X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 10 van de 10
  1. #1

    [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    Na jarenlang kwijlen op andermans tripreports en foto’s, kwam het er dan eindelijk van. Op 6 Augustus 2022 stapten we de auto in richting het verre Rust om het, zo door anderen ons alvast verteld, pretparkMekka van Europa te bezoeken: Europa Park!
    Achtergrondinfo: Het reisgezelschap bestaat uit mijzelf, 30 lentes jong en Mickey Mouse’ grootste aanbidster (Europa Park mocht zichzelf in deze dus meten met een welbekend resort in Marne la Vallée/Chessy) en mijn wederhelft, 31 lentes jong en eigenlijk totaal geen pretparkfanaat maar intussen dankzij mijn rollercoasterverslaving behoorlijk ingeburgerd in het wereldje (willens of nietens, dat laat ik in het midden ? ).

    Al jarenlang hoor ik van zowat iedere pretparkfan, kenner, leek, familielid, vriend, … in de omgeving dat ik écht eens naar Europa Park moet gaan, want dat het nog zooooveel beter is dan Disneyland Paris en Port Aventura. De verwachtingen lagen dan ook torenhoog. Ik bereidde mij voor op de theming, klantvriendelijkheid, immersiveness van Disney gecombineerd met de rides en thrill van Port Aventura met nog een EP-exclusief sausje van fantastische ride operations eroverheen.
    Of hieraan voldaan werd door EP? Keep on reading and find out. ?

    Kostenplaatje van de reis:
    Overnachting B&B hotel incl. ontbijt 140€
    Overnachting hotel Kronasär incl ontbijt 682€
    2x Silver Resort pass 225x2=450€
    Tanken buitenland 45€ (binnenland kon gelukkig op kosten van de firma)

    De beestenboel werd in de goede zorgen van onze ouders achtergelaten, na 15 kussen, knuffels en “Mommy loves you!”’s vertrokken we omstreeks 11u30 vanuit het landelijke Tremelo (Vlaams-Brabant) onze lange rit. Na ergens middenin een obligatoire stop bij Burger King om de innerlijke mens te versterken, bolden we uiteindelijk omstreeks 16u30 de oprit op van hotel B&B Rust-Ettenheim, waar we een losse overnachting bijgeboekt hadden om op onze eerste parkdag zondag alvast ter plekke te zijn. Het was gelijktijdig een testje om te kijken of deze aldanniet beviel, daar we met onze aangekochte Silver Passes al graag wat wilde oriënteren qua overnachting wat er eventueel nog een optie kon zijn voor een toekomstig 2e bezoekje.
    We zijn reeds gekend met de B&B keten van hun exemplaar in Parijs in het rijtje partner hotels van Disney, en deze moest zeker niet onderdoen, integendeel. Kraaknet spiksplinternieuw hotel, en de afstand naar het park is verwaarloosbaar. Je zit basically 1 oprit verder dan het EP resort, ik heb de rit getimed en het is welgeteld 8 minuten rijden vanaf de parking van B&B naar EP zelf. Heel goed doenbaar dus!

    De kamers zijn aan de kleine kant net als de badkamer, maar voor ons persoonlijk meer dan ruim genoeg. Het personeel was zeer vriendelijk, het ontbijt was maar flauwtjes (broodjes, pistoletjes, kaas, ham, salami, choco, jam, smeerkaas, boter, cornflakes en de obligatoire warme dranken en fruitsappen) maar wel zeker voldoende om een fondke te leggen om de dag te starten. Als je de ontbijten van de EP-hotels zelf echter gezien hebt dan is dit wel echt maar peanuts meer.

    Ik zou hem persoonlijk zeker aanraden, wij weten alvast waar we slapen bij een eventueel volgende verblijf.













    We hadden die dag nog geen parktoegang (black out day voor de silver pass, tenzij je in een resort hotel slaapt) maar dit wisten we op voorhand. De nieuwsgierigheid was echter te groot dus hadden we bewust al wel een dinertje geboekt bij restaurant Castillo in hotel Alcazar zodat we al een eerste verkenning van de EP-resort hotels konden doen.

    Het buffet hier is speciaal, to say the least. Concept: Voorgerechten, groentjes, bijgerechtjes, dessertjes krijg je in buffet geserveerd en zijn zelf te nemen all you can eat, samen met een klein aanbod aan vlees/vis gerechten. Het hele centerpiece van dit restaurant zijn echter de vleesspiezen waarmee de kok aan je tafel komt. Voor zij die gekend zijn met Centerparcs, in Erperheide en Vossemeren had men bij restaurant Fuego Adventure Grill gedurende een periode exact hetzelfde concept, maar dit is daar geschrapt geweest en vervangen door een “gewone” menukaart met hierop enkel nog een 2-persoonsvleesspies tussen de reguliere gerechten wegens te tijdrovend.

    Bedoeling: Je gaat dus uw bord vullen met alles behalve vlees, draait het blokje op uw tafel om naar de groene kleur en de bediening komt met een vleesspies ter lengte van hun bovenlichaam aan tafel waarvan ze dan daar een stukje afsnijden voor je. Elke spies waarmee ze langskomen bevat een andere vleessoort. We hadden o.a ribbetjes, kippenfilet, steak, varkensvlees, gebakken ananas, scampi’s, … Tof concept, lekker, maar net zoals in Centerparcs, tijdrovend, dus best niet doen als je gepresseerd en vermoeid bent na een lange parkdag en zo snel mogelijk terug naar je hotelkamer wilt. Heb je zin in rustig uitgebreid dineren, dan kan ik het enkel van harte aanraden.





































    We doen na het avondeten nog een drankje in de bar buiten op het binnenpleintje, en keren daarna terug naar onze hotelkamer in B&B om vroeg onder de wol te kruipen daar we klokslag 8u30 aan de parkingang wilden staan (lees: ik. Mijn wederhelft couldn’t care less of hij nu een uur meer of minder moet rondhuppelen).

    Zondagochtend na een simpel ontbijtje bij B&B weer een stukje verder gebold met onze vierwieler naar de parking van hotel Kronasär, ons verblijf voor de komende 3 nachten. Check in loopt vlotjes, ik vraag voor de zekerheid nogmaals of onze Silver Passen effectief aan de boeking gekoppeld staan (want ook zondag was een black out day, dus zonder overnachting in een EP hotel, geen toegang), wat in orde bleek en dus gaan we vervolgens naar de bushalte om de bus te nemen richting EP zelf.

    Ergerpunt van het verblijf: Elk kwartier een bus, mijn gat ja. Het aantal keren dat wij 20-30minuten aan de bushalte stonden (zowel aan het hotel als aan EP zelf) kan ik op 1 hand niet meer tellen. That said had airco met de tropische temperaturen van 30-35°C ook niet overbodig geweest. De shuttlebussen waren meer een sauna the ride, gelukkig telkens maar hele korte ritjes en van de zogenaamde mondmaskerplicht was niks meer te merken. Bij het eerste ritje stapten wij nog braafjes met een muilkorf op, om vervolgens tot de vaststelling te komen dat zowel de chauffeur als alle andere passagiers zonder erop zaten. De rest van het verblijf dan zelf ook maar zo gelaten daar het toch wel een beetje ondragelijk was in deze hitte (en gewoon “gewoon” doen mag na 2, bijna 3 jaar stilletjes aan ook wel denk ik dan, maar da’s een andere discussie).

    Netjes om 8u30 zoals gepland aan de ingang voor hotelgasten, en de Silver passen scannen probleemloos, bon, eens kijken wat Europa Park voor ons in petto had.
    We starten de trip met een ritje in de Alpenexpress “Enzian”, de niet VR versie, want ik heb een hekel aan die VR-rage. We kunnen na 2 treintjes wachten al instappen. Leuk treintje, beetje krap voor 2 niet-pannelatten volwassenen naast elkaar wel, aldus mijn nog steeds blauwe elleboog. Vergelijkbaar met een Bob Express in Bobbejaanland. Geen wauw-factor, maar gewoon een tof ding om mee te pikken.



    In de app zien we dat Arthur maar een wachttijd van 10 minuten staan heeft, ondanks dat de early opening van Blue Fire lonkt, sleur ik mijn wederhelft toch eerst richting het land van de Minimoys want dankzij mijn doorspitten van talloze tripreports weet ik dat zulke luttele wachttijd in hoogzomer vakantieperiode én op een weekenddag een buitenkansje is.
    De 10 minuten veranderen uiteindelijk in een halfuur door een technische panne, maar na even ons geduld voor een eerste keer op de proef te stellen mogen we meevliegen met Arthur. Ik maakte adhv onride filmpjes nogal snel een connectie met Droomvlucht, maar dan met meer spunk erin, maar IRL merk je toch dat het een hele andere attractie is. Ik weet eerlijk gezegd ook helemaal niet waarmee deze te vergelijken, het is echt een uniek ding. Een coaster durf ik het niet noemen, maar ik vind het dan langs de andere kant weer wat teveel pit hebben om hem in de categorie van family ride te dumpen. De theming is leuk, het ritsysteem is origineel alsook het ritverloop (ik had echt minder kriebels in de buik en “woehoee” feeling verwacht ) en desondanks dat ik geen flauw idee heb wie Arthur of de Minimoys zijn, werd ik toch helemaal mee in hun wereldje gezogen.



    Blue Fire roept, en aangezien deze samen met Silver Star voor mij toch ook wel echt de 2 attracties waren waarvoor ik naar Europa Park wilde gaan, doen we geen moeite meer om hieraan te weerstaan en zoeken in de wirwar van weggetjes onze route naar Ijsland.
    Na 3 dagen hadden we de lay-out van het park wel een beetje onder de knie, maar de eerste dag, als first timer, zijn wij echt een onnoemelijk aantal keren verloren gelopen en in rondjes gelopen die we waarschijnlijk echt niet hadden moeten doen om van a naar b te geraken.
    Ik vond de bewegwijzering soms ook een beetje verwarrend. Dan staat er een pijl, volg je die, kom je 50m verder op een kruising, en daar staat dan niks meer aangegeven en mag je het zelf uitzoeken? De “plan je route” optie in de app heeft voor ons alvast zijn nut bewezen!

    In Ijsland aangekomen was de wachttijd opgeklommen naar 25minuten. Voor één van de toppers van het park, heel goed doenbaar dus. Rugzak in de bak, safety bar naar beneden en kom maar op met die epic launch die ik al 100-en keren op onrides bekwijld had!
    Wat vond ik zegt u? Schiet mij aub niet af (pun intended), maar, FLAUW! Echt, ik was ZO teleurgesteld!
    Sorry voor de Blue Fire fans, maar ik vind deze dus echt niet eens beter dan Anubis in PDP… Smoothe baan, leuke rit verder, comfy karretjes, maar absoluut geen rij-eens-500km-gewoon-voor-die-launch-niveau. Ik ben een launchcoasterfan, en had écht gedacht dat Blue Fire mijn favoriet in EP zou worden, maar eerlijk hij komt achteraf bekeken niet eens in mijn top 3. Geef mij dan maar Red Force (Ferrariland) of Ride to Happiness (PDP), die hebben imo beiden een veel krachtigere launch en dat is en blijft voor mij toch wel de reden om in een launch coaster te gaan zitten. Misschien ben ik biased met Red Force op mijn palmares en zal er voor mij niet snel een launch meer volgen die hieraan kan tippen?




    Bon, we zetten onze weg verder naar Wodan. Ik ben niet speciaal fan van woodies simpelweg omdat ik deze vaak té ruw tot op het punt van pijnlijk vind, maar desondanks is die ontembaarheid waarmee zo’n woodie over de track dondert ook net heerlijk, dus ik heb er een beetje een haat-liefde verhouding mee. Wachttijd: 30 minuten. En dat is hij wel echt meer dan waard gebleken! WAT een tempo houdt die baan aan! Heerlijk! Ik zag de rem ook echt totaal niet aankomen haha, normaal voel je wel dat de wildheid eruit gaat maar Wodan blijft echt tot de laatste seconde volle gas gaan. Geweldig! Voor een woodie ook behoorlijk smooth, met uitzondering van de rem als je die niet weet zitten.




    Aangezien ik de hoofdingang ook wel eens gezien wou hebben (we waren binnengekomen via de ingang voor EP hotel gasten), nemen we de EP-Express richting Alexanderplatz. Hier zag ik inderdaad al snel waarvan de DLP-vergelijking vandaan kwam, daar je hier inderdaad ook een “Main Street” achtig iets hebt, met daarenboven dan het station van de EP-Express.





    Daar het inmiddels middag was, even een pauze om de innerlijke mens te versterken. Dit doen we bij restaurant “Petite France” waar we beiden een snitzel met frietjes nemen (tjah in Duitsland zijn en gene snitzel eten, ’t kan niet zijn he! ) . Prijs acceptabel, portie gigantisch. We hadden nog een stuk taart genomen om te delen (want die stak mijn ogen uit) maar ik heb toch echt wel ¼ van mijn frieten moeten laten liggen om daar nog aan te kunnen beginnen.
    Pluspunt voor EP: Ondanks dat dit een type selfservice/counterservice restaurant is, krijg je hier in tegenstelling tot DLP en PA gewoon normaal bestek, echte borden en glazen, en niet van die bamboe en wegwerpzooi waar niet mee te eten valt. Het voelt toch een stuk kwaliteitsvoller zo.
    Simpel, lekker, betaalbaar, meer moet dat niet zijn!



    Gezien de volle magen laten we het coastergeweld even zo en pikken Piccolo Mondo en Geischtersloss mee. Piccolo Mondo niet veel over te melden, een rondritje dat duidelijk family orientated is, goed om eens gedaan te hebben maar zou er niet snel opnieuw tijd aan spenderen.
    Als Disneyfan kwam bij Geischtersloss natuurlijk heel snel de vergelijking met Phantom Manor. Ik weet niet wie bij wie de mosterd gehaald heeft, maar sommige scénes en effecten lag het er nu echt wel belachelijk dik bovenop.
    Groot verschil wel in de ‘familyfriendly’ versie van Disney en de iets lugubere van EP. ’t Is te zien dat die Duitse kinders met een sterkere maag opgevoed worden, sugarcoating daar doen ze niet aan. Ingewanden, skeletten, uitpuilende ogen, you name it, we’ve seen it all.





    [IMG][/IMG]


    De wachtrijen beginnen intussen op te bouwen, het is nu eenmaal zomervakantie, en er is stilletjes aan geen ontkomen meer aan als je toch de big rides wil meepikken. We sluiten aan in de 50 minuten durende wachtrij van EuroSat Cancan coaster. Leuk baantje, de lifthill deed mij enorm denken aan Revolution, de rit zelf dan weer meer aan Vogelrok. Ik hou van indoorcoasters, mocht de wachtrij niet zo lang geweest zijn dan hadden we deze graag nog eens tussendoor een 2e keer meegepikt, maar dat is er door de drukte helaas niet van gekomen.







    Hierna was mijn geduld wel lang genoeg op de proef gesteld, aangezien we al in de buurt waren, was er geen ontkomen meer aan. Tijd voor Silver Star!
    Kanttekening: Shamhbala (PA) is mijn all-time favorite baan sinds zijn opening in 2012. De eerste en enige die deze van zijn nummer 1 positie heeft kunnen stoten is Ride to Happiness (PDP) afgelopen oktober. Ik was dus superbenieuwd om het kleine zusje hiervan eindelijk eens te kunnen vergelijken (en te kijken of deze aldanniet NOG beter zou zijn!).

    Maar, voor we deze stalen ros mochten berijden, kwam de grootste uitdaging van de hele trip. Mijn wederhelft met zijn 1m97cm, werd afgelopen trip naar de Spaanse goudkust geweigerd op Shambhala wegens zijn lengte, blijkbaar is hij afgelopen jaar toch nog 1 a 2cm bijgegroeid, waardoor de zeer nipte trein nu écht niet meer lukte voor hem. Redder in nood: de test seat, mét staff!
    Zenuwslopend momentje op het moment dat de medewerker op de beugel begon te duwen met wederhelft zijn 2 lange bonestaken die goed in de weg zaten voor de heupbeugel, maar uiteindelijk kregen we de thumbs up. Hij mocht erin, maar enkel op rij 5. WOEHOEW!
    We doorlopen de vlotjes doorschuivende wachtrij van 35 minuten en dan mogen we ein-de-lijk die lifthill beklimmen… en nog belangrijker: eraf donderen!

    Die first drop, gaf mij gewoon volledig het Shambhala gevoel. Ondanks dat hij enkele meters in hoogte en een paar km/u in snelheid mist, voel je dat verschil écht niet. Maar, is hij even goed? Nee. Sorry Silver Star, maar je moet toch echt de duimen leggen voor je Spaanse grote zus. Kijkende naar de volledige ritervaring, vind ik die van Shambhala net iets intenser en interessanter, o.a door het landschap en de theming (de tunnel waar je doorheen dondert, de fonteintjes waar je langs heen raast, Dragon Khan die de track doorkruist, …) die Shambhala wél heeft maar Silver Star niet. Doe me echter een blinddoek op en ik denk niet dat ik zou weten op welke van beide banen ik zit. Is het een geweldige topbaan? JA, absoluut! Ben ik fan? YES, zeker weten. Maar, kan hij Shambhala kloppen? Nee, dat niet.




    We trekken richting Zwitserland, waar we de Bobbaan trotseren na een wachttijd van 20 minuten. Ik ben een durfal op achtbanen, maar dit type baan trekt mij dus écht niet. Ik zie in gedachten altijd zo’n treintje te hoog gaan en de baan afknallen, dus ik was eerlijk gezegd gewoon blij om terug op begane grond te staan. Eens, maar nooit weer!
    We vervolgen onze route met de Matterhorn Blitz, eveneens 20 minuten wachttijd. Ook niet bepaald mijn favoriete type baan, die wild mouse dingen, maar tja, je bent er nu, dus dan sla je het niet over. Pluspuntjes voor de lift, leuk als er eens wat anders geïmplementeerd wordt dan de standaard lifthill, verder gewoon een tof baantje, beetje naar de ruwe kant maar dat is imo altijd zo met wild mouses.


    De route gaat verder richting het populairste land van Europa op dit moment, Rusland. ? Euromir met een queue van 10 minuten, daar kunnen we zeker mee leven.

    Spinning coasters staan in tegenstelling tot bobsleebanen en wild mouses wél hoog op mijn to do list. Ik vind het een hele leuke baan, maar, smooth kan je ze wel echt niet noemen hé… Wat een rammelbak! Echt jammer, want daarenbuiten heeft de track een leuke lay out, is de onride muziek goed, en kan het echt een superbaan zijn, maar ik vond hem eerlijk gezegd wel op het pijnlijke af. Voor mijn vent was het één keer en nooit weer, die zit in Crush Coaster al heel nipt dubbelgevouwen en deze karretjes waren voor hem nog krapper. Die is er dan ook met een blauw scheenbeen uitgekomen omdat hij gewoon met zijn been helemaal vast zat tegen de voorkant van het karretje en daar tijdens de rit door het rammelen constant tegenaan knalde.

    Na EuroMir martel ik mijn wederhelft nog even verder, want ik wilde toch echt wel één waterattractie meepikken op deze snikhete dag. Mijn vriend is echter geen liefhebber van waterattracties, dus het was met een lip tot op de grond dat hij mee aansloot bij de boomstammetjes van Europa park aka. De Tiroler boomstammen, voor een wachttijd van 15minuten.
    Leuke boomstammetjes, nat zoals het hoort.

    Hierna was het toch al richting 18u, dus hielden we het voor deze eerste dag voor bekeken en trokken naar hotel Kronasär om daar onze hotelkamer te gaan ontdekken en voor een verfrissende douche.

  2. #2

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    De hotels van EP zijn in mijn ogen belachelijk duur. Wij betaalden 780€ voor 3 nachten hotel met ontbijt, zonder tickets. Dat pikt toch even wetende dat wij voor een 400 à 500€ ook halfpension in Salou zitten voor een hele week. Dat gezegd zijnde, is de kwaliteit wel meer dan top. Ik heb nog nooit zo’n nette hotelkamer gehad. Het speelt natuurlijk ook in hun voordeel dat dit het nieuwste hotel van het resort is, we zullen zien of het er binnen 10 jaar nog even netjes uit ziet. In elk geval was de kamer voorzien van alle comfort die je maar kon wensen, o.a aparte toilet en badkamer, elektrische zonnewering, regendouche met verschillende functies, haardroger aanwezig, mogelijkheid tot roomservice bestellen, bij aankomst stonden er 2 flesjes water klaar, … Het zijn kleine dingen maar die dragen toch allemaal wel bij tot de beleving als gast.



















    Gedoucht en met een frisse outfit aan, trekken we met de shuttlebus weer richting EP daar we een reservatie hadden bij hotel Colosseo in Antica Roma om daar het buffet ook uit te testen.

    Hier bij de restaurantingang de eerste (en enige) zure mossel in het personeel ontdekt. Zowel ik als mijn wederhelft spreken geen woord Duits, we doen ons uiterste best om Danke Scheun en Guten Tag te responderen, maar veel verder dan dat komen we helaas niet. Zeer vriendelijk begroeten wij mevrouw aan de ingang met de mededeling dat wij een reservatie hadden voor 2 personen op naam x. Respons was een geblafte “auf welche namen” waarop wij opnieuw vriendelijk de naam herhaalden en de reservatie ook op de smartphone toonden zodat ze deze hiervan kon kopiëren. Ipv dan gewoon even naar het scherm te kijken, en te luisteren, blafte mevrouw gewoon opnieuw “welche namen” alsof we 2 idioten waren die niet op een simpele vraag konden antwoorden. Excuses, ik kan begrijpen dat een Belgische achternaam moeilijk kan zijn om te spellen of te begrijpen, maar ik kan hem nu eenmaal ook niet veranderen he! Ipv dan rustig te vragen “hoe spel je dat”, heeft het echt niet veel meer nut om 3x de vraag te herhalen die reeds beantwoord was (en dan zeker niet op zulke toon). Enfin soit, na nogmaals de naam te herhalen en naar de spelwijze op de smartphone te verwijzen, werd de reservatie teruggevonden en werden we naar onze tafel verwezen.

    Het buffet maakte gelukkig veel goed en het bedienend personeel was supervriendelijk, niks dan lof daarvoor. Absoluut onze favoriet van de restaurants die we bezocht hebben. Veel keuze, gezellige theming en gewoon kort door de bocht lekker gegeten.









































    Na het eten nemen we de bus terug naar ons hotel Kronasär en na nog een slaapmutsje duiken we ons heerlijk comfortabele bed in voor een goede nachtrust.
    We starten onze 2e dag wat later en slapen wat langer uit, alvorens we van het uitgebreide ontbijtbuffet mogen gaan genieten. We hebben zowel in binnen- als buitenland al redelijk wat hotels gedaan, maar ik denk niet dat we ooit al zo’n verzorgd en uitgebreid ontbijt gehad hebben.

















































    Met een stevig ontbijt achter de kiezen, nemen we opnieuw de shuttle bus naar het park. Even insprayen met SPF50 zodat we niet tegen de avond als kreeften rondlopen, en dan op naar de eerste attractie van de dag: de panoramatrein. Even rustig starten met een ritje rond het park. Wel een heel ander formaat trein dan de Railroad in DLP of Port Aventura, we hadden eerlijk gezegd het gevoel dat we ons in een kinderattractie aan het wurmen waren LOL.
    We vervolgen met “Josefinas kaiserliche Zauberreise”, simpel boottochtje, niet veel speciaals aan maar aangezien het maar 5 minuten wachten was pikken we deze even mee.





    We vervolgen onze route langsheen “Snorri Touren” een darkride met als thema, je raadt het al, Snorri, één van de Rulantica figuurtjes. Een attractie die voor kindjes waarschijnlijk geweldig is, vol felle kleuren en opvallende gimmicks. Wij zaten echter in een karretje met nog 2 andere volwassenen, die duidelijk ook niet wisten wat deze attractie juist inhield. Het gezicht van de medewerker bij het uitstappen toen ze daar zo’n karretje met 4 volwassenen in zag binnenrijden was priceless.

    We hadden tijdens ons slaapmutsje de avond voordien de kaart bestudeerd om even te kijken welke shows we eventueel wilde meepikken. Bijgevolg lopen we na de Snorri rondrit richting Griekenland waar de ACE – the adventure begins schaatsshow/ijsshow dadelijk ging starten.
    Comment 1: die stoeltjes zonder fatsoenlijke rugleuning zijn verschrikkelijk oncomfortabel.
    Comment 2: Waarom gaan de stoelen niet trapsgewijs zoals bij een bioscoop zodat je telkens ietsje hoger zit dan de rij voor je? Veel beter zicht voor iedereen.
    Verder een leuke show al miste ik de samenhang/verhaal hierin een beetje. Het voelde een beetje teveel als achter elkaar geplakte losse stukjes/truucjes.
    Na de schaatsshow pikken we in het Italiaanse theater nog “The Show Must Go On” mee, een show die voor mij persoonlijk het beste vergelijkbaar is met de shows in het China theater van Port Aventura waarbij live zang, dans en acrobatie gecombineerd word, al zij het een minder spectaculaire versie. Ook hier weer stoelen die niet trapgewijs omhoog gaan. Is een klein, stom ding, maar dat draagt zo hard bij tot de ervaring als je zo'n shows gaat kijken.
    Bij beide shows had ik een beetje het gevoel van “niet slecht, maar niet wauw”. De shows van Port Aventura en Disneyland Paris zijn in mijn bescheiden mening toch nog van een veel hoger niveau. Er is een Europa Park zeker nog ruimte voor verbetering om die “wauw”factor erin te krijgen.

    Intussen al namiddag, dus we nemen even een lunchpauze bij Taverna Mykonos. Lekkere gyros, ook gewoon een leuk concept dat het eten in alle “landen” ook echt aangepast is aan het thema van dat land en ze niet gewoon overal dezelfde hamburgers serveren zoals veel parken doen.







    We doen het hierna even rustig aan en nemen de EP Express richting de hoofdingang en sluiten aan in de rij voor Voletarium dewelke 25 minuten bedraagt. Leuke attractie, we waren reeds gekend met het concept dankzij Flying Dreams in Ferrariland, waar deze voor ons toch ook een must do is. We hadden wel pech dat we net op de onderste rij zaten, waardoor het beeld eigenlijk niet zo goed was, je zit hier net te dicht op het scherm waardoor de beelden scherpte verliezen.

    We pikken vervolgens de Elfenvaart mee, een boottochtje dat ik het beste kan omschrijven als iets tussen It’s A Small World (DLP) en Droomvlucht (Efteling). Leuk ritje, fijn om tussendoor te doen, maar zeker geen uren wachttijd waard (wij konden gewoon instappen).

    Onze route gaat verder langsheen Nederland waar we na 20 minuten aan boord mogen bij Piraten in Batavia. Ik denk dat deze toch wel in mijn top 3 favorieten komt van EP attracties, heel vergelijkbaar met Pirates of the Caribbean. Een drop extra was misschien nog leuk geweest, verder heel mooie, duidelijk nieuwe, effecten. Ergens vind ik het zeer jammer dat ik de “oude” versie door de brand nooit gezien heb en dus niet kan vergelijken. De nieuwe is alvast zeker een ritje waard.

    De wachtrijen waren deze dag een stuk erger dan de dag voordien (gek genoeg op maandag dus drukker dan op zondag), de topattracties zoals Silver Star, Blue Fire en alle waterattracties bereikten pieken van 50-70 minuten waardoor het meer kijken werd welke attractie er doenbaar was qua wachttijd dan gewoon naartoe gaan waar je zin in had.

    Het was hierdoor inmiddels al zeer late namiddag, dus we besluiten nog 1 van de “lange” wachttijden te trotseren en zo nog een attractie af te vinken vooraleer we terug richting het hotel zouden keren. De keuze viel op Atlantica Supersplash die van de big rides de “laagste” wachttijd had met 45 minuten. Toffe waterattractie, verfrissend maar niet zo nat als verwacht. Het stuk achteruit is ook nog verrassend pittig, als je op de grond staat lijkt het niet zo bombastisch maar eens boven zie je dat het eigenlijk best wel hoog is en ook de eerste “kleine” drop wel een behoorlijke diepte heeft.




  3. #3

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    Hierna trokken we opnieuw naar het hotel voor een koude douche, schone outfit. Vanavond stond het dinner in hotel Bell Rock op het menu, bij buffetrestaurant Harborside.

    Qua theming vond ik deze van de restaurants die we gedaan hebben het minste, kreeg er een beetje teveel “refter” gevoel (beetje hetzelfde als Chuck Wagon Café en La Cantina in DLP). In de andere restaurants had je niet het gevoel dat je in zo’n grote zaal zat te eten en was de aankleding hier beter op gericht om dit te verdoezelen, waar je in Harborside echt gewoon een grote zaal hebt met wel mooie decoratie maar er wordt geen moeite gedaan om te verdoezelen dat je daar eigenlijk met nog 1000 man zit ipv op een gezellig intiem dinertje.

    Het buffet was lekker, opnieuw veel keuze, lekkere vleesgerechten van de grill en heel leuk was ook de Mongoolse grill waar je vlees naar keuze kan laten bakken. Enige wat we in al de buffetten een beetje teleurstellend vonden waren de dessertjes. Veel verder dan “pakskes”chocomousse, créme brulée en wat defrost en klaar dingen, kwam het niet. Ik maak me er geen illusies rond dat de desserts in de buffetten in menig resorthotel in Spanje of DLP vers zijn, maar als de kwaliteit hiervan goed genoeg is dat je het niet met je ogen dicht al kan proeven dan stoor ik me daar ook niet aan. Hier was het toch echt wel duidelijk dat het om diepvries en “opkloppoederkes” ging.





































    Opnieuw een nachtmutsje in de Eriksson Bar in hotel Kronasär, en daarna kruipen we onder de wol zodat we fris en fruitig zouden zijn voor onze laatste parkdag.

    Op Dinsdag een vroege ochtend en ontbijt en om 8u15 staan we weer voor de ingang, klaar om Europa Park een laatste keer te ontdekken. Pluspuntjes voor EP: Ondanks dat de parken pas om 8u30 opengaan voor hotelgasten, ging de poort om 8u20 al open en begon men meteen vlotjes toegangskaartjes te scannen en mensen door te laten, waardoor de hele massa effectief om 8u30 binnen was en aan z’n dag kon beginnen, ipv hiermee te wachten tot het 8u30 was.

    We snelwandelen richting Blue Fire, waar we na 5 minuten kunnen instappen, en nadien nog een reride meepikken. Wetende dat de launch niet zo epic zou zijn als ik in eerste instantie verwacht had, kon ik de 2e en 3e rit deze baan beter appreciëren dan de eerste keer.
    Wodan zou binnen 10 minuutjes openen, dus we sluiten aan bij de rij die zich daar begint te vormen zodat we bij opening 1 van de eerste ritjes kunnen meepikken. Uiteindelijk kunnen we om 9u05 instappen en donderen we weer de lifthill af. Dit keer wetende wanneer de rem kwam, dus minder blauwe plekken. ??






    Aangezien we nog redelijk wat waterattracties op de to do list hadden, gaan we hiermee verder voordat de wachtrijen opnieuw beginnen op te bouwen in de loop van de dag. We vervolgen onze tour met Fjord River Rafting en kunnen na 5 minuutjes instappen. Leuke, verbazingwekkend lange rit, en uiteindelijk ook de natste. Heel EP heeft een grandioos zicht gehad op mijn lichtblauwe onderbroek onder mijn witte broek. Tjah, kijk dan weg als het geen schoon zicht is denk ik dan. ??



    Aangezien we nu toch al een nat pak hadden, volgen we deze op met Poseidon waar we na 10 minuten kunnen instappen. Ik was behoorlijk enthousiast voor deze, maar vond hem eerlijk gezegd niet zo geweldig. De karretjes zijn zeer oncomfortabel en eigenlijk vond ik het een beetje een rammelbak op de coasterstukken. Desondanks dat het een leuke baan is, zou ik er zeker nooit de 60 minuten voor wachten die hij in de namiddag en de dag voordien als wachttijd had.
    We pikken even Pegasus Youngstar coaster mee nu we toch in de buurt zijn. Leuke familiecoaster, niet meer dan dat.
    In de loop van de ochtend hadden we de eerste Virtual Line gescoord van de 3-daagse, waardoor we nu recht naar Arthur konden om deze nog een 2e keer mee te pikken.







    Ook Piraten in Batavia kreeg nog een reride, met dit keer 25 minuten wachtrij. ’t Is een rij die goed doorschuift dus eigenlijk merk je niet dat het “zolang” is.





    We lunchen bij The Tree Piglets en ervaren hier onze eerste negatieve diner ervaring. Ook Europa Park heeft dus blijkbaar wel degelijk slecht eten. We namen beiden een cheeseburger menu. Hoeveelheid frietjes top en vers, warm gebakken, maar de cheeseburger dat kon zo een cheeseburger uit zo’n oranje “opwarmen in de microgolfoven” zakje van Mora zijn die ze in menig supermarkt in de diepvries verkopen. Vlees was amper de naam hamburger waardig en had de dikte van een pannenkoek, en qua smaak was er ook veel ruimte voor verbetering. Tja, helaas, dat zijn de risico’s van eens iets nieuws te proberen, dan sla je de bal al eens mis. ??



    We doen nog een ritje met de Monorail, die ik onrustwekkend vond schommelen bij het instappen haha. Wel een leuk tourtje waarbij je een heel mooi uitzicht en overzicht van bepaalde stukken van het park krijgt.



    Terug uitgestapt in Rusland, waar we “Schlittenfahrt Schneeflöckchen” meepikken (zonder wachtrij). Ik vond deze waarschijnlijk veel te geweldig dan goed is voor iemand met gezond verstand hahaha maar ik ben dan ook de kerstgek van onze familie die op 1/11 elk jaar vrolijk de kerstboom van zolder begint te zeulen.



    Onze gezichten op de onride foto really say it all :


    Nu we toch bezig zijn pikken we ook Atlantis Abanteuer mee, vergelijkbaar met Buzz Lightyear Laserblast in DLP. Karretjes die je zelf kan ronddraaien en proberen een zo hoog mogelijke score te halen door op de lichtjes te schieten. Tof ding, grappig hoe competitief iedereen plots wordt in dit type attracties. (Ik was gewonnen trouwens, héhé )



    Ik wilde absoluut nog een reride op Silver Star dus wandelen we verder richting Frankrijk, waar we in het passeren ook “Madame Freudenreich Curiosités” even meepikken voor de afvinklijst. Ik had een soort Carnaval Festival of It’s A Small World verwacht dus dat hele foute dinothema kwam behoorlijk onverwacht lol. Grappig om mee te pikken als je het nog niet gedaan hebt, maar geen hoogvlieger of reride waardig.



    Silver Star stelt ons geduld nog een laatste keer op de proef, na 40 minuten knallen we de lifthill af. Ik kan er alleen maar uit concluderen dat dit mijn favorietje is in EP en voor mij ook de enige motivatie kan zijn om richting Rust te rijden.

    We verfrissen onszelf even met een ijsje van de Happiness station (I love die dingen! Ooit in Port aventura ontdekt, mijn vreugde kon niet op toen ik bij een volgende bezoek aan Efteling ook zo ééntje spotte en toen ik deze ook voor EP in de restaurantlijst terugvond ).

    Na Silver Star en even af te koelen met onze softijs, doen we nog een ritje met de panoramatrein/railroad en hebben we nog een Virtual Line tegoed bij EuroMir. Mijn wederhelft durft “de blauwe plekkenmachine” niet nog een keer aan en wacht veilig op een bankje terwijl ik nog even zonder queue rondjes ga draaien rond de spiegeltorens.

    Intussen was het dik 19u door, door privé omstandigheden hadden we de dag voordien al de knoop doorgehakt dat we dinsdag naar huis zouden rijden ipv woensdag (normaliter hadden we nog een nacht geboekt staan bij Kronasär en zouden nog een nacht slapen, ontbijten en dan rustig naar huis rijden) dus keren we terug naar het hotel waar de auto stond te wachten voor een ritje huiswaarts van dik 500km. Onze 2 poezebeesten waren zeer blij toen we rond middernacht plots binnenwandelden en ze nadien al mijn beenruimte weer konden inpalmen in bed. ??

    Eindconclusie: Zoals eerder gezegd zijn wij met de meest absurde torenhoge verwachtingen richting Rust vertrokken. Ik had als die hard Disney fan verwacht dat ik identiek dezelfde “dees is het” klik zou hebben van zodra ik binnenwandelde net zoals ik dat de eerste keer in DLP had (en toen ook op voorhand had zien aankomen, al had ik toen ook nog niet kunnen voorspellen hoe emotioneel die klik uiteindelijk ook zou worden). Dat had ik dus absoluut NIET bij EP, waardoor ik eerlijk gezegd voornamelijk de 1e dag een beetje op mijn honger bleef zitten. Ik kwam op geen enkele attractie uit waarvan ik dacht HIERVOOR moet je hiernaartoe komen, en kon bij elke ride wel ééntje opnoemen in een ander park die gelijkaardig was en beter, ter illustratie:
    Blue Fire < ride to happiness (PDP), Red Force (PA/ferrariland)
    Silver Star < Shambhala (PA)
    Tiroler boomstammen < Indiana River (BBJ), Chiapas (PHL)
    Wodan < Joris & Draak (EFT), Troy (Toverland)
    EuroMir < Crush Coaster (DLP), Winjas (PHL)
    en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Ik moet zelfs eerlijk bekennen, dat ik de eerste dag ’s avonds echt gevloekt heb, dat we hier verdorie zoveel geld aan gegeven hadden en dan nog een season pass genomen hadden, daar we op dat moment het gevoel hadden van miljare, we hadden beter van dat geld in oktober een week naar Salou geweest en een paar dagen PA meegepikt, of gewoon een Disneyhotel geboekt en in een rustigere periode Avengers Campus een 2e x gaan ontdekken.
    Op dat moment, absoluut geen tevredenheid over EP. De 2e dag maakte dat zelfs nog wat erger door de vele wachtrijen, waarvan ik eigenlijk door iedereen altijd verzekerd was dat dit echt tot een minimum beperkt zou zijn door de geweldige ride operations.

    Op dag 3 echter, had ik voor mijzelf de klik gemaakt dat ik EP niet naast Disney mocht leggen, want dat geen enkel park ooit voor mij “dat” gevoel nog zou teweeg kunnen brengen (tenzij misschien de Disneyparken in USA, maar die zitten voorlopig niet binnen ons vakantiebudget), en dit eigenlijk gewoon geen eerlijk vergelijk was. Eens ik die absurd hoge verwachtingen kon loslaten, ben ik het park veel meer beginnen appreciëren. Doordat we hier ook wat geluk gehad hebben met gebruik van Virtual Line en het extra halfuurtje ’s ochtends, hebben we hier veel grote rides kunnen afvinken zonder absurde wachtrijen, wat ook voor een positiever gevoel zorgde.

    Het was dus absoluut geen liefde op het eerste zicht voor ons. Mijn wederhelft durfde zelfs de uitspraak “Efteling, maar dan iets beter opgevuld” luidop zeggen. Dat vond ik dan weer persoonlijk te denigrerend naar het park toe, want ik snap terugkijkend op onze 3 dagen echt wel de allure van dit park en waarom sommigen dit beschouwen als “Europe’s best”.

    Verschillende zaken hebben onze ervaring ook beïnvloed, het was absurd heet, waardoor rondlopen in een pretpark geen pretje is. Als ik in 35°C in Disney rondloop, wordt ik na een tijdje ook miserabel en krikkel en zal ik ook minder geneigd zijn om in wachtrijen in de zon te gaan staan. Het was iets drukker dan verwacht, en desondanks dat EP inderdaad geweldig goede ride operations heeft en de rijen overal vlot doorschuiven, waren sommige wachtrijen en tijden te lang om voor acceptabel door te gaan. Hier speelde de hitte dan weer mee, die ervoor zorgde dat de waterattracties gewoon niet onder het uur zakten en ja uiteraard wil iedereen op zo’n dag verkoeling zoeken.

    Kijkende naar het totaalplaatje, kan ik wel de conclusie trekken dat ik Europa Park een steengoed park vind. De theming en afwerking is subliem, ik zie ook helemaal de vergelijking met Disney. Maar, ik miste de immersive experience die Disney je biedt vanaf je binnenwandelt, zoals bv. Themamuziek in elke themazone. EP probeert dit, maar, je hoort de themamuziek enkel bij het binnenwandelen van een bepaald gedeelte, en daarna bij verderwandelen plots weer niet meer, en dan valt die ervaring weg.

    De ride operations are second to none, ondanks de drukte, kan ik hier alleen voor applaudisseren. Ik besef dondersgoed dat ik op deze dagen in DLP in rijen van 90-120 minuten gestaan zou hebben waar EP deze wist te downgraden naar “maar” 40-70 minuten voor de grote rides. Je kan ook niks dan pluimen geven voor hoe ze ervoor zorgen dat die rijen desondanks dat ze soms lang zijn wel ten allen tijde blijven doorschuiven, stilstaan hebben we amper gedaan. De manier waarop die medewerkers ook door dat station vliegen en vlammen bij elke trein die ingeladen moet worden, ongelofelijk. En dat is een truucje dat ik nog geen enkel park ze heb zien nadoen en kan ik enkel beamen dat ze hier gewoon de beste in zijn die ik totnogtoe heb mogen meemaken.

    Het park en de toiletten zijn en waren overal, ten allen tijde, kraaknet. Ik heb nog nooit, in geen enkel pretpark, zo’n brandschone toiletten gezien. Hell, ik heb nog nooit WAAR DAN OOK zo’n propere, publieke toiletten gezien. En geloof me, vrouwentoiletten kunnen soms verbazingwekkend smerig zijn. Serieuze plus voor EP!

    EP heeft enkele keigoede attracties, maar, ik heb een beetje het gevoel dat ze pech hebben dat er in Europa de laatste jaren gewoon ZOVEEL topdingen bijgezet zijn, waardoor ze een beetje voorbij gebeend worden door underdogs zoals ride to happiness in PDP, Red Force in Ferrariland, Fury in Bobbejaanland, Konda in Walibi, Efteling & Toverland die B&M’s neerknallen alsof ze on sale staan, Phantasialand met Klugheim en FLY, … Ik denk dat hadden we dit park pakweg 8 jaar geleden bezocht, we misschien veel meer onder de indruk geweest waren, maar het recente aanbod in Benelux en andere relatief vlot bereikbare parken in Europa, is gewoon zodanig indrukwekkend uitgebreid geweest de afgelopen jaren, dat als je die dingen gezien/gedaan hebt, Europa Park nu een beetje achterop blijft hinkelen. En dat is niet omdat ze niet goed genoeg zijn, of slechte rides hebben, maar omdat ze precies een beetje trager zijn in die wedstrijd om de snelste, hoogste, beste, … van het seizoen neer te poten en hierdoor plots in de middenmoot dreigen te vallen ipv in de top.

    Vind ik dit de best of Europe zoals velen beweren? Sorry EP, maar neen. Euromaus heeft z’n best gedaan, maar Mickey Mouse blijft mijn numéro uno. Maar, we hebben zeker een fijn en aangenaam verblijf gehad, en onze Silver Passen zullen in 2023 zeker nog een 2e x gebruikt worden. Echter opteren we dan voor een hotel in de omgeving, zoals de B&B, daar ik de parkhotels een té hoge meerprijs vind vragen, en zoeken we dan ook een iets rustigere (en minder warme) periode uit. En ik denk dat dat al voor een nog veel positievere ervaring zal zorgen waarbij het park nog veel meer tot z’n recht gaat komen.

    Dit klinkt nu misschien wat negatief, voor alle duidelijkheid, ik vond Europa Park echt goed, maar, ik denk dat mijn verwachtingen bij voorbaat gewoon té hoog gespannen waren, en die heeft EP jammer genoeg niet kunnen inlossen. Ik denk wel dat je op een rustigere parkdag zonder de hitte een heel andere ervaring krijgt, dus ik geef EP graag nog een 2e kans in 2023 om het dan te gaan herontdekken. Ik heb niet het gevoel van amai, hier moet ik alle 3 maanden zijn zoals ik dat bij Disney had (en wat ik eigenlijk verwacht had te hebben), maar ik ben zeker onder de indruk en kan enkel en alleen beamen dat EP zeker in de top van Europa thuis hoort, alleen al voor de geweldige ride operations, theming is dat meer dan verdiend.

    Ik hoop echter dat ze komende jaren met een wauw-factor attractie komen die ervoor zorgt dat ze weer terug "mee" zijn, als je begrijpt wat ik bedoel, want dat is eigenlijk het enige wat ik een beetje miste, zo dé ride, waarvoor je naardaar rijdt, zoals Big Thunder Mountain voor DLP is, Ride To Happiness voor PDP, Shambhala en Red Force voor Port Aventura/Ferrariland, ... Die ride, die miste ik een beetje. Ik kan me goed inbeelden dat Silver Star lang deze rol vertolkt heeft, maar deze heeft nu de pech overschaduwd te worden door Shambhala in PA.

    Europa Park, het was fijn, niet wauw, maar we zien je in de toekomst graag nog een keer terug!

  4. #4

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    Dank je voor je uitgebreide TR, ik heb het met veel plezier gelezen !

  5. #5

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    bedankt voor u tripverslag. kheb ervan genoten. Spijitg dat jij de Silverstar niet gedaan hebt op de 1ste rij. ja ik weet waarom.

    Voor mij is Ride to Happenis ook beter dan Blue Fire. Maar ja die is nieuwer. Het is ook een mack e RTH. dus Mack kan het wel. En aangezien dat EP het uitgangsbord is van Mack...

  6. #6

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    bedankt voor het uitgebreide verslag, mooi om te lezen.
    Wat ik zo mooi vind aan EP is de totaliteit van de attracties: je hebt gelijk dat geen enkele attractie de beste is in zijn soort, maar je kan hier wel een heleboel heel fijne attracties doen in één park, en dat maakt het voor mij wel de moeite waard.

  7. #7

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    Bedankt voor het TR. Persoonlijk vind ik de hotels van EP wel het geld waard, vooral in vergelijking met de DLP hotels. En dat zeg ik als infinity houder van DLP
    Allereerst al een heerlijk ontbijt inbegrepen en de afwerking en het onderhoud zijn van een heel hoger niveau. Zelfs de oudere hotels zoals Castillo Alcazar en El Andaluz hebben gegarandeerd airco en zien er nog steeds fris en nieuw uit.

    Een kleine tip, probeer EP eens te bezoeken tijdens de winteropening. Heel het park staat dan vol met kerstbomen inclusief lampjes en de sfeer is dan echt geweldig.
    In de Deutsche Allee staat er dan ook een kerstmarktje en in het park aan het kasteel een soort ambachtenmarkt. Atlantica is logischerwijze gesloten maar dat wordt dan goedgemaakt door een reuzenrad op die plaats. Ook is er een schaatspiste, bandenglijbaan op sneeuw en zelfs een tirolerhut waar je kaasfondue kan eten.
    Coastercount: 958 coasters.
    Proud staffmember of RollercoasterFriends & Brakesection Magazine

  8. #8

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fkl8 Bekijk Berichten
    Bedankt voor het TR. Persoonlijk vind ik de hotels van EP wel het geld waard, vooral in vergelijking met de DLP hotels. En dat zeg ik als infinity houder van DLP
    Allereerst al een heerlijk ontbijt inbegrepen en de afwerking en het onderhoud zijn van een heel hoger niveau. Zelfs de oudere hotels zoals Castillo Alcazar en El Andaluz hebben gegarandeerd airco en zien er nog steeds fris en nieuw uit.

    Een kleine tip, probeer EP eens te bezoeken tijdens de winteropening. Heel het park staat dan vol met kerstbomen inclusief lampjes en de sfeer is dan echt geweldig.
    In de Deutsche Allee staat er dan ook een kerstmarktje en in het park aan het kasteel een soort ambachtenmarkt. Atlantica is logischerwijze gesloten maar dat wordt dan goedgemaakt door een reuzenrad op die plaats. Ook is er een schaatspiste, bandenglijbaan op sneeuw en zelfs een tirolerhut waar je kaasfondue kan eten.
    Ik kan fkl8 enkel bijtreden. Ga terug met de winteropenstelling.
    Verder begrijp ik je wel hoor, DLP & EP leg je niet makkelijk naast elkaar en ieder zal zijn voorkeur steeds wel hebben. Het is voor mij nu een 2tal jaar geleden na eigenlijk bijna jaarlijks te zijn geweest voor 4 jaar en ergens kriebelt het wel om er terug heen te gaan nu. Op zich wacht ik misschien nog af tot volgend jaar, met het nieuwe gebied, maar dat zien we nog wel!

  9. #9

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    Ik vind EP ook beter dan Disney, heb mijn abo van Disney al jaren gestopt. Bij EP klopte het totaal beter. Verzorgd sanitair, vriendelijkheid personeel, propere hotels, heel gevarieerd aanbod in attracties en maaltijden in het park. Het park heeft ook zoveel vlottere operaties die DLP soms zelfs niet weet te halen op de iets of wat rustige dagen (Crush coaster is daar altijd een ramp als je er niet onmiddellijk naar toe gaat, om nog maar 1 voorbeeld te geven). Disney is niet slecht maar prijs kwaliteit zit het daar niet juist voor mij tov EP. Ik ga er nog maximaal 1/jaar naar toe, EP weet mij in alle seizoenen te bekoren.

    Praktisch vraagje, je zegt dat je vriend 197 is, hebben ze hem dan niet geweigerd aan de ingang? Daar staat namelijk aangeduid dat je max 195 mag zijn.

  10. #10

    Re: [TR] Europa Park: Disneygirl cheating on Mickey Mouse with Euromaus

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steventje Bekijk Berichten
    Ik vind EP ook beter dan Disney, heb mijn abo van Disney al jaren gestopt. Bij EP klopte het totaal beter. Verzorgd sanitair, vriendelijkheid personeel, propere hotels, heel gevarieerd aanbod in attracties en maaltijden in het park. Het park heeft ook zoveel vlottere operaties die DLP soms zelfs niet weet te halen op de iets of wat rustige dagen (Crush coaster is daar altijd een ramp als je er niet onmiddellijk naar toe gaat, om nog maar 1 voorbeeld te geven). Disney is niet slecht maar prijs kwaliteit zit het daar niet juist voor mij tov EP. Ik ga er nog maximaal 1/jaar naar toe, EP weet mij in alle seizoenen te bekoren.

    Praktisch vraagje, je zegt dat je vriend 197 is, hebben ze hem dan niet geweigerd aan de ingang? Daar staat namelijk aangeduid dat je max 195 mag zijn.
    Thuis op zijn blote voeten kwamen we aan 1m94,5cm . 't was aan de lat van Shambhala (met schoenen aan) dat ze echter op 1m97cm kwamen (nadat ze gefoemeld hadden aan de beugel die maar niet dicht ging en hem dan toch eens voor de lat wouden zien, waarna ze dan de conclusie "ge zijt te groot" trokken).
    Thuis voor vertrek naar EP gemeten met zijn platste schoenen die hij had aan en toen kwam hij op 1m96cm, die schoenen ook meegenomen naar EP en daar hebben ze hem gelukkig niet effectief tegen de lat gezet maar enkel de test seat laten proberen.

    Winterseizoen klinkt zeer aanlokkelijk maar dat zit voor ons al vrij volboekt komend jaar (Disney 2x, Phantasialand moet er nog ergens bijgepropt, nog een week relax "geen pretparken toegestaan" aldus mijn wederhelft verlof er tussen , ...) en tegen volgende winter zijn onze silver passen dan weer verlopen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •