België: Walibi: voor mij het meest complete park

Nederland: Efteling: steekt er met kop, schouders én romp bovenuit

Duitsland: EuropaPark: PHL is een mooie tweede, maar de rust die je in EP soms kan vinden vind ik in PHL niet. Ook al hebben ze in Brühl Taron...

Frankrijk: een vreemde eend in de bijt, Puy du Fou: Nooit heb ik meer genoten van een (pret)parkbezoek dan van een bezoek aan dit park. Echt van mijn sokken geblazen.

Spanje
: Port Aventura: Ondanks de bizarre operations benadert dit park voor mij qua thematische afwerking de perfectie.

Italië: Mirabilandia: Omdat Gardaland qua vriendelijkheid een ramp was.

UK: Alton Towers: Blackpool was zalig, maar opnieuw heel weinig rustpunten in het park, iets wat AT in overvloed heeft. En AT heeft Nemesis, een baan die ik om een of andere reden die ik zelf niet ken heel erg kan smaken.

Zweden: Gröna Lund: De tweede avond heb ik gewoon 4u rondgelopen in het park zonder een attractie te doen, gewoon genieten van de sfeer. Zegt genoeg zeker?

Denemarken: Tivoli Gardens: De perfecte mix tussen een gewoon stadspark en een attractiepark, meer nog dan Gröna Lund imo.

USA: Disneyland Park: na 62 jaar nog altijd een voorbeeld van hoe een themapark opgebouwd moet worden.

Australië: Luna Park Melbourne: De setting in een van de tofste steden ter wereld en de kneuterigheid winnen van de parken aan de Goldcoast.

Landen met 1 park:


Indië: ik weet zelfs de naam niet meer, en de enige keer dat ik me echt onveilig gevoeld heb in een pretparkattractie. Het leek alsof dit hele parkje al 20 jaar in verval was, maar dat gevoel heb je wel meer in Indië.

Singapore: Universal Singapore: Zalig park met een zalige ligging.

Noorwegen
: Tusenfryd

Finland: Särkänniemi