Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie

Het beleid van Plopsaland zoals jij het beschrijft, daar kan ik mezelf ook vrij goed in vinden. Men geeft duidelijk aan welke attracties niet geschikt zijn maar geeft de mindervalide en/of zijn begeleider wel nog enigszins de keuze om het risico al dan niet te aanvaarden. Dan vind ik wel dat deze personen alsnog hun gezond verstand moeten gebruiken en geen attracties moeten doen die echt te gevaarlijk voor hen zijn!

Mijn 'bezorgdheid' is vooral dat mensen die in het dagelijks leven weinig ervaring hebben met gehandicapten soms geneigd zijn om de mogelijkheden van zo iemand te onderschatten. Bijvoorbeeld, in de lagere school heb ik in de klas gezeten met een jongen die een onvolledig ontwikkelde rechterarm had (arm eindigde net onder het ellebooggewricht in een stompje en hij had dus ook geen rechterhand). Je zou zeggen dat het ontbreken van onderarm + hand veel beperkingen oplevert, maar deze jongen was absoluut niet zielig en kon vrij goed zijn plan trekken. Ik zal zeker niet beweren dat deze jongen in alle attracties kan, dit voorbeeld is gewoon bedoeld om mijn stelling te illustreren

Mijn vraag is er vooral gekomen omdat ik het gevoel heb dat sommige pretparken nogal bizarre keuzes maken. Als pretparkleek kan en mag ik hier eigenlijk geen oordeel over vellen. Juist daarom ben ik deze discussie hier gestart, zodat ik sommige beslissingen beter kan begrijpen (en ook dingen bijleer over de pretparkwereld, uiteraard)

Een aantal dingen die ik zelf niet helemaal goed begrijp en waar ik graag wat meer uitleg over zou krijgen:

*Onlangs werden er twee dove personen geweigerd voor Taron omdat ze de instructies bij een evacuatie niet horen. Dit is uiteraard waar, maar kan volgens mij perfect opgelost worden als een dove een persoonlijke begeleider meeneemt die hem duidelijk maakt wat hij moet doen. Voor zo ver ik begrepen heb, heeft Phantasialand na dit incident inderdaad besloten om doven toe te laten mits begeleiding, wat ik een perfecte voorwaarde vind Toch vind ik het jammer dat het park blijkbaar niet spontaan op dit idee kon komen.
(Als je bovenstaande redenering doortrekt, zou je doven trouwens in alle openbare gebouwen moeten weigeren omdat bij brand geen alarm noch de instructies van de brandweer kunnen horen.)

*In de mindervalidengids van Plopsaland staat er dan weer dat doven op alle attracties mogen, in Walibi geleden er beperkingen voor drie waterattracties maar wordt er niets gezegd over doven in achtbanen. Waarom mag het in deze parken blijkbaar al een hele tijd, zonder dat er eerst een klacht van dove mensen aan vooraf moest gaan?

*Volgens een gerucht op het internet (dat dus misschien onjuist is) zou men in Pahnasialand ooit tegen een blinde gezegd hebben dat hij geen enkele attractie mocht doen en enkel ... naar een show mocht kijken. Als dit inderdaad zo gezegd werd - wat ik betwijfel - dan bedoelen ze toch eigenlijk gewoon dat blinden niets zinvols kunnen doen in het park en beter wegblijven? Ze mogen er gratis binnen, maar wat is dan het nut van een bezoek aan dit park?

* Vreemd genoeg wordt er in de gids van Walibi over blinden totaal niets gezegd. Is Walibi gewoon vergeten om dit te vermelden, of mogen blinden hier wel in bepaalde attracties?

* De opmerking over een lifthill met steile of glibberige trappen waar je niet zomaar vanaf klimt, is uiteraard volledig terecht! Maar volgens de gids van Walibi worden personen met een motorische handicap en personen die niet alleen kunnen stappen wel toegelaten op Cobra, Weerwolf en Vampire. Hoe evacueert men deze mensen dan? Vooral bij Vampire lijkt het mij moeilijk omdat je onder de baan hangt. Maar blijkbaar bestaat er een manier voor, want anders zou Walibi deze mensen niet toelaten. In andere parken is het ontbreken van een rechteronderarm blijkbaar al voldoende om geweigerd te worden in sommige achtbanen. Niet alleen kunnen stappen lijkt me bij een evacuatie toch veel problematischer? Of zie ik dit verkeerd?

Ik hoop dat deze vragen niet te betweterig overkomen Het zijn vragen van een pretparkleek die graag wat meer uitleg wil en hoopt om op dit forum dingen bij te leren. Ik besef dat ik nieuw ben op dit forum en hoor het graag op tijd als jullie vinden dat ik aan het zeuren ben.
@Moderators: Ik denk dat we het niveau van een ‘kleine vraag’ overstegen zijn. Misschien is het beter om deze discussie af te splitsen naar een apart topic?