Ik heb de Efteling 2x bezocht, 1x om de oude Python nog mee te maken, en 1x om van de Bob afscheid te nemen (en de nieuwe Python dan te proberen). Die laatste keer hebben we ook spookslot gedaan, de eerste keer hadden we deze eigenlijk niet bewust overgeslagen maar gewoon niet tegengekomen en dat beseften we pas achteraf. Dus zoals ook coasterfrenzy zegt: als je gewoon zonder veel voorkennis in het park loopt zie ik het inderdaad wel mogelijk dat je de attractie mist. Het gebouw is ook wel mooi en gaat op in de omgeving (tenminste voordat ze heel de boel daar kaal hadden gekapt).

Bij ons tweede bezoek waren we waren specifiek op zoek naar de attractie en dachten in eerste instantie dat het gebouw gewoon een overdekt wandelpad herbergde, met een doorsteek naar ergens anders, en dat daar binnen de attractieingang zou zitten.

De attractie is inderdaad niet meer van deze tijd als een attractie op zich (hoewel ik het nu ook niet saai vond). Toen hier het nieuws kwam dat de Efteling het gebied rond het spookslot bouwrijp aan het maken was, was mijn eerste idee "oh leuk, dat waardeert dat spookslot wel wat op". Het spookslot als voorshow voor een grote nieuwe attractie gebruiken was ook één van de dingen die in mij opkwam, en dat zou toch win-win zijn dacht ik? Toen werd bekend dat het Spookslot verdwijnt. Ik redeneerde dus dat de nieuwe attractie / themazone een volledig ander thema zou krijgen. Maar nu blijkt dat de werktitel Danse Macabre is en dat ze de muziek hergebruiken... Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom ze die voorshow-optie niet overwegen (of zo laten ze het toch uitschijnen) en vind ik het echt zonde.

Elders las ik ondertussen ook wel dat het gebouw een renovatie nodig zou hebben alsook de techniek achter heel de show. Dan is het al een stuk begrijpelijker dat ze het platgooien, maar vind ik het een domme zet dat ze dit niet van in het begin hebben gezegd. Nu krijgen ze - weeral - bakken kritiek en protest omdat het lijkt dat ze er niet om geven, terwijl de attractie misschien gewoon op is? Ik zag ook reacties die hoopten dat het gebouw wel bleef staan, maar misschien is het gebouw wel niet meer in goeie staat en is dat net een van de redenen dat ze de attractie weghalen? Ik zou het wel raar vinden als dit het geval is en het park dit niet als hoofdreden vermeldt, maargoed.

Bellewaerde heeft dat bijvoorbeeld ook met Huracan, veel mensen vinden het zonde dat Los Piratas heeft moeten wijken voor de bouw van Huracan, maar eigenlijk was het net andersom: Los Piratas was op en had een grote renovatie nodig om open te blijven, ook naar brandveiligheid toe, en daar was geen budget voor. Dus ofwel was de attractie het volgende seizoen SBNO en was er een attractie minder, ofwel zetten ze iets nieuws, en het werd optie 2... Veel mensen lijken dat wel nog steeds te vergeten, het blijft wel nog steeds zonde maar zo is het wel een te begrijpen beslissing, in tegenstelling tot nu mijn gevoel bij het Spookslot.