Ik zet effe mijn Duitse zaagplaat af en ga wat meer on-topic. De Waalse scholen ruilen 3 dagen verlof eind augustus in voor een week extra vakantie eind oktober 2022. Minder van belang: ze krijgen ook een extra krokus-week in 2023 en beginnen daardoor aan hun zomervakantie in de 2e week van juli 2023.

Wat dat nu met het topic te maken heeft? Walibi houdt volgens hun web-info open in die exclusieve Waalse schoolvakantieweek eind oktober 2022. Dat zal ook voor sommige NL-taligen die niet aan een school of kinderen 'gebonden' zijn, misschien een opportuniteit creëren om het park op een weekdag te bezoeken. Anderzijds zie ik dat het park gesloten is in de daaropvolgende week, waarop heel België herfstvakantie heeft. Ik vermoed dat het om een digitaal communicatiefoutje gaat, aangezien zelfs 1 november als gesloten dag staat aangegeven.

Bobbejaanland lijkt zich ook al te hebben aangepast. Die openen eind oktober dagelijks vanaf de woensdag voorafgaand aan de (Vlaamse) herfstvakantie. Het kan natuurlijk zijn dat dit eerder is omwille van de NL'ers. Ik herinner me nog tijden dat het park eind oktober een volledige week a.h.w. exclusief voor schoolgaande NL'ers en hun gezin geopend was. Altijd veel attracties kunnen doen op die bewuste woensdag namiddagen. 11 november 2022 is een vrijdag, helaas opteert het park niet voor een extra drie-daagse. Dat was enkele jaren terug wel het geval.

Plopsaland DP lijkt (nog) geen rekening te houden met het extra weekje Waals schoolverlof. Het park houdt dan - zoals jaarrond - enkel Mayaland geopend en op woensdag het hele park. Ik vermoed dat dit nog gaat worden aangepast, zeker als de NL'ers of de Fransen eind oktober ook vrij hebben.

Plopsa Coo houdt de volledige Waalse 16 dagen herfstvakantie open.

Bellewaerde lijkt gesloten vanaf 1 september 2022. Zetelt Van Ranst daar in de raad van bestuur?

Maar goed, al bij al en zonder virale onderbrekingen biedt 2022 toch wat extra park-dagen in ons land. En eind augustus zou het ook wat kalmer kunnen zijn in vnl. de Waalse parken. Profitez-en!