‘Zeuren’ is inderdaad een negatief werkwoord dat ik misschien beter niet gebruikt had. Al moet ik toegeven dat ik zelf nogal kritisch sta tegenover copyright en IP. Het idee erachter - zoals hierboven netjes uitgelegd - is inderdaad zeer goed. Maar ik heb de indruk dat het in de praktijk vaak gewoon om geld gaat i.p.v. het beschermen van de uitvinder of auteur. Soms wordt de oorspronkelijke bedenker zelfs benadeeld, zoals met de uitvindster van de Fidget Spinner gebeurd is. Door omstandigheden kon ze haar patent niet verlengen en nu moet ze dus toekijken hoe anderen rijk worden met haar uitvinding

Andere voorbeelden van hoe het naar mijn mening niet moet: wetenschappelijke artikels die achter een betaalmuur verdwijnen hoewel de informatie belangrijk is voor de volksgezondheid, de website Nedtlyrics die gestopt is hoewel het een onschuldige hobbysite was, de fanclub van Kuifje die lastiggevallen werd omdat ze afbeeldingen gebruikten in hun fanmagazine, etc. Vandaar dat ik een dubbel gevoel heb bij copyright hoewel het basisidee erachter zeer goed is.

Het geheim van de Eenhoorn vind ik eigenlijk ook wel een goed voorbeeld. Iedereen weet dat er van Kuifje al heel lang geen nieuwe stripverhalen meer gemaakt worden. Dus als je wil dat de reeks ook bekend blijft bij toekomstige generaties, dan kan je bijkomende reclame goed gebruiken. Een mooie darkride in een pretpark lijkt mij uitstekende reclame. Ik kan me goed voorstellen dat kinderen zo’n attractie doen en daardoor geïnteresseerd geraken in de stripreeks. Sterker nog, als eigenaar van Kuifje word je hiervoor betaald i.p.v. zelf te moeten betalen. Dus als die darkride in Walibi verdwenen is omdat de eigenaars van Kuifje het contract niet verlengd hebben, is dat naar mij mening het domste wat je als eigenaar van Kuifje kan doen.

Copyright hoeft voor mij zeker niet afgeschaft te worden, maar tegelijk kan het geen kwaad om kritisch te blijven. Tot zover mijn persoonlijke mening hierover.

Ontopic nu: externe IP’s hebben voor een park, denk ik, zowel voordelen als nadelen. Voordeel is dat een populaire IP veel extra volk kan trekken. Nadeel is dat de populariteit van een serie na enkele jaren achteruit kan gaan, of dat de licentie niet verlengd wordt. Als park kan je volgens mij beter een universeel thema kiezen waar niemand rechten op kan eisen.