Aanrader om met voldoende >1m40 personen te gaan. In sommige attracties geldt per kind < 1m40 ofwel een volwassene mee ofwel een persoon van > 1m40 mee.

In BJL hangt het wat van de operator en de attractie af. Okidoki moest ik vorig jaar vier keer berijden om 4 kinderen < 1m40 een rit te gunnen, een recentere keer volstond mijn aanwezigheid voor 3 andere kinderen. Dan moest ik nog steeds 2 keer rijden. Op Revolution (zonder VR) moest ik laatst wel 4 keer rijden. Belangrijk is dat je dit tijdig meldt aan de operator, zodat je niet vier keer moet aanschuiven. Bij Bob Express, Dreamcatcher, Typhoon en Sledge volstond mijn aanwezigheid voor drie kinderen. Bij Dreamcatcher ligt de grens om alleen te mogen trouwens op 1m30, dacht ik. Wel raar als je weet dat die bij Okidoki op 1m40 ligt.

Als volwassene kon ik vier kinderen mee nemen op El Rio en - logisch - maar drie op Speedy Bob. Op de buitenboomstam mochten de vier kinderen zonder mij en en ik alleen in een vaartuig daarachter. In Indiana moest ik twee keer met twee kinderen. Ter info: we waren met 5 kinderen, mijn vrouw bleef bij 1 kind dat bijna nergens in durfde. Ter info (bis) het was die dag relatief kalm in het park, mogelijk zijn de operatoren en mensen in de wachtrij achter jullie minder gewillig / begripvol bij grotere drukte.

Walibi of BJL zou ik van de leeftijd van de groep laten afhangen. Walibi heeft meer thrill en de kans bestaat dat je er langer gaat moeten aanschuiven (Fury even buiten beschouwing). Walibi moet qua kinderattracties niet (veel meer) onderdoen voor BJL. Maar in Walibi zijn die wel allemaal in open lucht. BJL lijkt me iets meer weerbestendig en natuurlijk ook goedkoper. De binnenspeeltuin kan een welgekomen rustmoment betekenen voor de begeleiders.

Met + 12 jarigen: Walibi, dan heb je ook niet veel gedoe met kinderen < 1m40 op die thrill. Met jongere kinderen: BJL. Met de Lijn: misschien kan je als vereniging de Lijn inhuren. Dat kan / kon enkel indien je geen provinciegrens overschrijdt. Geen idee of dat nog zo is en of dit mogelijk is in het weekend.