Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
Coasterfrenzy, vergeet vooral niet af en toe te nuanceren... Je post steeds opnieuw dat EP geen toppers heeft, terwijl ik en vele anderen dat wel vinden. Het is eigen mening en geen verplicht gegeven dat je moet vinden dat EP 'geen toppers' heeft...
Ik baseer me hierbij meer op algemene mening, niet mijn persoonlijke. De enige topper die je in EP zou kunnen noemen is Wodan. Als je binnen de community gaat vragen wat de beste woodie van Europa is, dan krijg je steevast Troy of Wodan als antwoord. Er zijn natuurlijk altijd mensen die nog andere banen als voorkeur opgeven, maar deze twee zijn de meest genoemde. En dan kun je niet ontkennen dat het wel heel ironisch is dat EP in één adem met een kinderpark wordt genoemd, niet?

Alle andere attracties zijn hooguit toppers binnen het park zelf, maar niet op Europees niveau en al zeker niet wereldwijd gezien. SiSta is al lang voorbij gestreefd door Shambhala (die ik zelf nog niet bereden heb) en was eigenlijk voor de opening al voorbij gestreefd door Expedition GeForce (alhoewel er ook hier heel lang sprake was van een soort 50-50 effect waarbij het wederom op valt dat EP in één adem genoemd wordt met een kinderpark en de club voor EGF toch groter leek te zijn dan die voor SiSta).

Eventueel zou je in dit lijstje nog Blue Fire kunnen noemen, maar eigenlijk hoor je die naam enkel bij Fanboys vallen en is ook deze baan al lang voorbij gestreefd door zo ongeveer elke Intamin launch baan ooit. Wél zou je de laatste inversie van deze baan als Europese topper mogen bestempelen, want die wordt toch wel vaak genoemd als het om goede inversie-elementen gaat. Daarnaast is de baan al lang gedegradeerd tot een standaardmodel dat nog in minstens twee andere Europese parken staat en nog diverse parken daarbuiten.

Voor een park dat claimt meer dan 100 attracties te hebben zijn drie attracties die héél discutabel tot de top behoren nu niet bepaald veel, waardoor je toch best mag stellen dat het park daar een behoorlijk gebrek aan heeft.

Ter vergelijk de Efteling worden Fata Morgana, Droomvlucht, villa volta en Baron veel genoemd. Dat zijn er al 4 op véél minder attracties. Discutabel daar zijn nog J&D en DVH.

Six Flags Parken hebben stuk voor stuk toppers in huis. En als het dat niet is dan toch wel op zijn minst iconische banen die wereldwijd gekend zijn. Neem El Toro. Ik vind er persoonlijk een ongeinspireerde flutbaan, maar ik kan niet ontkennen dat de baan tot de wereldtop hoort. EP heeft dat simpelweg niet, hooguit voor Duitsland of Europa en zelfs dan is het zeer discutabel.

Dat ligt overigens niet persé aan Mack, want ik denk niet dat er iemand zal ontkennen dat Helix een top baan is.

Het zelfde lijstje kun je ook maken als het op theming aan komt, maar ook als je er wat rationeel heen gaat kijken zie je enkel kleine stukjes die goed gethemed zijn, maar enige samenhang of totaalafwerking ga je nergens terug vinden.