Ik had het rapport vannacht al even vlug bekeken en daarnet een tweede maal. In detail moet ik er nog een doorgaan, maar wat me vooral opvalt is de sterke groei van Efteling! Intussen is dit het 3e best bezochte park van Europa, en wordt de achterstand met Europa-Park een heel stuk kleiner. De groei van Efteling (+ 4,2%) t.o.v. Europa-Park (+ 0,4%) laten mij alvast uitschijnen dat volgend jaar Efteling misschien de nieuwe nummer 2 wordt!

Daarbij rijst bij mij ook meteen de volgende vraag... Hoe lang zal EP nog kunnen verder doen met 2 'winterstops'? Zit hier ook een jaarrond opening aan te komen? Zeker nu ook Rulantica bijna de deuren opent?
En welke plek zal Rulantica in 2020 innenmen, want 2019 zal te kort zijn om een plekje te veroveren?

Wat Legoland Duitsland betreft, bij de cijfers van 2017 staat een * dat de cijfers werden bijgesteld. Dit is ook het geval voor Legoland Billund en Thorpe Park. Mogelijks is dit ook de verklaring waarom Heide Park niet meer in de lijst voorkomt...

Even chauvinistisch doen... Toch bijzonder jammer dat we bij elke EMEA kaart in het rapport omringd worden door buurlanden die wel in de top voorkomen, en wij zelf niet. Hopelijk maken PDP of WaBe snel hun opwachting in het lijstje, want ik vermoed dat de afstand tussen nrs. 19 en 20 en onze parken toch ook kleiner wordt? Zeker wanneer Gr?na Lund nog wat meer zakt of status quo blijft, denk ik dat een top 20 plekje er stilaan zit aan te komen binnen hier en 3 jaar?

Ook op vlak van de waterparken zitten we met Plopsaqua of Aqualibi toch echt in de buurt van Lalandia?