Leuk topic dat we ook al op het oude forum hadden (in de tijd dat ik nog enkel meelas zonder geregistreerd te zijn)!

Als het over de geschiedenis van Walibi Belgium gaat, dan denk ik toch vaak terug aan één ding. Toen ik in het vierde leerjaar van de lagere school zat, was ik heel goed bevriend met een jongen uit mijn klas die regelmatig met zijn ouders naar pretparken ging. Zelf deden we dit thuis toen helemaal nooit, maar om één of andere reden was ik wel geïnteresseerd in alle achtbaanverhalen van mijn vriend. We hebben er heel wat speeltijden over zitten praten! Hij vertelde me over de achtbaan in Bobbejaanland die éénmaal overkop ging - dat moet dus Looping Star geweest zijn - legde me uit dat de karretjes bij het begin van de rit eerst omhoog getrokken werden, wees me op het verschil tussen een schootbeugel en 'iets rond uw nek' (een schouderbeugel dus), zei dat hij bij zijn eerste rit Python helemaal afgeleid werd door die halve draai en zich dus rot schok toen de trein echt omlaag dook, beweerde dat het achterste wagentje het leukste is, etc.

Ik herinner me nog dat er toen op onze school een lerares was die we niet konden uitstaan en als soort van 'wraak' verzonnen we toen fantasieverhaaltjes waarin dat mens allerlei achtbanen/attracties deed en er kostmisselijk weer uitkwam ... zo'n verhaaltje eindigde dan meestal met een zin als 'In de verte ziet ze de karretjes achteruit over de kop gaan' Kortom, we hebben heel wat speeltijden gevuld met achtbaangesprekken, ook al kwam ik toen zelf helemaal nooit in een pretpark.

Op een dag stelde ik mijn vriend echter een vraag waar hij me geen antwoord op kon geven. Ik wou heel graag weten wat er nu eigenlijk zou gebeuren als de karretjes tijdens het overkop gaan plotseling zouden stilvallen. Hier hebben we heel wat over gespeculeerd. Maar op het einde van het schooljaar - 30 juni 1997 - hadden we nog steeds geen definitieve theorie.

We weten allemaal wat er een tweetal maanden later gebeurde:
https://www.youtube.com/watch?v=_WjQfvmN8nA
https://www.youtube.com/watch?v=RI9TW7z0ITE

Toen ik mijn vriend op 1 september terugzag, was dit dan ook één van de allereerste dingen die ik zei! Maar hij had het nieuws uiteraard zelf ook gehoord. Nog steeds heel vreemd om te beseffen dat mijn prangende vraag een echt praktijkantwoord kreeg. En dat is meteen ook de reden waarom het ongeval met de Sirocco voor altijd in mijn geheugen gegrift zal blijven