Sorry voor het fake news over Oslo-Tusenfryd. Mijn schone familie woont iets bezuiden Tus. en van daaruit is het park niet simpel te bereiken zonder auto. Wel logisch dat dit vlotter zou gaan vanuit Oslo. Het park mikt(e) toch grotendeels op wat we ooit een Walibi-publiek noemden, met meer aandacht voor thrill dan voor theming. Autoloze tieners, dus.

Gröna: hele dag, kost geld genoeg en prima avondlijke sfeer. Minder druk bij opening maar let op: het hoofdpark opent vaak een uur later dan het kinder-deel. Net als in Liseberg zijn hier in de zomer vaak concerten. Ik weet niet of bij echt grote namen het park dan duurder is. Drukker wel in elk geval, daarom raad je aan om die concert-data te vermijden (hoewel, afdalen op Ikaros met zicht op Alice Cooper ...). Dat vlakbij gelegen gezonken boot museum hebben we destijds ook gedaan. Het Abba Museum en Skansen (soort Bokrijk) spreken me meer aan dan nobele pippi. Er is ook nog een groot Aquarium. De oude stad kan je in een uurtje (of 2) doen, b.v. voor Gröna opent.

None of my businesses, maar ik zou een museumpje of twee in Stoc. nog op dezelfde dag doen van het traject Stoc-Göt. Spaart je een dag en een hotel uit. Moet je wel je bagage kwijt raken, dus best logeren nabij Djurgården of Centraal station.

Liseberg minstens 1 hele dag en zeker de coasters latenight doen. Verblijven kan goedkoop zijn in de hostels vlakbij de zuid-ingang, dus waarom geen 2 dagen? Bij een online all ride ticket krijg je drie gratis fast-tickets. Die krijg je niet bij gratis- inkom-abo. Als je gezelschap al voldaan is na 1 dag, kunnen ze een inkom zonder rides kopen of Universeum (klowte spellingscorrector) bezoeken. Dat duur toch wel een halve dag. Misschien een optie als je pas in de namiddag verder reist (in mindere mate ook als je pas na de middag in Göteborg toekomt, want wellicht veel drukker dan).

Nog over Liseberg: gratis maar onhandige bagage opberging bij Valkyria nog voor je de wachtrij in mag. Dus meteen reriden (hier je dag beginnen, ligt ook aan de zuid-ingang) of een zakken-drager in je gezelschap hebben Voorzie hier regenweer!

Legoland: 1 dag volstaat misschien als je van begin tot eind aanwezig kan zijn. Hint: laat de kijk-dingen, shops en speeltuinen (allen nabij de ingang) voor later, want open tot 19:00 betekent bewegende attracties dicht om 18:00. Er komen wel een vliegend theater en andere indoor attracties bij volgende zomer. Mss wordt 1 dag in het hoogseizoen dan krap, zeker bij een first visit. De riddershow achteraan het park was best vermakelijk, maar kost dus ook bezoek-tijd.

Tivoli: hele dag, kost ... en avondlijke ... Vaak minder druk kort na opening. Wordt belachelijk duur als je geen all ride koopt (9 euro voor starflyer). Hint: koop online ticket met bescheiden maaltijd (veel keuze, b.v. kebab, pizza) en drankje. PULS pakket heet dat, dacht ik.

Bakken: nare ervaring, wegens tijdgebrek per attractie betaald, wat dus duur is. Ligt serieus buiten de stad, zal wel bus heen rijden. Opent pas om 12:00. Zeker zonder auto zou ik eerder voor een stadstrip opteren. Zeemeermin voor de selfie, oude haven, Carlsberg Museum, Hippiewijk, ...