Dat Wal-Bel voor vele - vaak occasionele - bezoekers geen goede beurt heeft gemaakt, lijkt me een understatement. Pretparkfans op dit forum kunnen een negatief bericht in HLN of een grappig bedoeld filmpje van DIW nog weglachen, het censureren van FB-reacties vind ik Kremliniaans pr-beleid. De imago-schade is hoe dan ook aangericht en deze zal nu niet door de verzekering vergoed worden. Achteraf is het natuurlijk makkelijk om de kritische zak uit te hangen - voor mij persoonlijk is elk moment daartoe geschikt - maar dit zag je van ver aankomen. Enkele posts hierboven lees je mijn gezeur over een zeldzaam toegankelijke zondag in september. Met die veelheid aan afgehuurde dagen forceer je een aanzienlijk deel potentiële bezoekers richting Halloween.

Misschien rekende het park op een vlakkere spreiding van de drukte omdat de Franstalige jeugd in België voor het eerst twee weken vrijaf kreeg. Ook een groot deel van de jonge NL’ers en de Fransmannen (m/v/x) hadden twee weken congé. Dat 31 okt en 1 nov in de week vallen waarin alle Belgische kinderen verlof hebben en dat 1 nov een feestdag is voor de meeste werkende mensen, is al langer een feit dan het bestaan van een pretpark in de buurgemeenten Wavre, Limal en Bièrges. Bovendien is Wal-Bel minder een kinderpark dan pakweg Plopsaland, veel bezoekers hebben dus maar een beperkt aantal mogelijke bezoekdagen. Een onevenredige spreiding van de drukte in de voorbije twee weken lijkt daardoor onoverkomelijk. Misschien het overwegen waard: de Halloweenperiode een weekend vroeger starten en een weekend extra openhouden na 11 nov zoals BJL of extra nocturnes en kortingacties aanbieden in de eerste vakantieweek. Maar ik vermoed dat het park anno 2023 voor de Heide- Park-oplossing zal kiezen: geen toegang voor abonnees op (de drukste) Halloweendagen. Was dat al niet eerder het geval toen Wal-Bel een veelheid aan abo-formules begon aan te bieden?

Ter info: ik heb het park op de regenachtige vrijdag 4 nov bezocht, in mijn eigen gatloempe onwetendheid dat het een nocturne betrof. Nog nooit zag ik daar om 09.15 zo veel volk. De ticketpoorten gingen pas open om 09.30 en de hoofdpoort - een onveilige schande noem ik dat in deze omstandigheid - pas om 10:01. Voor de duidelijkheid: ik doel hier niet op die minuut retard. Bovenop de wachttijden en de (multi-)fastpassers - al heel het jaar een hel bij b.v. Tiki Waka - maakten ongeoorloofde en onbestrafte voordringers er een erg onaangenaam laatste seizoen-bezoek aan Wollahbi van. Het viel me nu nog meer op hoe weinig voordring-proof de meeste wachtrijen zijn: het parallelle grindpaadje aan de achterkant van Psykè of de rakende meanders bij Tiki, soms gescheiden door niet meer dan een slappe koord op 40 cm hoogte. Ik zag wel stewards op de wandelpaden maar niet in de wachtrijen. Die kunnen natuurlijk ook niet altijd overal zijn.

Ter info (bis): ik was op de vermaledijde 1 nov in Futuroscope en op 3 nov in Parc Astérix. In die zusterparken heb ik meer de moeite gedaan om lang aan te schuiven maar daar leken de parken mij minder overcrowded. Fut. opent de poorten en heel wat attracties al vanaf 09.00. Twee opeenvolgende avondshows zorgen ervoor dat je dan gelijktijdig wat attracties aan gereduceerde wachttijd kan doen. Het is daar m.a.w. elke avond nocturne. P. Ast. houdt kort voor opening de wachtenden op minstens twee plaatsen op, zoals ook o.a. BJL. In P.Ast heb ik geen spookhuizen bezocht maar ik meen dat deze inclusief een parkticket te bezoeken zijn. Tot voor enkele jaren was dat in de Belgische pretparken zeer courant. Anno 2012 skipte ik de enige betalende maze in Wal-Bel, ergens waar nu Popcorn staat. De overige mazes waren zonder extra betaling: o.a. iets met mondmaskers (!) waar nu Kondaa staat en iets met weervolven en kettingzagen bij de botsauto’s. Recenter deed ik in BJL de omvangrijke Welp-maze ook nog verniet. Ik pleit zeker niet voor gratis mazes: dat vloekt met de capaciteit en de acteurs moeten ook correct betaald worden. Bovendien illustreren wachttijden bij betalende mazes dat de meeste bezoekers de prijs/kwaliteit correct vinden. Maar het krenterige duiveltje op m’n rechterschouder fluistert me in dat betalende mazes de wachtrijen van de ’mechanische’ attracties minder verkorten dan onbetaalde mazes en dat langere wachtrijen bij de ’mechanische’ attracties bezoekers meer forceren richting betalende mazes. Dè uitspraak van de 2e helft van de 20e eeuw is nog altijd even toepasselijk : "It’s the economy, stupid!"