Mijn paar centen input (maar enkel vanuit 'auto' ervaring, dus gemakkelijker om alles te plannen).
Mijn ervaring met het openbaar vervoer is uiterst positief: propere en stipte treinen.
Boek dus eventueel een vakantiewoning buiten de centra van de grote steden, en neem de trein voor je uitstapjes.

Algemene tip: zoek de data van de schoolvakanties even op. Als ik het goed heb, beginnen de scholen in het Noorden terug rond 15 augustus. Ik weet niet of je eind augustus nog kan gaan?

Ik heb weinig ervaring met Noorwegen.

Stockholm is een heel mooie stad.
Vasa is een must-do, maar sla Junibacken maar over als je geen kleine kinderen bij hebt. Je hebt 3 dagen voorzien, en dat is ruim voldoende. tip: bezoek Globen en neem de lift naar de top. andere tip: het stadhuis en uiteraard Gamla Stan.
Vul 's avonds inderdaad aan met Skansen.
Het Abba museum schijnt ook wel eens leuk te zijn.

Kopenhagen: wij hadden de stad op een dagje wel gezien. Het hangt er natuurlijk vanaf waar je interesses liggen. De kleine zeemeermin is klein en ligt een eindje wandelen buiten het centrum. Volg de Japanse toeristen om ze te vinden.
Verder: Amalienborg, Nyhavn uiteraard, en Rundetarn.

Als je op tijd bent, ben je in Tivoli ook wel op een uurtje of drie, vier rond. Zo veel attracties staan er immers niet, en het meeste volk komt later. Naar het schijnt is de sfeer er 's avonds dan weer wel beter.

Ik vond Bakken wel de moeite, wegens een gemoedelijke kermis-achtige sfeer. Neem een all-in ticket, geniet van de sfeer en het park, en neem je tijd om iets te eten. Ook hier weer: niet zo veel attracties, en omdat er nogal wat bezoek is dat geen all-in kaartje heeft, zijn de wachtrijen niet zo lang. Het is 's avonds ook wat langer open, dus dit kan je misschien nog wel combineren met een andere activiteit.

Legoland: zie mijn tip ivm schoolvakanties. Zelf waren wij er in de paasvakantie, op een zondag en een maandag. Op zondag alles perfect kunnen doen, en maandag wat re-rides. 's Middags nog iets gegeten en dan naar huis gereden met de auto.
De tips hierboven waren correct: doe zoveel mogelijk attracties, en gebruik het laatste uur om rond te kijken en iets te eten.
Wij verbleven in Lalandia, het subtropische zwembad met enorm veel vakantiewoningen, op wandelafstand van Legoland. Niet goedkoop, maar wel de moeite.

Nog een algemene tip: als je de parken bezoekt voor spanning en sensatie, zal het je ontgoochelen. Probeer gewoon te genieten van de specifieke sfeer in elk park.

Houd er rekening mee dat alles er nèt iets duurder is dan bij ons. Op restaurant gaan is prijs-kwaliteit een drama, dus ga gewoon iets halen in de supermarkt, of eet in de pretparken.