Ik heb neen gestemd. De efteling is een park met voldoende attracties en capaciteit om ook op topdagen vaak redelijke wachttijden onder het uur aan te bieden. Ik vrees dat als je doorheen heel het park een fast-pass systeem gaat uitrollen héél veel van de spontaniteit van je bezoek verdwijnt. Puur naar bezoekers toe vind ik extra informatieborden met de wachttijden een veel beter idee om de gemiddelde wachttijd te doen dalen.

Er lijkt me niets zo vervelend als halverwege je dag ontdekken dat de fastpassen voor deze of gene attractie op zijn en dat je die bijgevolg dus niet meer kan doen. Zonder fastpassen kan je wel altijd zelf beslissen of je aanschuift in een wachtrij van een uur.

Langs de andere kant begrijp ik ook dat Efteling zo'n systeem wil testen. Bezoekers die in een wachtrij staan geven geen geld uit en als je tussen attractie met fastpass 1 en attractie met fastpass 2 net geen tijd hebt om nog een extra attractie te scoren is een extra snack of een toertje door de plaatselijke souvenirshop een waarschijnlijke keuze. Door de reguliere rij gewoonweg te sluiten lossen ze ook de frustraties op van een stand-by wachtrij die voor geen meter opschuift door de instroom aan fastpassen.