29 april, 2000. Het voormalige West-Vlaamse Meli Park opent opnieuw de deuren onder leiding van Studio 100 onder de naam Plopsaland De Panne. Het iconische bijen-themapark gaat voortaan door het leven, ingedeeld in themazones rond populaire studio 100 figuren zoals Samson & Gert, Plop, Wizzy & Woppy, Big & Betsy en Piet Piraat.

Doorheen de jaren werden andere gekende Studio 100 producties zoals Spring, Mega Mindy, Het Huis Anubis, Heidi, Maya De Bij en Wickie De Viking met een attractie of zone vereeuwigt in het park. De samenhang van de zones varieerde over de jaren heen van “volwaardige themazone” naar enkele zones met nieuwere IP’s van Studio 100 er tussenin.

Anno 2021 werkt het park aan een enorme, unieke Xtreme Spinning Coaster van Mack Rides rond het thema van het ongezien populaire festival “Tomorrowland”, maar iets later werd ook bekend gemaakt dat de Funtime Starflyer “Rox Flyer”, die eerder al veranderde van naam (opende als Spring Flyer) een thema rond enkele bekende “Tik Tok” personen gethematiseerd zou worden. Dit laatste zorgde echter voor de nodige controverse, en dat brengt mij ook bij de titel van dit topic: Zitten de Studio 100 Plopsa parken in een identiteitscrisis?

Buiten dat het park (zeker voor een park die zich richt op jonge gezinnen en kinderen) opmerkelijk commercieel ingesteld is en duidelijke samenwerkingen met tal van merken (Proximus, JBC, Capri Sun, Samsung, ...) enorm prominent en nogal “in your face” in het park terug te vinden zijn, lijkt het park ook qua thema een andere, vreemde koers te varen. Oudere attracties krijgen plots een non IP thema (zie Dino Splash) en andere nieuwe of bestaande attracties krijgen een thema die eigenlijk best ver af staat van de origine van het oorspronkelijke park.

PERSOONLIJK vond ik Plopsaland De Panne anno 2009 een zeer gezellig en net park. Het heeft nooit een goeie prijs/kwaliteit gekend op vlak van horeca en ook de operations zijn nooit “top notch” geweest, maar toch vond ik het park best gezellig en ondanks het eerder op kinderen gericht is vertoefde ik er best graag.

Echter doorheen de voorbije laatste 10 jaar werd de thematische “randomising” groter en groter. Bepaalde IP’s kregen wel een volwaardige eigen zone (Wickie De Vicking, Heidi), andere attracties, of eerder themas werden zeer abrupt tussen bestaande attracties geschoven of gebruikt als herthematisering van bestaande rides, waarbij coherentie in het park steeds minder en minder werd.

Buiten dat te commerciële parken in mijn ogen nooit zeer gezellig aanvoelen door de meestal agressieve marketing en aanvallende product placement (dingen die ik liever niet zie bij een dagje pretpark) vond ik de laatste jaren, vooral in Plopsaland De Panne, gezelligheid en sfeer flink inboeten voor de constant veranderende thema’s en soms vreemde wijzigingen.

Dit jaar wil het park uitpakken met 2 nieuwigheden die thematisch niet verder van Studio 100 af kunnen staan, en stilaan begin ik mij af te vragen als het park op deze wijze verder blijft evolueren, wat er binnen pakweg 10 jaar nog overblijft van het ooit zeer gezellige park.

Wat vinden jullie persoonlijk van de recentere keuzes en wijzigingen die het park nam of invoerde, en welke invloed heeft het op jullie mening en kijk op de Plopsa parken?