Vandaag (kalme dinsdag voor de kerstvakantie) ben ik ook eens langs Kaat's heuvel gepasseerd.
@Wie z'n parkdag met Danse Macabre (DM) om 10:00 wil beginnen: WACHT NIET AAN DE NOG GESLOTEN POORT VLAKBIJ WAT VOORHEEN HET SPOOKSLOT WAS. Het pad hierachter toont de achterkant van DM maar is doodlopend tenzij je Fabula bezoekt. Wij namen vanaf de hoofdingang/ hotel-bouwwerf de poort richting Max en Moritz om bij DM uit te komen. Ik denk dat het nog korter en sneller kan via de poort rechts van Symbolica, dus op weg naar Piraña en Baron.
Het buitendeel van de DM-zone met passende eetgelegenheden, toiletten, winkels en plein is zoals hierboven door Fré vermeld van topniveau. Dat niveau zet zich ook door in de buitenwachtrij. Niet dat hier continu vanalles te zien of te ontdekken is maar voor een buitenwachtrij is dit wel sterk sfeerscheppend. Het is geen saaie slalom zoals bij Baron. Maar de bonus van een nieuwe binnenattractie - zeker in een park dat jaarrond geopend is - wordt wel wat tenietgedaan doordat het aanschuiven quasi volledig in openlucht gebeurt. Bij Symbolica heb je wel twee wachthokken met afdak.
Het park zet een leger personeelsleden in voor deze attractie. Het buitenpersoneel laat voorbij de wachtrij-ingang steeds maar een bepaald aantal mensen doorschuiven. Op die manier houden ze ook toezicht. Ik verwacht dat het park deze personeelsintensieve vorm van controle en sturing niet jarenlang gaat handhaven. Door het gegroepeer hoor je de ’voorshow’ maar één keer. Dat gebeurt na ongeveer 2/3 van de wachtrij, net voorbij onderstaand standbeeld. Uit verscholen boxen vertelt een stem het complete achtergrondverhaal.
Er volgt nog een soort loopprug om dan net voor het binnengaan door een router te worden doorgestuurd naar één van de zes donkere gangen / wachtkamers. Die geven elk uit op een koorbank. Die bestaan uit drie rijen van zes. Een router per koorbank geeft je een vaste plaats. Dat gebeurt - i.m.o. een beetje unfair - van achter naar voor. Dus iemand die achter je stond in de rij en met wie je dezelfde koorbank deelt, loopt meer kans op frontseat. Wij hadden drie keer back
Over het gebeuren tijdens de rit ga ik niet te veel vertellen. Maar iedereen die jankte om het opdoeken van Spookslot zal z'n ongelijk moeten bekennen na een ritje op DM. Nog nooit deed ik een nieuwe attractie met zo veel verwijzingen naar de voorgaande attractie. Denk het kinetische weg en het visuele en auditieve is haast één op één Spookslot. Leuker dan voorheen is dat je nu omgeven bent door en beweegt temidden van de scènes, terwijl je er voorheen eerder statisch op stond te kijken. De bewegingen van deze breakdance macabre zijn inderdaad soft in de betekenis van niet ruw en niet supersnel. Dat hoeft ook niet bij zo veel bezienswaardigheden om je heen.
Wij deden ritten in banken 4, 6 en 1. Bij de start zie je dan bepaalde delen wel of niet of vanuit een ander zichtpunt. Maar je kan de koorbank niet zelf kiezen, dat hypothekeert wel een beetje de zin tot rerides. Over één aspect wil ik me tot ingewijden wenden en dat doe ik achter spoilerknoppen.
Dit gedeelte bevat spoilers. Klik op onderstaande knop om het gedeelte open te klappen.
Open spoilers************ Spoilergedeelte ************
Er zijn ook scenes die zich bevinden onder het horizontale vlak waar de schijf in startpositie (of in rust) staat. Die kan je pas zien wanneer de schijf voldoende helt en je zelf het laagste punt nadert. Ik zag bij elke rit steeds dezelfde 'ondergrondse' scene: een vrouwelijk levend lijk in quasi horizontale positie. Ik zag die scène telkens te kortstondig en met een te belemmerd zicht, zeker achteraan gezeten. Zijn er ook andere 'ondergrondse' scènes die ik gemist heb?
De rit zelf duurt denk ik nog geen vier minuten maar reken zeker dubbel zoveel tijd inclusief in- en uitstappen. Met 108 passagiers per rit incl. opvullingen uit de single-rij levert dat een aanvaardbare capaciteit op naar de hoge Efteling-normen.
Technisch / kinetisch is DM dus niet zo bijzonder maar deze attractie draait (!) vooral om beelden, geluid en sfeerschepping. En dan is DM een schot in de roos. Het zal wel nog lange tijd een publieksmagneet zijn. Al het volk dat bij DM aanschuift, staat dan niet bij een andere attractie te wachten. Dat kan enige kalmte elders opleveren, zeker indien veel bezoekers DM minstens één keer bissen. Over parken die de titel Rollercoaster Capital of the World claimen, heb ik m'n twijfels. Maar de Efteling mag zich stilaan Darkride Capital of the World noemen. Al mijden de Brabanders gelukkig consequent stoeferige uitdrukkingen in overbodig Engels. Amen to that.