Raar: Raik +/- 15 keer bereden, nooit op gelet dat die beenbeugels heeft! Waarschijnlijk komen die beugels niet tot tegen m'n scheenbenen. En natuurlijk is die rit veel minder intens dan Untamed.

M'n eerste keer been-beugels was de pijnlijkste: Skyscream van Premier in 2014. Twee jaar later en wat kilo's minder vond ik het al iets meer meevallen. Ik denk instant 3 of 4 ritten te hebben gereden. Op Wildfire moet het zeker meegevallen hebben (ik deed er 12 ritten op 1 dag) maar toch voelde het ook daar een beetje ongemakkelijk. En dat is dus nog meer het geval op Untamed.

En hierboven terecht opgemerkt: het vertraagt de dispatching. Want eerst moeten de gordels worden gecontroleerd, de beugels mogen niet zelf aangedrukt worden (indien wel, volgt een vertragende losmaak-procedure) en daarna worden de beugels aangeduwd door de operators.

Als je de technologische evolutie van het laatste decennium op coaster-gebied beschouwt, gaat het volgens mij minder om hoger, langer en sneller en meer om rijdend en zittend comfort en (situatie-afhankelijk) meer gedetailleerde theming. Dan zijn die been-beugels toch een evolutionaire stap achteruit.

Natuurlijk zijn die been-beugels ingegeven op basis van veiligheidsvereisten. En misschien ook om het bovenlichaam maximale vrijheid te gunnen, wat de subjectieve rit-beleving zou kunnen verhogen. Maar dan nog zijn er alternatieven zat. Op Karnan heb je 1 gebogen buik-beugel ter bescherming, wat ook wordt gebruikt op een aantal woodies en hybrids, zoals Thundercoaster en Twister.

Zijn scheen-beugels op beide Europese RMC's een gevolg van het dodelijk ongeval in Six Flags Texas? Je zou denken: nee want de RMC wordt er nog steeds bereden door Gertlauer-treinen met T-beugel, aangevuld met een gordel en vrijblijvende pre-check voor bredere mensen (zie video). Misschien wil RMC sinds het ongeval liever niet meer met Gerstlauer samenwerken (tegenvoorbeelden: altijd welkom). En misschien vereisen inversies een andere beveiliging.