Gisteren eindelijk in Walibi Belgium geraakt en uiteraard Tiki-Waka kunnen uittesten. En laat ons eerlijk zijn, de omschrijving 'Family Fun Coaster' klopt wel. Het is een zeer leuke en grappige baan. Het klopt inderdaad dat de laatste bunny-hops en helix een beetje aan de trage kant genomen worden. Gemiste kans. Trouwens, ik vraag mij toch ook af waar iedereen het idee vandaan haalt van een uitstapstation. Dat gebouwtje achter het station zelf? Want volgens mij is dat echt geen uitstapstation, maar gewoon een technische ruimte of een plek om gondels te stockeren. Als je daar passeert in de wachtrij merk je dat duidelijk. Zo is de kloof tussen de baan zelf en dat gebouw enorm groot en het gebouw an sich is enorm klein.

Verder heb ik vandaag ook de wachtrij kunnen doen. Het is trouwens ongelooflijk te zien dat men daar ongelooflijk veel detail aan het insteken is. Het is duidelijk dat het thema van Tiki-Waka een soort van Polynesische garage is waar men sleutelt aan zelf in elkaar gesleutelde auto's of van die zeepkisten voor een zeepkistenrace. Meteen ook duidelijk dat de eigenlijke gondels van de achtbaan zeepkisten zijn. Ik heb enkele fotootjes genomen van Tiki-Waka en enkele opvallende zaken in de wachtrij.



Zoals je kan zien is dat tortentje boven het station zo goed als klaar. Er ligt ondertussen een rieten dak op en ook de luidsprekers zijn geïnstalleerd. Het eigenlijke stationsgebouw is echt enorm mooi geworden en oogt best imposant.



Ondertussen hangt er in het station en in het overdekte deel van de wachtrij aangepaste verlichting in Tiki-stijl. Opvallend is dat er in bepaalde stukken van de wachtrij in stukken waar boomschors ligt nog elektrische installaties moeten komen. Daar heb je vaak betonnen plekken in kunststofbuizen in de grond waar dikke zwarte kabels uitsteken. Geen idee waar deze voor dienen, maar ik vermoed verlichting in de wachtrij?



De zeepkist, die enorm lijkt op één van de gondels, die eerst op de grond stond in de wachtrij, is ondertussen met touwen en een katrol omhoog gehangen. Rondom de zeepkist hangt en staat verschillend materiaal, zoals Engelse sleutels, moersleutels, manden en dozen, waardoor het lijkt alsof men aan die zeepkist aan het werken is. Grappig detail is dat men hier de typische Walibi-stijl terug kan vinden, die het park sinds enkele jaren hanteert.





Als je de wachtrij inloopt, vlak na de vrij imposante toegangspoort van Tiki-Waka, heeft men een soort van Tiki-tankstation geïnstalleerd, met een totem-achtige pomp en reclameborden voor de soorten brandstof die je kan tanken. Daarnaast staat er op die benzinepomp, of Cocos Oil pomp ook een teller en uiteraard een tankpistool. Ik vond het best een grappig detail.



Verder viel het mij gisteren op dat Walibi Belgium erg getrouw is gebleven aan de concept-arts. Concept-arts waar ik vanaf het begin erg enthousiast over was. En als je dan ziet hoe Walibi Belgium deze concept-arts ei zo na perfect en waarheidsgetrouw heeft uitgewerkt, dan ben ik zeer gerust naar de komende jaren. Exotic World is - op de brug naar CoT na - bijna helemaal geopend en voor het eerst sinds de 16 jaar dat ik in het park kom, had ik écht het gevoel van 'in een totaal andere wereld' te zijn. Meer zelfs, ik heb me zelfs afgevraagd of ik wel in Walibi Belgium was, omdat het park er voor het eerst sinds zijn bestaan in geslaagd is om een themagebied uit te werken dat een totale sfeer uitademt, waardoor je je echt ergens anders waant.

Proficiat, Walibi Belgium, u heeft mij voor het eerst sinds lange tijd écht verbaasd!