X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 4 van de 4
  1. #1

    [TR] Knuthenborg Safaripark 03 aug 2023

    Wie het snelst wil autoreizen van of naar Kopenhagen, is aangewezen op de korte en frequente maar niet zo goedkope ferrydienst tussen het Duitse Puttgarden en het Deense Rødby. In de afgelopen acht jaar namen we met het voltallige gezin vier keer eerder deze ferry in de ene of de ander richting. Telkens ontbrak het me aan tijd, interesse en gulheid om het nabijgelegen dierenpark aan Deense zijde te bezoeken. Op onze laatste terugreis uit het echt wel hoge noorden (Lofoten) was ik nu enkel in het gezelschap van mijn jongste zoon. Dit zorgde ervoor dat we twee dagen eerder al de zoo van Kopenhagen bezochten. Die ligt toch wel drie kwartier wandelen buiten het stadscentrum, waardoor bezoekers en andere beesten aldaar meer ruimte ter beschikking hebben dan in een meer centraal gelegen stadsdierentuin zoals in Antwerpen of Amsterdam. Aan een geringe meerkost kan men er te voet op een uitkijktoren, een mooie compensatie voor de starflyer die we daags tevoren in Tivoli moesten skippen wegens meer niet dan wel operatief.



    Safaripark Knuthenborg nabij Rødby moet volgens mij de grootste dierentuin van Europa zijn, al pakt het park daar niet mee uit (iets wat de dierentuin in oostelijk Berlijn – ten onrechte i.m.o. - wel doet). Dat ik zonder terreinmeting of kaartstudie tot die conclusie kom, ligt aan het feit dat men Knuthenborg met de auto moet bezoeken. Er is geen voetgangers-inkom en de gelimiteerde wandelpaden zijn steeds in de buurt van één van de vele parkings in het park. Da’s toch iets anders dan de partiële autosafari’s van Beekse Bergen, Monde Sauvage of Serengeti-Park. Knuthenborg lijkt me echt wel een Europees buitenbeentje, of als u me deze flauwe woordspeling toestaat: een buitenwieltje.

    De eerste beestensoorten zijn van de categorie: gratis te bezichtigen op kinderboerderijen. Maar let op de enorme levensruimte alhier.





    Knuthenborg heeft een eeuwenoude, adellijke geschiedenis. Enige botanische en architectonische pracht maakt dit visueel duidelijk: een geïmporteerde sequoia ...



    … en een huis betegeld met flinterdunne vuursteen. Jabedabedoe!



    Dè absolute topper van het park bevindt zich binnendeurs. Evolutionsmuseet bestaat uit één gemiddelde en één gigantische donkere ruimte met telkens een selectie dinoskeletten die het ego van de conservator (m/v/x) van het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel zou doen verschrompelen tot iets dat niet groter is dan het tussenbeens aanhangsel van Fernand Huts. In de grootste zaal is doorlopend een klank- en lichtspel gaande, wat de beleving verhoogt maar misschien niet de kwaliteit van mijn foto’s.









    Naast Arme Joe en Sleepy Joe bestaat er blijkbaar ook nog een Big Joe!



    Impressionant maar thematisch toch een beetje vloekend: men heeft in de grote zaal ook skeletten geplaatst van enkele giganten uit de ijstijden.



    Iets verderop - voorbij o.a. olifanten, neushoorns en zebra’s – kan je parkeren bij het Dinosaurskoven. Tijdens de boswandeling sta je oog in oog met levensgrote animatronics uit het Jura- en Krijt-tijdperk.







    Toegegeven, dit is ook te vinden in parken als Tayto/Emerald, Serengeti, Drayton, Giveskud Zoo en zelfs in Kopenhagen. Maar hier zijn de collectie en de ruimte … eh ruimer en de flora levensecht. Er is ook wat interactie: steentjes kappen op zoek naar fossielen en een educatieve zandbak.





    Levende beesten, dode beesten en elektronisch gestuurde poppetjes op een pretparken-website … de rechtvaardiging voor dit TR moet nog aan de beurt komen. Die is in tweevoud te vinden in de speelzone Limpopoland.



    Hier staan immers twee klassieke pretpark-attracties: een achtbaan en een morswater-attractie. Excuses, het overbodig Engels is heel even opgebruikt! Kampala Express is made by Gerstlauer maar biedt behalve voor kiddies en credithunters weinig interessants.



    Er werden per beurt drie rondjes gereden. Reken gemiddeld twee verwante personen per karretje, dan kom je aan zes personen per rit. Het vastklikken middels individuele, primitieve autogordels werd met zorg gecontroleerd en neemt daarom ook enige tijd in beslag. Zo kwam ik tot de conclusie dat het aantal wachtenden voor zich van dezelfde grootte-orde moet zijn als het aantal wachtminuten. Kort na de middag viel het eigenlijk nog wel mee voor ons, we maakten één bisnummer.



    Wiedes dat ik meer uitkeek naar die andere pret-leverancier. Het park zelf prijst Congo Splash online en in de wachtrij aan als Denemarkens hoogste en Europa’s steilste waterbaan. Bwaah … fijn dingetje met maar één drop en beperkte theming.







    Leon en ik deden ‘em twee keer, Leon kreeg later nog een solo-rit. Deze attractie was op deze lichtgrijze dag duidelijk geen publiekstrekker.



    Dan hadden de speeltuin-delen misschien iets meer aantrekking die dag.







    Hoewel … deze speelberg was heel de dag gesloten omdat het voorheen een beetje geregend had!



    De corebusiness van Knuthenborg is natuurlijk de diverse verzameling levende zoogdieren. Met één apensoort konden we van heel dicht kennismaken in een treintje. Nou ja, twee primitieve laadwagens, voortgetrokken door een tractor. De ‘ramen’ in die wagens waren de plastick gordijnen die u wel kent wanneer u de ambulante koelruimte van een niet nader te noemen retailer betreedt. Geen glashelder zicht en onder de volle zon – zonder airco aan boord – eigenlijk een fysieke kwelling. Maar wat een onride fun: kinderen kregen bij het instappen apenvoer in de hand en de wagens beschikken aan de zijkanten over een soort doorgeefluik-voederbak. De vreetgrage dieren buiten vonden het ook leuk, denk ik.



    Ook leuk is dat je vaak fenceless maar wel onder toezicht van een ranger, dichtbij grote beesten kan komen. Toen deze kamelen later die dag het rijpad richting parkuitgang belemmerden, mocht ik er van de ranger voorzichtig tussendoor rijden.



    Bij het verblijf van de koning der dieren – ik zag enkel twee koninginnen – vond ik het uitzicht ondermaats. Geen uitkijktorentje, geen tunneltje, zelfs geen nep-terreinwagen-vitrines zoals in Bellewaerde.



    Maar na kennisname van de voorgeschiedenis van de leeuwinnen, kon ik de visuele tekortkoming al gauw relativeren.



    Vlakbij was er gelukkig een joekel van een skywalk, met bovenaanzicht op een koppel tijgers. Hieronder zie je de actiefste van de twee.



    Bij het wolvenverblijf (geen foto want maar weinig exemplaren gezien) was het via streng bewaakte poorten en pas na enige wachttijd binnen- en buitenrijden. Op weg naar de parkuitgang hadden we even zicht op zee, deels belemmerd door een stelletje lama’s.



    Enkele subjectieve conclusies:

    - Knuthenborg Safaripark heeft me aangenaam verrast in grootte en in de aldaar te besteden tijd.

    - Mixed emotions over het ‘verplicht’ autorijden. Ja, dat is vervuilend en niet alleen voor de atmosfeer en de dieren. Uitwendig en inwendig – door het veelvuldig in en uitstappen – was mijn auto zwaar bemodderd. Krantenpapier in de auto en op het einde van het bezoek een schoenenwissel zijn aan te raden maatregelen.

    - Doordat we steeds dicht bij de auto waren, hadden we steeds eten, drinken, de verrekijker en regenkledij binnen handbereik.

    - Net als in de zoo van Kopenhagen: hier geen aquarium. Maar qua indoor wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de dinoskeletten.

    - Geen levende reptielen zoals slangen of krokodillen aanwezig. Maar positief: ook geen gekooide beesten gezien.

    - Knuthenborg Safaripark lijkt me voor mensen in BeNe geen doel op zich en al zeker niet voor wie de focus legt op kinetische attracties. De beperkte publieke interesse in de twee rides noopt misschien niet meteen tot investeringen in meer draaiende, rijdende en vallende attracties. Hoewel, wie had tien jaar geleden Europa's eerste RMC-achtbaan in een Zweedse dierentuin kunnen voorspellen?

    - Dit strategisch gelegen dierenpark is zeker wel de moeite waard om mee te pikken / in te plannen voor wie in de buurt op doorreis is. Reken toch op minstens vijf uur ter plaatse, dus combineren met b.v. een half dagje Bonbon-Land lijkt me haast onmogelijk. Aanvullend een avondje Bakken of zoals wij: doorreizen naar een verblijf nabij Hansa-Park, zijn wel haalbare opties. Gelet op de beperkte openingsuren voor dagtoeristen en de hoge toegangsprijs van de Aquadome Lalandia Rødby, lijkt een dag-combinatie met Knuthenborg me niet haalbaar. Al biedt een Knuthenborg-jaarkaart wel gratis toegang tot deze Lalandia, zij het enkel off season en op zaterdagnamiddagen. Zo’n abo lijkt me daarom meer iets voor de locals. Wij lieten het waterpark - te zien vanop de ferry - voor de vijfde keer ongemoeid.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 14-08-23 om 21:39.

  2. #2

    Re: [TR] Knuthenborg Safaripark 03 aug 2023

    Bedankt voor het TR

  3. #3

    Re: [TR] Knuthenborg Safaripark 03 aug 2023

    Beetje een rare mix van vanalles, ik had nog nooit van dit park gehoord; dank je om te delen !

  4. #4

    Re: [TR] Knuthenborg Safaripark 03 aug 2023

    Inderdaad veel vanalles, maar mede door de uitgestrektheid komt het niet wanordelijk of storend over. Wel een beetje chaotisch is dat op sommige paden in beide richtingen mag worden gereden en op andere paden dan weer niet.

    De onbekendheid ligt ook wel aan de beperkte bewegende attracties, al durf ik erop wedden dat meerdere forumleden / lezers al dicht in de buurt zijn geweest zonder het te beseffen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •