Ik heb een vraag waarvan ik niet goed weet in welk topic ze thuishoort, dus veronderstel ik dat ik hier moet zijn

Op internet lees je soms negatieve verhalen over het mindervalidenbeleid in Duitse pretparken (met name Phantasialand, maar ook andere). Bijvoorbeeld mensen die opeens geweigerd worden in een attractie terwijl ze in andere West-Europese parken gelijksoortige attracties gewoon mogen doen. Blijkbaar heeft het iets te maken met evacuatieprocedures. Veiligheid is uiteraard prioritair, maar de stelling dat mindervaliden per definitie niet correct geëvacueerd kunnen worden, lijkt mij nogal veralgemenend en kort door de bocht. Ook al ben ik een pretparkleek, ik vermoed dat je al een heel eind komt als mindervaliden een begeleider zouden meenemen die hen helpt zodat het personeel dit niet meer hoeft te doen? Corrigeer me gerust als dit idee fout is, ik ben hier om dingen bij te leren

Terug naar de eigenlijke vraag: Ik zou graag weten in welke mate deze verhalen waar zijn. Veel ervan heb ik namelijk op Looopings gelezen. Deze website heeft een bedenkelijke reputatie, ik weet dat de L weleens door een P wordt vervangen Dus ik trek de betrouwbaarheid/objectiviteit van hun artikels soms toch in twijfel. Hebben Duitse parken echt een veel strikter mindervalidenbeleid dan de meeste andere parken in Europa? En zo ja, beslissen de parken dit zelf of worden ze hiertoe verplicht door de overheid?

Zelf heb ik geen handicap die mij problemen kan geven in een pretpark, ik stel deze vraag dus vooral uit belangstelling en hoop dat jullie dit geen gekke of vergezochte vraag vinden. Maar moest een park er zelf voor kiezen om mindervaliden domweg te weigeren zonder inspanning om toch een deel van hun attracties toegankelijk te maken (voor zo ver technisch mogelijk is, uiteraard) dan zou ik dit wel zeer klantonvriendelijk vinden.