X

Privacy Statement (GDPR)

Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team

Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 31 van de 31

Re: [Efteling] Nieuw gebied rond spookslot

Vandaag heeft de Efteling de eerste teaser gelanceerd en wat extra info meegegeven.
    Zo komt er een eigen horcapunt en een souvenirshop, het gebouw zou 20 meter hoog worden en zal de attractie vernoemd worden naar het bekende muziekstuk Danse Macabre.
    Opening voorzien in 2024.

https://fb.watch/d34kMxnQQ7/

Ik hoop nog steeds dat het een attractie word alla haunted mansion.
    Voor een drop tower zoals in phantasialand of disney is het gebouw niet hoog genoeg.
    Laatst gewijzigd door nicooke; 17-05-22 om 09:28. Reden: aanpassingen

Kippenvel momenten hoe ze de muziek in die clip gebruiken.

Wat mij betreft is het project al geslaagd als ze de sfeer in de clip ook maar enigszins weten te benaderen. Ik ben in elk geval al blij dat de Dance Macabre blijft.

Een gebouw van 20m hoog kan wel degelijk dienst doen als een freefall attractie. Maar het zal een kleine versie moeten worden. Denk aan Alton Towers of Bayern Park.

Momenteel echter nog geen idee van de uitwerking waar de Efteling voor gaat. Afgaande op de video lijkt het er wel op dat ze de stijl van het bestaande spookslot willen behouden. Ik hoop dat we meer terug gaan zien van het Spookslot. Zo blijf ik de Dzjinn een geweldig knappe peppersghost vinden die veel meer op de voorgrond had mogen staan. En ook de grote lamp - al dan niet met vlederiken - mag terug komen.

Op deze manier zouden we toch niet helemaal vaarwel hoeven te zeggen aan het spookslot.

We zitten met een "lek". Dit zou het gebouw worden. Gezien de vorm ervan lijkt het er sterk op dat er een koepel in verwerkt zit. Mogelijks dus een Dome Ride van Intamin... Of denken jullie nog aan iets anders?

Naam:     spookslot.png
Bekeken:  6026
Groote:   1,80 MB

Het gebouw vind ik er best leuk uit zien. Op basis van de vorm lijkt de dome ride wel een grote kanshebber inderdaad. Een nieuw concept vind ik op zich wel fijn, maar echt heel warm loop ik er in dit geval niet voor eigenlijk.

De Hulkride in IMG in Dubai heeft me ongelooflijk enorm positief verrast. Dat leverde echt een topervaring af (die is wel niet van Intamin maar de ervaring zal wel vergelijkbaar zijn veronderstel ik), eentje waarvan ik hoopte er snel van in de buurt te zien verschijnen. En kijk... Voor mij het beste wat de Efteling gedaan heeft sinds Baron.

Ik heb begin dit jaar Hulk 3D gedaan in IMG Worlds of Adventure en ik ben wel te vinden voor zo een dome ride.
    Een thrillride zoals deze zou een mooie toevoeging zijn voor Efteling.
    Coastercount: 962 coasters.
    Proud staffmember of RollercoasterFriends & Brakesection Magazine

De dome ride van Intamin zou niet in 3D zijn en dan mist het volgens mij héél sterk het effect van Hulk Ypsylon Base.

Inmiddels zou er al zijn uitgelekt dat het geen daadwerkelijke dome-ride zou worden maar wel een systeem dat er ietwat op lijkt qua bewegende tribunes. Echter in plaats van een projectie zou het tóch met daadwerkelijke decors zijn (als ik het goed begrijp wel met projecties in het decor).

Naam themagebied: Huyverwoud.
    Attractiebouwer: Intamin
    Ritsysteem: draaischijf met verticale effecten
    Althans volgens dit artikel: https://www.hln.be/reizen/efteling-l...slot~ac74aeee/

Ondertussen is Danse Macabre geopend. Ik heb het vorige week kunnen doen. En ik moet zeggen, ik was enorm onder de indruk. Efteling heeft er een toppertje bij en echt wel een attractie die je elk bezoek gedaan wilt hebben.

De hele zone is prachtig aangekleed en heeft een sterke sfeer hangen. Een beetje jammer dat de doorsteek van Fabula er niet meer is, maar het voordeel is dat je dat laatste stuk wachtrij echt wel precies in een groot bos waant. Het stukje kerkhof in de wachtrij is leuk maar daar mis ik wel een verhalende stem ofzo. Aangezien men groep per groep doorliet had ik daar wel een soort van pre-show verwacht.

De rit zelf is erg leuk, niet intens maar zeker ook geen kinderattractie. Alles gefocust op het verhaal en thematisatie rondom. Effecten zijn erg subtiel waardoor ik het gevoel kreeg dat je meerdere ritten nodig hebt als je echt alles gezien wilt hebben, wat ik als een positief punt reken. Herhalingswaarde is groot. Muziek was ook erg goed en pastte perfect bij heel de gecreëerde sfeer.

Erg onder de indruk hoe de Efteling eigenlijk een standaard kermis attractie (een soort breakdance, ik weet dat het een ander type is maar de vergelijkingen zijn zo gemaakt) zo heeft hervormd en gebruikt om Danse Macabre te maken. Ik waardeer ook enorm de griezelige sfeer zonder met scares te werken, iets wat andere parken wat van kunnen leren.

Vandaag (kalme dinsdag voor de kerstvakantie) ben ik ook eens langs Kaat's heuvel gepasseerd.

@Wie z'n parkdag met Danse Macabre (DM) om 10:00 wil beginnen: WACHT NIET AAN DE NOG GESLOTEN POORT VLAKBIJ WAT VOORHEEN HET SPOOKSLOT WAS. Het pad hierachter toont de achterkant van DM maar is doodlopend tenzij je Fabula bezoekt. Wij namen vanaf de hoofdingang/ hotel-bouwwerf de poort richting Max en Moritz om bij DM uit te komen. Ik denk dat het nog korter en sneller kan via de poort rechts van Symbolica, dus op weg naar Piraña en Baron.

Het buitendeel van de DM-zone met passende eetgelegenheden, toiletten, winkels en plein is zoals hierboven door Fré vermeld van topniveau. Dat niveau zet zich ook door in de buitenwachtrij. Niet dat hier continu vanalles te zien of te ontdekken is maar voor een buitenwachtrij is dit wel sterk sfeerscheppend. Het is geen saaie slalom zoals bij Baron. Maar de bonus van een nieuwe binnenattractie - zeker in een park dat jaarrond geopend is - wordt wel wat tenietgedaan doordat het aanschuiven quasi volledig in openlucht gebeurt. Bij Symbolica heb je wel twee wachthokken met afdak.

Het park zet een leger personeelsleden in voor deze attractie. Het buitenpersoneel laat voorbij de wachtrij-ingang steeds maar een bepaald aantal mensen doorschuiven. Op die manier houden ze ook toezicht. Ik verwacht dat het park deze personeelsintensieve vorm van controle en sturing niet jarenlang gaat handhaven. Door het gegroepeer hoor je de ’voorshow’ maar één keer. Dat gebeurt na ongeveer 2/3 van de wachtrij, net voorbij onderstaand standbeeld. Uit verscholen boxen vertelt een stem het complete achtergrondverhaal.

Er volgt nog een soort loopprug om dan net voor het binnengaan door een router te worden doorgestuurd naar één van de zes donkere gangen / wachtkamers. Die geven elk uit op een koorbank. Die bestaan uit drie rijen van zes. Een router per koorbank geeft je een vaste plaats. Dat gebeurt - i.m.o. een beetje unfair - van achter naar voor. Dus iemand die achter je stond in de rij en met wie je dezelfde koorbank deelt, loopt meer kans op frontseat. Wij hadden drie keer back

Over het gebeuren tijdens de rit ga ik niet te veel vertellen. Maar iedereen die jankte om het opdoeken van Spookslot zal z'n ongelijk moeten bekennen na een ritje op DM. Nog nooit deed ik een nieuwe attractie met zo veel verwijzingen naar de voorgaande attractie. Denk het kinetische weg en het visuele en auditieve is haast één op één Spookslot. Leuker dan voorheen is dat je nu omgeven bent door en beweegt temidden van de scènes, terwijl je er voorheen eerder statisch op stond te kijken. De bewegingen van deze breakdance macabre zijn inderdaad soft in de betekenis van niet ruw en niet supersnel. Dat hoeft ook niet bij zo veel bezienswaardigheden om je heen.

Wij deden ritten in banken 4, 6 en 1. Bij de start zie je dan bepaalde delen wel of niet of vanuit een ander zichtpunt. Maar je kan de koorbank niet zelf kiezen, dat hypothekeert wel een beetje de zin tot rerides. Over één aspect wil ik me tot ingewijden wenden en dat doe ik achter spoilerknoppen.

Dit gedeelte bevat spoilers. Klik op onderstaande knop om het gedeelte open te klappen.

Open spoilers

************ Spoilergedeelte ************

Er zijn ook scenes die zich bevinden onder het horizontale vlak waar de schijf in startpositie (of in rust) staat. Die kan je pas zien wanneer de schijf voldoende helt en je zelf het laagste punt nadert. Ik zag bij elke rit steeds dezelfde 'ondergrondse' scene: een vrouwelijk levend lijk in quasi horizontale positie. Ik zag die scène telkens te kortstondig en met een te belemmerd zicht, zeker achteraan gezeten. Zijn er ook andere 'ondergrondse' scènes die ik gemist heb?

De rit zelf duurt denk ik nog geen vier minuten maar reken zeker dubbel zoveel tijd inclusief in- en uitstappen. Met 108 passagiers per rit incl. opvullingen uit de single-rij levert dat een aanvaardbare capaciteit op naar de hoge Efteling-normen.

Technisch / kinetisch is DM dus niet zo bijzonder maar deze attractie draait (!) vooral om beelden, geluid en sfeerschepping. En dan is DM een schot in de roos. Het zal wel nog lange tijd een publieksmagneet zijn. Al het volk dat bij DM aanschuift, staat dan niet bij een andere attractie te wachten. Dat kan enige kalmte elders opleveren, zeker indien veel bezoekers DM minstens één keer bissen. Over parken die de titel Rollercoaster Capital of the World claimen, heb ik m'n twijfels. Maar de Efteling mag zich stilaan Darkride Capital of the World noemen. Al mijden de Brabanders gelukkig consequent stoeferige uitdrukkingen in overbodig Engels. Amen to that.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 19-12-24 om 07:36.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Het stukje kerkhof in de wachtrij is leuk maar daar mis ik wel een verhalende stem ofzo. Aangezien men groep per groep doorliet had ik daar wel een soort van pre-show verwacht.
    Blijkbaar hebben ze dat intussen al aangepast, want afgelopen zaterdag was er wel een 'verhalende stem' Ik weet niet of dit gekomen is door commentaren van gasten of dat het in de openingsdagen nog niet helemaal klaar was ofzo. Het leek alleszins erg passend voor de locatie, dus ergens zou ik denken dat het altijd wel de bedoeling geweest is. Ik vond het een leuke voorshow trouwens, die ook duidelijk het verhaal van de attractie meegeeft.

Verder ben ik het eens met de positieve reacties van Phadd-F en Earlyspencer. Efteling heeft er wat mij betreft weer een topper bij, die je bij elk bezoek zal willen doen. Ik vind het vooral positief dat ze voor echte decors gekozen hebben in een tijd waar toch vaak naar projecties gegrepen wordt. Danse Macabre is naar mijn mening op elk vlak een topper: wachtrij, ritsysteem, decoratie... Maar wat het vooral een topper maakt voor mij is de sfeerschepping. Ik moest zelf qua sfeerschepping heel hard denken aan Thirteen in AT, wat naar mijn mening een compliment is voor elke 'enge' attractie.

Efteling heeft ook duidelijk geprobeerd om het midden te zoeken tussen 'eng genoeg voor volwassenen' en toch 'niet te eng zodat de attractie voor de hele familie geschikt is'. Dat is wat mij betreft wel aardig gelukt. Kleine kinderen kan je wellicht beter niet meenemen in de attractie, want daarvoor zal het allemaal wel wat eng zijn, maar dat lijkt me vaak het geval bij donkere griezelattracties.

Tot slot nog als antwoord op Earlyspencer:

Dit gedeelte bevat spoilers. Klik op onderstaande knop om het gedeelte open te klappen.

Open spoilers

************ Spoilergedeelte ************

Volgens wat ik gehoord heb van vrienden zijn er 2 'cryptes'. Ik heb er zelf ook maar 1 gezien (dezelfde als jij), maar het hangt er van af in welk karretje je zit welke je te zien krijgt. Het loont dus de moeite om de attractie nog eens te doen.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten