje pretpark. Vorig jaar de eerste keer in drie jaar na Hellendoorn twee jaar voor Slagharen te hebben ingeruild, waaruit dan bovenstaand midweekje ontsproten is. Prima parkje, Hellendoorn. Uiteraard hebben we Het Drakennest, de nieuwigheid, ook eens getest. Draait iets te veel dan goed is voor mij, maar best wel een toffe ride en mijn eerste Disk'O staat ook op de teller. Een andere aanrader in Hellendoorn vind ik Casa Magnetica. Hoewel ik wel wist wat te verwachten ziet het er gewoon grappig uit. Het is allemaal nog nét iets schever dan het eruitziet.

    19/08/2017 - Bellewaerde, België

    Hoewel ik een Golden Pass heb en op een halfuur fietsen van Bellewaerde woon, was ik er nog altijd niet geraakt dit jaar. Ik ben dan maar eens op een avond in augustus, op de laatste nocturne denk ik, de vuurshow gaan bekijken. Ik ben ook eens op de wandelhelft van de brug van Dawson Duel gaan staan, maar vond hem dan plots toch wel hoog en gezien ik alleen was ben ik niet in de rij gaan staan. Bewaren voor later.

    28/08/2017 - Walibi Belgium, België

    Zoals elke zomer opnieuw een bezoek aan Walibi Belgium. Niet veel bijzonders, zie enkele hoofdlijnen in het TR (of is het een geen-TR). Belangrijkste en meest mislukte missie van de dag: een ritje maken in de trein die na de zomer zou verdwijnen, want ik kan mij niet voor de geest halen dat ik daar al had ingezeten, tenzij vroeger als ik klein was. Helaas zal het ook niet meer gebeuren. En vorig jaar hebben we niet in het Reuzenrad gezeten omdat daarvan niet was aangekondigd dat hij wegging, ook zeer jammer! Maar ik kan het al iets beter plaatsen als ik zag hoe mooi Weerwolf nu tot zijn recht komt. (Al ga ik nooit begrijpen waarom ze in het begin van 2016 ontkenden dat het Reuzenrad wegging, maar ok...) En dan nog wat geklooi en tijdverspilling met Pulsar maakten het dagje toch iets minder dan we ervan verwacht hadden. Plus dat we 's middags half dood waren van de hitte, maar daar heeft Radja River mij persoonlijk gered met een nat pak dat niet natter kon. Heerlijk.

    04/09/2017 - Efteling, Nederland
    Het stond in 2015 al op de kalender, maar dat bezoek is dan geschrapt. Dit jaar is het er dan toch van gekomen: eindelijk voor de eerste keer naar de Efteling. Om het kort te houden: het station en darkride-deel van DVH vond ik bij het eerste ritje echt schitterend. Fata Morgana vond ik maar niks, ik deed deze met Los Piratas uit Bellewaerde in mijn hoofd en vond hem niet zo goed. Het feit dat je niet echt vaart maar voortgetrokken wordt en dat er geen kleine drop is ergens in het parcours, maakten mij hem nogal saai vinden. Maar kijk, persoonlijke mening. Baron was véééél zachter dan de duikachtbaan die ik in april in Zuid-Afrika deed: Baron rijdt vlotjes naar beneden, maar in die andere word je gewoon met je klikken en klakken naar beneden gesmeten - meer thrill, dat wel, maar daar ben je na 5 minuten alweer vergeten dat je erin hebt gezeten. Symbolica: zeer mooi, maar het interactieve trekt op niks. Bob: blij dat ik deze heb kunnen doen. Ik hou erg van de onvoorspelbaarheid en de vlotte snelheidsveranderingen van het wagentje. En het was maar verschieten wanneer we plots helemaal verticaal gingen, als je dit niet verwacht is het net alsof je gaat omvallen. Een echte bobslee doet dat ook soms hé. Zou zeer spijtig zijn als deze verdwijnt.



    Da's alweer meer dan genoeg tekst, nog meer is te vinden in het gelinkte TR.

    21/10/2017 - Walibi Belgium, België
    Meestal blijf ik daar weg met Halloween omdat het er veel te druk is, maar de fandag heeft mij toch over de streep getrokken. Het beloofde "ontbijt" vond ik maar wat povertjes (heb dit hier en daar nog wel horen zeggen), maar tot daar. (één koffiekoek per persoon is niet echt een volwaardig ontbijt hé.) Na de ERT op Pulsar/Psyké hebben we de hele dag gewacht tot het donker was om aan de spookhuizen te beginnen. Met de RIP pass waren we vrij zeker dat we ze nog allemaal gingen kunnen doen (t zou maar belachelijk geweest zijn anders hé dat we de hele namiddag hebben gewacht ). Ook hier heb ik mij rot geamuseerd met van spookhuis naar spookhuis te lopen, met een paar keer de Weerwolf en Vampire in het donker ertussen met de extra RIP-pass vakjes. Het beste spookhuis vond ik persoonlijk Project InvaZion. Ironisch genoeg is dit een gratis huis. Eindigen deden we in Pulsar: onze vakjes waren wel op, maar er was geen wachtrij want het was te koud om nat te worden. Maar wij hadden een regenbroek aan! Moe maar voldaan van weer een geweldige dag aten we nog een zak frietjes bij zo'n elektrisch warmteding op het terras aan de voorkant om daarna weer huiswaarts te keren met de auto.

    27/10/2017 - Bellewaerde, België
    Voor het eerst gingen we met onze vriendengroep niet op de Halloween Night naar het park maar op een gewone nocturne, maar dat wil niet zeggen dat ik niet zou gaan, ik heb toch een abonnement. Bon, gelukkig dat we gratis binnen zijn geraakt (mijn broer had een ticket gekregen (blijkbaar bestaat dat soort mensen nog in 2017 dat overtollige tickets weggeeft ipv ze te proberen te verkopen, wat een aangename verrassing!)) want t was eigenlijk véél te druk om zijn geld waard te zijn, en we waren er ook maar drie uur voor sluiting gearriveerd. Plan was om met de 50% Golden Pass Halloweenkorting binnen te geraken, maar aan de kassa wouden ze die niet geven (terwijl nergens vermeld stond dat deze korting niet gold op de Halloween Night, zie de scan van de folder in het TR. Daar ben ik wel nog steeds misnoegd over, maargoed, het is gelukkig niet nodig geweest daarover door te drammen).

    Dus, zoals gezegd: veel te druk. Afsluiten wilden we doen met een duel op Dawson, maar de operators hadden blijkbaar geen zin in duels dispatchen dus we waren alleen weg. Allez, leuk dat we daarvoor 40 minuten in de rij hebben gestaan. De teleurstelling konden we echter doorspoelen met het verdubbeld laatste ritje Screaming Eagle van de dag.

    04/11/2017: Bellewaerde, België
    Het bezoekje met mijn vrienden was dus gepland op de laatste Halloweennocturne. Met mooi vuurwerk gezien van naast het park gevolgd door een laatste keer kamperen was mijn pretparkseizoen in schoonheid geëindigd. Tot volgend jaar!


  2. #2

    Re: Oordeel: De balans van 2017

    Goh, een balans opmaken van 2017 lijkt me wat lijvig.
    Daarom haal ik er gewoon één hoogtepunt uit die voor mij de essentie van de hobby zelfs danig overhoop heeft gehaald.

    Zoals de voorgaande posts laten blijken zijn we namelijk verliefd op pretparken door de rollercoasters. De kick van snelheid, hoogte, ingebeeld gevaar en uitzinnigheid lokken ons keer op keer naar pretparken. Echter, na menige bezoeken aan parken van Disney en Universal stelde ik iedere keer de 'rollercoaster' als summum van de pretparkattractie in vraag. Attracties als Indiana Jones Adventure, The Amazing Adventures of Spiderman, Journey to the Center of the Earth, Radiator Springs Racers,... zijn zulke totaalervaringen dat ze (wat mij betreft) coasters kunnen herleiden tot de platte attractiehap.

    Nu deed ik in 2017 een attractie die zo ongelooflijk sterk is dat die voor mij de bevestiging is dat de achtbaan echt niet meer de hoofdreden is om pretparken te bezoeken, met name 'Pirates of the Caribbean - Battle for the Sunken Treasure' in Shanghai Disneyland. Deze attractie is 'larger than life'! De decors, de actie, het ritsysteem, het verhaal, de effecten,... Dit heb je nog nooit gezien! Je weet dat als mensen het uitschreeuwen van opwinding terwijl een bootje 'gewoon' aan het varen is dat je in een meesterlijke attractie zit die al je zintuigen overuren laten draaien. De impact die deze attractie op me maakte is ongekend. Bouw gerust achtbanen zo hoog, zo snel en zo intens mogelijk... maar de opwinding en uitgelatenheid die ik beleefde na het verlaten van Pirates in Shanghai is zoveel krachtiger en emotioneler dan maakt niet uit welk minuutje snelheid! En dat geldt net zo voor de attracties die ik daarnet heb opgelijst.

    Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat achtbanen me vanaf heden koud laten, maar als parken allemaal budgetten hadden zoals de grote concerns denk ik dat we de achtbaan met zijn allen minder hoog zouden inschatten. En dat vind ik toch wel de gewaarwording van 2017. Daarom raad ik iedere pretparkfan aan om minstens één keer oorden als Orlando of Anaheim op te zoeken. Want iets zegt me dat in 2019 op deze plekken attracties opengaan die een verpletterende concurrentie zullen zijn voor conventionele achtbanen (en pretparken).

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •