Ik vergeet de dag-limiet niet, die gaat in combinatie met de opening van RB nog veel meer onder druk komen te staan. Er gaan dus nog meer mensen gefrustreerd zijn omdat ze geen dagticket kunnen bekomen, niet in het minst heel wat trouwe abonnees. En gek genoeg maar ze bestaan: bezoekers die niet perse voor RB zouden komen maar voor b.v. de (kerst)shows, gaan ook minder kans maken op een dag-ticket door de toegenomen interesse.

De positieve media-aandacht die het park geniet bij de opening van RB dreigt dan deels te worden ondergesneeuwd door uitingen van ongenoegen op soc. med. En misschien nog belangrijker: die aandacht kan het park dan niet verzilveren, want het mag geen extra bezoekers aantrekken zolang soc. dist. wordt opgelegd. Ik durf te denken dat elke grote nieuwe attractie - what's in a name - toch als doel heeft (extra) volk te lokken.

Het grote probleem - eigenlijk voor iedereen, ook buiten de pretparkwereld - is dat er niet meteen een eindpunt voor de soc. dist.-maatregel in zicht is. Mocht je nu al weten dat we vanaf Pasen 2021 terug overal en masse heen kunnen gaan, dan lijkt uitstel van RB tot dan volledig te rechtvaardigen. Maar als je denkt dat minstens een groot deel van 2021 er gaat uit zien als 2020, lijkt verder uitstel op verloren tijd. Het feit dat bezoekers al in 2017 gemonteerde tracks van FLY konden waarnemen, snijdt ook aan twee kanten: A. "Fans wachten al meer dan drie jaar, wat is dan een (half) jaartje extra?" of B. "Nog langer wachten - vergelijk maar eens met Baron, Symbolica en zelfs Taron - kan toch echt niet."

En stel über-positief dat soc. dist. al deze nazomer volledig wordt opgeheven. Dan ga je een enorme rush op de pretparken krijgen. PHL zal daardoor misschien opnieuw met dag-reservaties moeten werken of erger: bezoekers onverrichter zake terug sturen. Dat is al eerder en in onverdachte tijden het geval geweest in o.a. Efteling, Pairi Daiza en Wal.Hol. Dan trekt PHL dus al massa volk zonder de operationele kosten van RB. Opnieuw dilemma: RB openen om volk te spreiden of RB uitstellen? Ik zou het niet weten.