X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1

    [TR] Hunderfossen, 7 augustus 2022

    Publieksvraag: Waar was u op zaterdag 25 juni 1994? De snotneuzende lezers zullen moeten toegeven dat de helft van hun ingrediënten nog in moeders eiermandje lag en de andere helft enkele decimeters boven vaders knie bengelde. Ik was die dag als 18-jarige scoutsleider in de Meli. Dat ik de datum nog weet – of beter gezegd: heb opgesmurfd – heeft weinig te maken met dat pretparkbezoek. Diezelfde avond was ik met mijn afstuderende klas te gast bij een geweldig sympathieke biologieleraar die daar in de buurt woonde. Op tv zagen we dat de Rode Duivels in ’s werelds pretparkenhoofdstad Orlando amper een handvol keren met de bal over de middellijn geraakten … maar wel met 1-0 de WK-match wonnen tegen oppermachtig Nederland.

    De exacte datum van mijn eerstvolgend pretparkbezoek weet ik niet meer, maar dat moet in juli 2007 geweest zijn. Mijn enig wapenfeit in het twaalf jaar durend pretparken-interbellum: een dubbel bezoek aan Aqualibi rond de kerst van 1996, met dank aan een gratis terugkomkaartje. De locatie van mijn pretparken-herstart in 2007: Hunderfossen in Noorwegen. In de hoedanigheid van verse gezinsvader riep dat bezoek enkele vervaagde kinderherinneringen aan Kaatsheuvel bij me op. In de zomer van 2009 bezochten we Hunderfossen een tweede keer. De externe voordelen bij een BJL-abo zorgden ervoor dat we haast elke volgende zomerreis in mijn schoonfamilie-land opteerden voor Tusenfryd en Bø Sommarland. Maar afgelopen zomer deden we waar Dennis Bergkamp en co niet in slaagden eind juni 1994: een hattrick scoren middels een bezoek aan de drie voornoemde pret-locaties in Noorwegen.

    Een beetje contraproductief: in een toch relatief cornona-vrije zomer moesten tickets voor Hunderfossen Familienpark vooraf, online en op datum gekocht worden. Omgerekend € 192 voor 4 personen en zonder de parking is er niet naast gevraagd, als je het mij vraagt. Rond openingstijd was het minder druk dan onderstaande foto doet vermoeden.



    Fy fæn! Ook in dit kinderparkje kregen we bij de toegangspoort geen papieren parkplan meer. En nog meer ergernis: de eerste attractie op onze wandelroute zou pas anderhalf uur later openen.



    Sinds ons vorige bezoek heeft Hunderfossen zijn coasteraantal opgekrikt van nul naar twee. Fyr & Flamme werd een nieuwe credit voor ons vierkoppig gezin.



    Met stats van 112 meter lengte, 6 m hoogte, 32 km/h en een ritduur van 80 seconden was dit natuurlijk geen al te beklijvende ervaring. Ik genoot minstens even veel van de natuurlijke omgeving.





    Meer dan dubbel zo hoog is deze versteende Hunderfossentrollet die de ingang tot Ivo Caprinos Eventyrgrotte bewaakt. In deze doorwandel-attractie krijgen de bezoekers een tiental taferelen in stokoude 3D te zien. Ik lees nu pas dat het de bedoeling is om de (half-)verborgen trollen te spotten in elk van die scenes.



    Blijkbaar mag al het tentoongestelde niet gefotografeerd worden.



    In de nabijheid van mijn No(o)rse madam hield ik me strikt aan dat verbod. Maar toen ik tegen het einde van onze park-dag hier nog eens met enkel Leon erbij binnen ging, pleegde ik deze twee onderbelichte ongehoorzaamheden … geheel ten dienste van dit TR, natuurlijk.





    Halverwege deze grot kunnen bezoekers in een kleine filmzaal doorlopend één of meerdere stop-motion kortfilms zien. Die zijn van de hand van de Italo-Noor Ivo Caprino en dateren net als de tentoongestelde decorstukken van een halve eeuw geleden.

    Diezelfde Caprino blikte in 1975 de animatiespeelfilm Flåklypa Grand Prix in. De hoofdrollen zijn daarin weggelegd voor de oude uitvinder Reodor Felgen, de roekeloze ekster Solan, de schuchtere egel Ludvig … en de raceauto Il Tempo Gigante. Bij onze twee voorgaande bezoeken stond de raceauto ‘levensgroot’ tentoongesteld. Sinds 2014 heeft het park met Il tempo Extra Gigante dè absolute reden voor ons parkbezoek en een nieuwe credit waar sommige lezers wel wat jaloers op kunnen zijn.



    Kent u een mooiere coastertrein? Ook inwendig (front) en uitwendig achteraan is die best fraai getooid.







    De stats voor een Europese Zierer en voor dit kinder-/familiepark zijn bovengemiddeld: 535 m lang, 35 m hoog en 65 km/h. Maar deze soepele beauty berijden coasterfans wellicht niet zozeer omwille van die cijfergegevens of de beperkt spectaculaire baanelementen.





    Tijd voor een internationaal bekroond binnen-pretje. Reodor Felgen’s Hyperakselerator begint met een informatieve wachtrij.



    Een maximum van 32 bezoekers per beurt wordt even later geleid naar een tweede wachtkamer met aardige en bewegende decoratie, die de werkplaats van Reodor moet voorstellen. De uitvinder knutselt aan een alternatief voertuig op alternatieve brandstof. Kwestie van wat hyper-/hypo-correct te doen in het land met de meeste Tesla’s per inwoner en de enorm toegenomen winsten uit de gas-export sinds u-weet-wel.





    Tenslotte neem je in een volgende zaal met groot scherm plaats in één van de vier simulatoren die het nog niet geteste voertuig moeten voorstellen. Brilletje op en er volgt een dolle rit door het fictieve Flåklypa maar ook door meer realistische Noorse landschappen, inclusief Hunderfossen zelve. Een knipoog naar de zelfbewieroking waar ook Europa-Park niet vies van is?



    Eén echt puntje van kritiek: op het scherm kwam het voertuig, waar we zogezegd passagier in zijn, vaker offride dan onride in beeld. Maar ook wij vonden deze attractie zeer gesmaakt en deden hier later die dag nog een bis-nummertje. Voor de volledigheid vermeld ik de geestelijke vader van de avontuurlijke protagonisten. Want dat is dus niet de eerder vermelde cineast-animator, wel Kjell Aukrust. Deze Noorse tekenaar, schilder en auteur is misschien nog meer dan Ivo Caprino de Anton Pieck van Hunderfossen.

    Eventyrskipet kan u wel zelf vertalen met de kennis dat de ‘y’ als ‘u’ wordt uitgesproken, ‘ski’ als ‘sji’ en de eind-t verbaal wordt weggelaten.



    Hier wordt om-en-om kalm en wild geslingerd. Drie keer raden voor welke versie mijn zonen gingen.



    Deze attractie refereert trouwens aan een verfilmd verhaal waarvan één scene wordt uitgebeeld in de hoger vermelde doorwandel-grot.



    Energisenteret herinnerde ik me als een goedkoop indoor-dingetje in eco-saus. Nu is er op technologisch vlak wel één en ander veranderd sinds 2009. Zonder overdrijving kan ik dit etablissement nu een mini-Technopolis + mini-Hidrodoe + mini-wijlen-EarthExplorer noemen. We waren hier haast een vol uur zoet mee.





    Leuk en leerrijk: een volstrekt duister mini-doolhof. Buitenstaanders en wachtenden kunnen ten dele je bewegingen volgen op een scherm. Helaas geen foto hiervan. Er was ook een VR-ding met meerdere individuele kamers. Mijn zonen bezigden dit, ik niet.



    De rode draad is energie, dus nam ik deze driekwart-gezinsfoto.



    Voorts is er o.a. een soort windtunnel, een watermolen op mensenkracht en kan men wagentjes tegen elkaar laten racen op zonne-energie door een spiegel goed te richten.



    In dit prachtige gebouw – u ziet verder in dit TR nog een tweede foto – zijn twee binnen-attracties gevestigd. Trollfallet hadden we als nieuwigheid al in 2009 gedaan, maar ik was al lang weer vergeten dat deze begint met een boswandeling.



    Even later worden de wachtenden via een kasteelpoort binnengelaten en verder geleid door een Noors sprekende pater. Die binnen-wandeling en het vertellement nemen ook wel meerdere minuten in beslag. Onderweg is er één en ander te zien, te horen en te fotograferen.



    Zonder te willen spoilen, deze attractie eindigt in een mini-valtoren waarvan de rit zelve wel van heel erg kort duur is. Aan de andere kant van hetzelfde bouwwerk stonden even opvallend als logisch wel enkele kinderwagens geparkeerd.



    Eventyrslottet is een klassieke (en oude) darkride langs meerdere (Noorse) sprookjestaferelen en dus wel een beetje te vergelijken met de koffer-attractie in Tivoli Kopenhagen. Hier een eigen foto-probeersel:



    Niet zo lang geleden in een lockdown-winter probeerde ik een beetje licht te scheppen met een artikel over reële pretparken in fictieve tv-series. De laatste in dat rijtje was dus Hunderfossen. Deze darkride en de trollengrot fungeren als prettig-enge achtergrond in de eerste seizoenfinale van de doldwaze crimi-comedy Lillyhammer. Helaas werkt de betreffende video-link in het artikel niet meer.


    Bron: http://www.theycalledit.com/content/...ammer-netflix/

    Hunderfossen Rafting betekende op mijn 31e mijn rapid-river-ontmaagding. Opdat u mij nu niet van zedeloze praktijken gaat beschuldigen: ik had nog nooit eerder een rapid bevaren en anno 2007 was deze attractie dicht bij de park-ingang wel instant geopend. Sindsdien noem ik alle rapids trouwens raftings, wat toch minder ironisch klinkt omwille van de wel erg beperkte snelheid van die dobber-dingen.





    Ondertussen ben ik wel zelfverklaard connaisseur van dit soort attracties. Het geval in Hunderfossen exposeert misschien een tikkeltje te veel beton naar mijn goesting, maar met het fascinerend landschap – de Olympische Winterspelen van 1994 werden in deze regio gehouden – wordt wel gedurende heel de rit de sfeer van een wilde bergrivier gecreëerd.



    Nog meer waterpret vonden we aansluitend aan de andere kant van dit niet zo uitgestrekte park: Badeland. De enige glij-waardige tube – niks bijzonders en hieronder niet op foto – was gesloten. Ik heb Badeland dan ook niet opgenomen in m’n natte 2022-where-abouts.



    Testsenter for månelyst i Flåklypa is een mondvol voor een meervoudige binnen-attractie. De attractie is gebaseerd op een animatiefilm met dezelfde creatieve uitvinder en z’n beestenboel in de hoofdrollen.



    In de wachtkamer zijn enkele figuur-scenes uit die animatiefilm te bewonderen.





    De klok die naar het tijdstip aftelt om de volgende zaal te betreden, is best uniek te noemen.



    Wie dit TR en deze update heeft gelezen, voelt ‘m misschien aankomen. Echtig waar: er volgde vermoedelijk een filmzaal maar ik weet daar niks meer van. Informatie op de officiële parkwebstek of youtube-filmpjes helpen me ook niet verder. Al is dat alles wel te verklaren: de vertoning hier is maar voorspel voor de eigenlijke hoofd-attractie: Een labo-achtige, interactieve ruimte. Met een hoog Wallace & Gromit-gehalte, dat is zeker waar.







    Ook hier kon je nog enkele scenes in 3D bewonderen …







    … en selfies nemen in een soort maanlanderskostuum (helaas geen illustratie hiervan). In hetzelfde gebouw (denk ik toch) maar via een andere toegang is er dit Vokskabinettet



    Een klein wassenbeeld-museum-probeersel in de categorie: als je het niet op hoog niveau kan, doe het dan beter niet. Oordeel anders zelf maar.



    Jürgen Klinsmann & Sihame El Kaouakibi



    De geestelijke moeder van Urine Langkous



    Een jonge Freek de Jonge en Phara de Aguirre



    CC en een Helmut Lotti-imitator met pruik



    Ivo Caprino en de Noorse ontdekkingsreiziger Thor Heyerdahl

    Driekwart van mijn gezin spoelde deze sof door met een veel te duur industrieel ijsje. Gene zwans: de botsauto’s niet meegerekend telt Hunderfossen drie (!) attracties waar kinderen semi-zelfstandig kunnen rijden en waar mijn twaalfjarige zoon te groot / oud voor was. Ik ga de namen niet opzoeken maar dit is toch echt wel van de orde ‘trop is te veel’.





    Alsof dat nog niet genoeg is, telt Hunderfossen nog een vierde zeer gelijkaardige attractie. Gelukkig is Gokart wel voor de grotere jongens …



    … en de haarnet-jeanetten (m/v/x).



    Ik heb deze attractie zelf niet bereden, 3000 autokilometers vond ik al ruim voldoende. Maar toch graag twee positieve dingen: 1° de attractie is hier gratis (€ 10 p.p. in HeidePark) en er zijn ‘dubbel zoveel’ karts voorzien dan op het circuit. Ik verduidelijk: stel dat er 6 voertuigen rijden, dan worden gelijktijdig 6 andere wachtenden klaargestoomd en nemen die al plaats in de overige 6 karts in het pit-station. Zo creëert men geen al te grote drukte op het circuit en wordt de capaciteit toch serieus opgedreven.

    Behalve een hoop nog niet vermelde kinderattracties skipten we ook de minigolf bij gebrek aan tijd. Want ondanks zeer beperkte wachttijden die zondag hebben we ons continu kunnen bezighouden. Wat zich in de 4D Kino afspeelde, weet ik wel nog al te goed: hetzelfde als destijds in Bellewaerde en in een parkje nabij de Frans-Duitse grens.



    Er werd tegen sluitingstijd nog wat gebist hier en daar. En tussen dat bissen door deden we de immer geestige bots-boten, hier Rundsnurr genaamd, wat zo veel betekent als ronddraai.



    Het klimparcours op de achtergrond van bovenstaande foto is exclusief een regulier parkbezoek en leek op onze bezoekdag niet operatief. Of er die dag een show in de open-lucht-arena doorging, weet ik niet. Maar uit een eerder bezoek weet ik dat dit veel blablabla inhield met heel af en toe een volwassen knipoog die ik wèl begreep. Nog leuker: bij het verlaten van het park konden we nu wel deftige papieren parkplannen bemachtigen

    Ik ga afsluiten met iets dat uitsluitend mensen aanbelangt die zelf eens een Noors pretpark of waterpark willen bezoeken of simpelweg met de auto in Noorwegen willen rijden. Het gaat over tolwegen en parking.



    Zowel in Hunderfossen, Bø Sommarland als Tusenfryd kan men bij het binnenrijden geen parkingticket meer kopen. En bij het buitenrijden is er geen slagboom meer. De olie-en-gas-vikings hebben een slim personeel-arm systeem bedacht of gekopieerd: elke nummerplaat wordt geregistreerd en er kan via een automaat in het park of (later) via een app betaald worden. Alleen … dit systeem herkent geen buitenlandse kentekens. U kan als buitenlander dus vrij wegrijden, of – wat mijn vrouw tot drie keer toe heeft gedaan – netjes aan een loket ca. 8 euro gaan betalen.

    Voor tolwegen geldt al langer iets gelijkaardigs: Noren betalen bij elk slagboom-loos tolpunt automatisch. Idem als u met een Noorse huurauto rijdt: de autoverhuurders innen dit achteraf via de opgegeven kredietkaart. Betaalautomaten en betaal-loketten zijn bij haast alle tolwegen opgedoekt. Buitenlanders met de eigen wagen hebben dan de keuze: vooraf online kenbaar maken dat u naar Noorwegen reist en een ruime voorafbetaling plaatsen waarvan dan wordt geïnd bij elke passage. Vooraf niks melden en niks betalen en wachten tot de rekening in de bus valt, is even legaal. Ik wacht nog altijd op de rekeningen van de zomers 2012, 2015, 2016, 2018, 2019 en 2022. In Göteborg stad hanteert men ook deze methode, denk ik. U leest het wel wanneer ik alsnog een bonnetje ontvang.

    Vi snakkes!
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 04-09-22 om 20:19.

  2. #2

    Re: [TR] Hunderfossen, 7 augustus 2022

    Bedankt voor dit toffe TR van een park waar ik (voor zover ik me kan herinneren) nooit eerder van gehoord had!

    Eneuh, zelfs matige beelden van The Beatles mag je niet zo beledigen!

  3. #3

    Re: [TR] Hunderfossen, 7 augustus 2022

    Knap TR van een park dat ik vaag kende en waarvan ik hoop dat ik er ooit eens geraak. Bedankt hiervoor.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  4. #4

    Re: [TR] Hunderfossen, 7 augustus 2022

    Twee mogelijke triggers voor wie Hunderfossen wil bezoeken. 1. Het park heeft een eigen treinstation, gelegen op de nationale lijn Oslo-Trondheim. 2. Op enkele km van Hunderfossen heb je nog een tweede pretpark: https://lilleputthammer.no/en. Dat is nog meer op nog jongere kinderen gericht en dus al lang geen spek meer voor onze bek.

  5. #5

    Re: [TR] Hunderfossen, 7 augustus 2022

    Voor de Netflixers: de film Troll (2022) heeft enkele scenes in Hunderfossen. Je kan een glimp van het park zien in de trailer vanaf min. 2:05. https://youtu.be/AiohkY_XQYQ?t=125

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •